Çağdaş Türk Sanatı ve Paris Tecrübeleri

Yazar ve küratör Necmi Sönmez, duayen gazeteci Hıfzı Topuz ve Ünal Göğüş, Yapı Kredi Loca'da düzenlenen söyleşide bir araya geldi

21 Kasım 2019 Perşembe, 13:20

Yazar, küratör Necmi Sönmez, Paris ve Parisli sanatçılar hakkında kitaplar yazmış duayen gazeteci Hıfzı Topuz ve o dönemin sanatçılarının kapsamlı koleksiyonuna sahip olan Ünal Göğüş, Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan, Necmi Sönmez’in kaleme aldığı “Paris Tecrübeleri École de Paris - Çağdaş Türk Sanatı: 1945-1965” adlı kitap vesilesiyle 19 Kasım Salı akşamı Yapı Kredi Loca’da düzenlenen söyleşide bir araya geldiler.

Soru cevap şeklinde ilerleyen söyleşiye Hıfzı Topuz ekrandan katıldı. II. Dünya Savaşı sonrasında bu kentte oluşan hareketli kültürel ortamı, sanatçıların nasıl yaşadıkları sorusu ana ekseninde gelişen söyleşide Sönmez, “Sadece Türkiye’den giden değil dünyanın pek çok yerinden gelen sanatçılar yokluk çekti. Dönemin koşullarını bilmeden o günlerin sanat eserleri doğru değerlendirilemez” diyerek bir anlamda kitabın doğuş nedenini ortaya koydu. Göğüş elindeki Avni Arbaş ve Tiraje Dikmen belgelerine de dayanarak arkasında 1937’de İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde hocalık yapan Prof. Leopold Levy’nin çevirmenliğini yapan Dikmen’in kolayca sanat çevresine girdiğini ama Arbaş’ın çok sıkıntılar çektiğini ifade etti. UNESCO’da görev almadan önce kendisinin de güç koşullarda yaşadığını anlatan Topuz, Abidin Dino’nun Paris sanat çevresine kolayca girdiğini anlattı. Konuşmalarda o yıllarda Paris’e giden sanatçılarımızın büyük çoğunluğunun iyi Fransızca bildiği ve adapte olduğu ama yaşamlarının kolay olmadığı görüşü öne çıktı.