Belirsizliğe gidiyoruz

Türkiye’nin kapıları açmasıyla çok sayıda göçmen sınırlara akın etti. Yunanistan askerleri mültecileri gaz bombasıyla engellemeye çalıştı. Yolculuklarında yanında olduğumuz mülteciler nereye gittiğini bilmiyor, “Mecburuz” diyorlar.

Yayınlanma: 29.02.2020 - 02:00

İdlib’de Suriye güçlerinin saldırısında 33 askerin şehit olmasının ardından Türkiye’nin Avrupa’ya gitmek isteyen mültecileri engellemeyeceği haberleri üzerine çok sayıda göçmen Kapıkule ve Pazarkule sınır kapılarına akın etti. Tarlalardan yürüyen bazı göçmenler, “Belirsizliğe gidiyoruz” dedi.

İstanbul’da birçok noktadan göçmenler otobüs, minibüs ve taksilerle Edirne’ye doğru yola çıktı. Edirne’ye ulaşan göçmenler, Yunanistan’a varma hayaliyle Kapıkule Sınır Kapısı önünde toplanmaya başladı.

Buradaki görevlilerin “Bu kapıdan geçiş yok, Pazarkule’ye gidin” uyarıları üzerine aralarında Suriye, İran, Irak, Fas, Pakistanlıların da bulunduğu göçmenler, Pazarkule Sınır Kapısı’na yöneldi. Sırtlarında çantaları, kucaklarında çocuklarıyla Karaağaç Mahallesi’nden Yunanistan’a açılan Pazarkule Sınır Kapısı’na ulaşmak için yürüyüşe geçti. Yolu kısaltmak amacıyla tarlalara yönelen mülteciler zaman zaman girdikleri arazilerin askeri bölge olduğu uyarıları üzerine geri dönmek zorunda kaldı. Ekin tarlalarında çamurlu yollarda yürüyen mültecilere eşlik ederken onların hayat hikâyelerine de kulak verdik.

7 AYLIK HAMİLE

Arkamızda yürüyen Nesibe dikkatimizi çekti. Nesibe, eşi, 3 çocuğu ve karnındaki bebeğiyle sınır kapısına ulaşmaya çalışıyor. Karnı burnunda, kan ter içinde kalan Nesibe’nin karnına baktım: “7 aylık. Zor ama mecburuz. İki yıl Türkiye’de yaşadık. Afganistan’dan buraya kaçıp geldik. Burada da savaş var, hayat zor” diyerek dert yandı.

Gruptaki gençlerden Mobin Mahmodi, “3 senedir Türkiye’de yaşıyordum. İnşaatta çalışıyorum. Dün (önceki) akşam Türkiye’nin sınır kapılarını açtığını duydum. ‘Savaş var’ dediler. Ben Türkiye’yi seviyorum ama gitmek zorundayım” dedi. Afgan olduğunu söyleyen Sefrullah Elbibi hikâyesini şöyle anlattı: “19 yaşındayım. Annem ile babam Afganistan’da öldü. Bıraktım onları. Afganistan’dan kaçak İran’a, oradan da Türkiye’ye geldim. Burada 12 saat çalışıyoruz, az para veriyorlar. Kira pahalı.”

İki çocuğuyla beraber Avrupa’ya gitmeye çalışan Rabia Yesifi de “Suriye’den Türkiye’ye geldik. 6 yıldır buradayız. Ülkemizde savaş var, burada da savaş var, o yüzden Avrupa’ya gitmek istiyoruz” dedi.

Elinde ekmek poşetiyle, amcası ve kuzenleriyle sınıra ulaşmaya çalışan Muhammed Hamut da “Ailem Suriye’de yaşıyor. Onları 6 senedir görmüyorum. Türkiye’de çok kalabalık olduk, o yüzden Avrupa’ya gitmek istiyorum” diyor. Eşi ve çocuklarıyla yürüyen Mislime Kurabi ise, “Şu an nereye gittiğimiz, bilmiyorum. Sadece belirsizliğe gittiğimizi, biliyorum” dedi.

Göçmenlerin büyük bölümü zorlu bir yolculuk yaparak sınır kapısına ulaşırken, bir at arabacı tarlalar içinde yürüyen bazı mültecilerden kişi başı 100 TL alarak sınır kapısına kadar götürdü.

GAZ BOMBASI

Pazarkule Sınır Kapısı’ndan geçerek Yunanistan’a geçmenin hayalini kuran göçmenler, Türkiye sınırını geçerek tampon bölgeye giriş yaptı. Ancak Yunan askerleri, tampon bölgeye otobüs çekerek göçmenlerin ülkelerine geçişine izin vermedi. Pazarkule’den ülkeye giriş ve çıkışları durduran Yunan askerleri, güvenlik gerekçesiyle yaya ve araçlarla gelenlerin ülkeye sokulmayacağını duyurdu. Yunan askerlerinin zaman zaman göçmenleri korkutmak için ses ve gaz bombaları kullandığı da duyuldu. Bunun üzerine göçmenler Türkiye’ye döndü. Sınır kapısından çıkarak yanımıza gelen bir çocuk ise “Yunan polisleri bizlere hakaret ediyor, vuruyor” dedi. Göçmenler, Yunanistan’a geçmek için başka yolları deneyeceklerini söyledi. l EDİRNE