Kapat

Son Haberler

A+ A-

Monaco'da Baykam 'zaman'ı

Sanatçının parlak ve yansımalı 'lens mercekli' malzemeyi kullanarak hazırladığı sergi Monaco2da görücüye çıktı.
Yayınlanma tarihi: 3 Kasım 2008 Pazartesi, 11:40

Bedri Baykamın parlak ve yansımalılens mercekli malzemesini kullanarak 4. boyut olan zamanı anlattığı yapıtlarından oluşan 4D adlı sergisi, Contemporary İstanbul Çağdaş Sanat Fuarının ardından Monacoda görücüye çıktı.

Yola 87 bienalinde ikonografik yapıtlara yaptığı referanslarla başlayan sanatçı, daha sonra üst üste gelen boyaların oluşturduğu katların yarattığı saydamlıklara yönelmişti. Bunu sırasıyla dijital fotoğraf baskıları, dijital çift baskılar, dijital fotoğraflarla boya buluşmasının yarattığı saydamlıklar ve en sonunda da kumaşlı, plastikli, fotoğraflı dev kolajlar izledi. Ve bütün bu birikimi birleştirme kararı aldığında, varacağı sonucun şaşırtıcı ve ilgi çekici olacağını biliyormuş, ama aldığı sonuç onun da beklentilerini aşmış. 17 Kasıma dek Monacoda Latin Amerika Sanat Merkezinde sergilenecek ‘4D’ sergisindeki bu dört boyutlu yapıtlar için Bu işlerin kapsama alanı öyle geniş ki en müşkülpesent eleştirmenin bile ilgisini çekiyor... daha önemlisi buraya pizza teslim eden çocuğun ya da herhangi bir finansçının da... diyor sanatçı.

‘4Dde kullanılan malzeme lens mercekli’, yani bu genellikle çikletlerden bildiğimiz küçük parlak ve yansımalı malzemeler... Bu malzeme 40 yıldır sanatçıların elinde, sanatla bazı soyut ve çekingen buluşmaları olmuş, ancak bir yere varamamış. Baykamsa bu yaklaşım, bu bulgular, bu sonuçlarla bu malzemeyi yepyeni bir sonuca ulaştıracak bir mekanizma tetiklenmesiyarattığını ve kataloğun önsözünü yazan ünlü eleştirmen Edward Lucie Smithin sözlerinin onu nasıl onore ettiğini anlatıyor:Bu işin kelimenin her anlamıyla yeni olduğunu ve izleyicilerin şaşırmak konusunda herhangi bir sıkıntısının olmayacağını söylemiş Smith. Sanatta bunu dedirtmenin ne kadar zor olduğunu biliyoruz; itiraf edeyim ben bile hâlâ şaşkınlığını yaşıyorum.Bu sözlerin sloganıThis has been done beforeolan Baykam için sarf edilmiş olması hayli ironik. Baykamsa bu geçişi, kendi deyimiyledikey boyut atlama monodan quadrofonik müziğe geçişe benzetiyor.

Türkiyenin artık sanattaMiro, Picasso, Dali sergisi getirdimden bir adım öteye gitmesi gerektiğini söylüyor Baykam... Süregelen tavrı ise kolaycılıkolarak niteliyor, garanti bir adı getirip iyi bir halkla ilişkiler düzenlemesi yapmakkolay alkışpeşinde olmak ona göre. Baykam, “Sanatta öncü olmak, sanata yatırım yapmak bu değil” diyor. Baykam sırf beğeniliyor diye klasik fırça darbeli Bedri Baykam işlerine asla yapışıp kalmayacağını da ekliyor. Bu belki Baykamın 500-1000 tane daha resim yapıp yaşamını sürdürebilmesini sağlayabilirdi, ama risk alıp labirentte bilmediği kapıları zorlayacak kadar maceraperest bir ressam için yeterince risklideğil...

Cumhuriyet İMECESİ

En Çok...

okunanlar

yorumlananlar

beğenilenler