Kapat

Son Haberler

A+ A-

Marmaray'da son tüp tünel de batırıldı

Asya ile Avrupa'yı denizin altından bağlayacak Marmaray Projesi'nde son tüp tünel Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla denize batırıldı. Arkeolojik kazılardan dolayı projede 1,5 yıldan fazla zaman kaybedildiğini belirten Yıldırım, amaçlarının projeyi 2012 yılı içinde tamamlayıp İstanbulluların hizmetine sunmak olduğunu belirtti.
Yayınlanma tarihi: 23 Eylül 2008 Salı, 09:19

Asya ile Avrupa'yı denizin altından bağlayacak Marmaray Projesi'nde son tüp tünel Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla denize batırıldı.

Tüp tünelin bağlı bulunduğu ''Ecem Sultan'' platformunda düzenlenen törende konuşan Yıldırım, ''Tarihi proje Marmaray'da önemli bir aşamayı geride bırakıyoruz'' dedi.

Son tüp elemanın da denize indirildiğini ve yerine yerleştirildiğini kaydeden Yıldırım, indirilen parçanın 100 metre uzunluğunda, 15,5 metre eninde, 9 metre yüksekliğinde ve 15 bin 500 ton ağırlığında bir tüp tünel parçası olduğunu söyledi.

Yıldırım, yerleştirilen tüp tünel parçasıyla Üsküdar'dan Sarayburnu arasında 1400 metre uzunlukta ve denizin 60 metre altındaki tüpün gidişli gelişli olarak tamamlandığını bildirdi.

Kazlıçeşme'den Sirkeci'ye, Üsküdar'dan Söğütlüçeşme'ye yerin altından tünel açma çalışmalarının devam ettiğini belirten Yıldırım, şunları kaydetti:
''Proje bununla bitmiyor. Bundan sonra Söğütlüçeşme'den Gebze'ye, Kazlıçeşme'den Halkalı'ya, yüzeyde 3 hat halinde devam eden 30'dan fazla istasyonu olan proje tamamlandığında 1,5 milyon İstanbulluya hizmet edecek. Önemli bir projeyi tamamlamış olacağız. Sadece İstanbulluya toplu ulaşımda değil, aynı zamanda Asya'dan Avrupa'ya asırlar boyu hizmet veren tarihi İpekyolu Projesi'ni de 2 kıta altından kesintisiz birleştirecek bu projeyi tamamlamış olacağız.''

'Marmaray'ın ruhsatsız olduğu gerçek dışıdır'

Bakan Yıldırım, bir gazetecinin ''Yenikapı'da bundan sonraki çalışmalar ne aşamada, Marmaray'ın ruhsatsız olduğu söyleniyor, doğru mu?'' sorusuna, şu yanıtı verdi:
''Ruhsatsız olduğu tamamen gerçek dışıdır. Bilgisizliğe dayalı bir haberdir. Tünel ve yol gibi ulaşım amaçlı yapılar ruhsata dahil değildir. İmar Kanunu'na göre güzergahın belirlenip, imar planına işlenmesi gerekiyor. Marmaray'da bu işlemler gününden önce yapılmıştır. İlgili belediyelerin planlarına işlenmiştir. Bu haberler gerçek dışıdır. Yenikapı ile Kazlıçeşme arasındaki çalışmalar ise burada 2 kilometreye yakın bir yer altı tüneli var. Bu tünel üzerinde de binalar var. Bu tüneli yaparken bu binaların zarar görmemesi ve oradaki insanların burnunun kanamaması için gerekli tedbirler alınıyor. Bu yüzden projenin bu kısmı biraz uzadı. Güzergah boyunca her yerde kamulaştırma var. Tehlike arz eden bina kamulaştırılıyor. Ondan sonra gerekli işlemler yapılıyor. Kamulaştırma olmayan hiçbir işlem yaptırmayız.''

Yıldırım, ''En derin tünelin Marmaray Projesi kapsamında yerleştirildiği biliniyor. Projenin bunun gibi enleri var mı?'' sorusunu ise şöyle cevaplandırdı:
''Bu proje her yönüyle enlerin, ilklerin projesidir. Mühendislik harikası bir projedir. En son teknoloji kullanılarak çalışılmaktadır. O bakımdan dünyadaki emsallerinin en önde gelen projesidir. Bütün dünya altyapı firmaları uzmanları, bu projeyi büyük bir dikkatle takip etmekteler. Hele hele bu kadar kısa mesafede, bu kadar derinlikte uygulanmış proje yoktur. Üstelik deprem kuşağında, deprem hattına yakın yerde böyle bir proje dünyada ilk defa Türkiye'de uygulanıyor. Akıntı çok önemli. Biliyorsunuz deniz mili hız olarak 6 notu geçen akıntıda hem yüzey hem dip akıntısının birbirine ters yönde olduğu bu bölgede yapılan çalışmanın zorluğunu da takdir edersiniz. Allah'a şükür bu şartlar altında projede herhangi bir zorluk yaşanmadı.''

'Kazılardan dolayı 1.5 yıl kaybettik'

Binali Yıldırım, projenin hızıyla ilgili soru üzerine şunları söyledi:
''Arkeolojik kazılardan dolayı projede 1,5 yılın üzerinde bir zaman kaybettik. Bizi teselli eden nedir? Bu proje gecikiyor ama İstanbul'un hazinelerini, tarihi ve kültürel mirasını, çeşitli medeniyetlerin izlerini de böylece açığa çıkartıyor. Bu bizim tesellimizdir ama biz kurullardan, arkeologlardan, tarihçilerden beklentimiz bu işi daha fazla geciktirmeden bize yardımcı olmaları. Bizim tek başına geldiğimiz kararlarda hiçbir gecikme yoktur. Amacımız projeyi 2012 yılı içinde tamamlayıp İstanbulluların hizmetine sunmaktır. Böylesine zorlukları olan proje için böyle bir zaman makul bir zaman diye düşünüyoruz.''

Cumhuriyet İMECESİ

En Çok...

okunanlar

yorumlananlar

beğenilenler