2014 dizi sektörüne bakış

Bol tartışmalı ve hareketli bir yıl geçiren sektör, yapımların ihracatında ise kısır bir dönem yaşıyor.

Yayınlanma: 30.12.2014 - 05:57
Abone Ol google-news

Yaklaşık 70’e yakın dizinin yayınlandığı 2014 yılında, kimi dizi reyting sıralamasının en tepelerine otururken kimi de birkaç bölüm sonra ekranlara veda etti.

Son günlerini yaşadığımız 2014, dizi sektörü açısından oldukça hareketli ve tartışmalara açık bir yıl oldu. Kimi dizi, reyting sıralamasının en tepelerine otururken kimi de birkaç bölüm sonra
ekranlara veda etti. Geçen sezon izlenme rekorları kıran bazı diziler de bu yıl yarışta istenen performansa bir türlü ulaşamadı. Yeni sezonda büyük iddia, sağlam ekip ve bütçelerle yayına giren “Reaksiyon” ve “Urfalıyam Ezelden” gibi iki dizi de deyim yerindeyse ‘reyting kurbanı’ oldu.

 

Seyircinin tercihidiziden yana

Deloitte Türkiye’nin “Dünyanın En Renkli Ekranı: Türkiye’de Dizi Sektörü” 2014 yılı araştırmasına göre, dijital reklam yatırımlarında 2009’dan bu yana yaşanan yıllık ortalama yüzde 30’luk büyümeye karşın Türkiye’de televizyon, medya yatırımlarında yüzde 58’lik bir payla hâlâ açık ara en çok tercih edilen mecraların başında geliyor. Bu oran Avrupa’da yüzde 25, dünya genelinde ise yüzde 40 düzeyinde bulunuyor.

Seyirci, televizyon karşısına en çok akşam saatlerinde dizi izlemek için oturuyor. Prime Time’da yayımlanan programların süre olarak dağılımına bakıldığında yüzde 62.5’lik ortalama ile diziler birinci sırada yer alıyor. Buna ek olarak izleyiciler, farklı dizi temaları arasında en çok romantizm öğeleri barındıran dizileri beğeniyor.

Dünyada sektörün büyüklüğü 100 milyar dolarken, senede 70’e yakın dizinin yayınlandığı Türkiye’de ise bu rakam 2 milyar dolaylarında... Ancak yapımcılar ve bilirkişiler, 2014 yılının sektörün canlanması ve ihracat açısından geçen yıllara kıyasla kısır bir yıl olduğunu söylüyor. Bunun da başlıca nedenlerinin yapılan dizinin, içeriğindeki kalite sorunu olduğu kanısı yaygınlaşıyor. Geçen yıllarda, özellikle Ortadoğu’da büyük ses getiren ve yurtdışına satış rakamları açısından sektörün elini güçlendiren “Aşk-ı Memnu”, “Fatma Gül’ün Suçu Ne”, “Hanımın Çiftliği” standardında kaliteli dizilerin yapılmadığı söyleniyor. Dizi sektörüne yönelik spesifik devlet teşviklerinin de olmaması ve dizinin içeriğinden çok reytinglerinin kıstas alınması da sektörün önündeki en önemli engel olarak gösteriliyor.

Paramparça sektöre umut oldu Bütün bunlara kıyasla, bu yılın sonunda Star TV ekranlarına gelen, oyuncuları, konusu ve içeriğiyle büyük başarı yakalayarak reyting sıralamasında zirveye oturan “Paramparça”, sektöre umut oldu. Ancak geçen yıl en çok izlenen “Karadayı” da, “Paramparça”nın ekranlarda boy gösterdiği ilk haftalardan itibaren ikinciliğe geriledi. “Kaderimin Yazıldığı Gün”, “Güzel Köylü”, “Kurtlar Vadisi Pusu”, “Karagül”, “O Hayat Benim”, “Ulan İstanbul”, “Küçük Ağa” da en çok izlenen dizilerden oldu. TRT’de iddialı bir giriş yapan “Diriliş Ertuğrul” ve “Filinta” adlı Osmanlı dizileri de geçen yıl sektöre vuran “Muhteşem  Yüzyıl”ı geçemedi.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler