'Dindar' mı 'Laik' mi?

Yayınlanma: 18.03.2012 - 07:27
Abone Ol google-news

Erdoğan’ın talimatıyla meydanları dolduran ve emri doğrultusunda oy veren robotlaştırılmış bir kitle ve bu kitlenin “iradesi”, ulusal / özgür irade olabilir mi? Aklın ve bilimin açtığı aydınlıkta özgürleşen çocuk, özgür bir kimliktir. Dindar olmaya zorlanan çocuk kendinde özgür olamaz. Sorun da budur. Modern köleler olurlar. Köle, modern olamaz.

AK Partiden ateist bir nesil yetiştirmemizi mi bekliyorsunuz?diye nicedir kükremeli Tayyip Erdoğan. Ateist bir gençlikdeğil dindar bir nesil yetiştirecekmiş! Ateist mi, tinerci mi, yoksa isyankâr mı? Bu gençliğin tinerci olmasını mı istiyorsunuz! Bu gençlik tinerci mi olsun? İsyankâr bir nesil mi olsun?diye de kendisini eleştirenleri sorgulamış!

1924 Eğitim Birliği Yasasıyla birlikte, aklın ve bilimin egemenliğinde yapılandırılan ulusal, laik ve çağdaş eğitimin, tinerci, isyankâr ya da ateist yetiştirmeye göre planlandığını, demek ki Tayyip Erdoğan, on yıla yaklaşan iktidarında, yeni görüyor; tinerci, ateist, isyankâr nesil yerine, modern dindarbir nesil yetiştireceğini dayatıyor. Modern dindar nesilise Necip Fazıl üstadının Hitabesinde açımlanıyor: Dininin, dilinin, ilminin, ırzının, evinin, kininin, kalbinin davacısıbir gençlik!

Dinin toplumsal yaşamda kutsal değer olmaktan siyasal değer olmaya başladığı süreç, geleneksel ve statik bir kurum olan dinin, dinamik ve modern sermayenin hizmetine sunulduğu süreçle de örtüşür. Üstelik bu süreç, dinin, ulus devleti ve ulusallığı tahrip için, dindar gençliğin, emperyalist gericiliğin aleti olmaya başladığı süreçle de örtüşür.

Burada, 1. dinsel ayrışma, 2. mezhepsel ayrışma, 3. etnik ayrışma, uluslaşma sürecini tamamlamamış ulusu ayrıştırmanın; (1) bağımsızlaşma, (2) özgürleşme, (3) uluslaşma, ulusal bütünleşmenin ve özgür ulus olarak varlığını sürdürmenin öğeleri ve özneleri olduğunu belirtelim.

Tayyip Erdoğanın, Huntingtonın, Büyük Ortadoğu Projesine uyarlayarak, Türkiyenin laik olmadan da modernolabileceği savının, modern dindarbir ülke olarak algılamış olmasını, bir kastın değilse bir bilisizliğin sonucu olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır.

Çünkü Huntington, laikcumhuriyetin, laik olarak dindar olacağını değil, laiklik ile kazanılan modernliğin, laikolmadan da sürdürülebileceğini söyler. Türkiyenin İslam ülkelerinin birliğini sağlamasının engeli ise modernülke olması değil, laikülke olmasıdır. Bunun için laik olmadan da bir ülkenin modern ve demokratik İslama liderlik yapabileceği ileri sürülüyor, İslamın liderliği için Türkiye ve Erdoğan planlanıyordu.

Burhan Dodanlının yenileyin yayımlanan Hepiniz Suçlusunuz!kitabının kapağında, Deniz Gezmişin savunmasından alınmış iki cümlecik, son yüzyılın tarihine ışık tutuyor:

“… bizi bağımsız bir ülkenin çocukları olmaktan mahrum eden bir kuşak olarak, mahkeme heyeti olan sizler dahil hepiniz suçlusunuz! Asıl suçlu sizler ve sizler gibi emperyalizme göz yumanlardır.

Deniz Gezmişi idama götürecek olan bu çığlıkta, kuşkusuzdindar gençlikyok, ama tinerci, isyankâr, ateist bir gençlik de yok. Anarşistderseniz o da yok. İki şey var: bağımsızlık ve ulusallık. Tek özlem: bağımsız bir ülkenin çocukları olmak ve tek hedef: bizi soyarak boğan, boğarak kurtaranemperyalizm.

Rockefellerin sağ elinin işaret parmağını tehdit edercesine gözümüze soktuğu Sam Amca var, Tayyip yeğenin amcası”. Kargısını ulusal ve bağımsız kimliğe yöneltiyor, hedef tahtasına ise tinerciyi, isyancıyı, ateisti koyuyor.

Cevdet Sunayın Laik okullar anarşi yuvası haline geldi”, “Devletin kilit mevkilerini imam-hatip okullarından yetişenlere vereceğizsözlerinde gizlenen dinsel ve özellikle mezhepsel ayrımcılığı, Erdoğan, 4+4+4 darbesiyle, imam-hatip okullarını eğitimin tümüne yayıyor, yaşı zihinsel buluğa ermemiş çocuklara değin indiriyor.

Gençler arasında imamhatip okullarıyla başlatılan Alevi-Sünni ayrışması giderek düşmanlığa dönüşecek, ümmeti Muhammeti cihada çağıran, Tanrı Dağı kadar Türk, Hıra Dağı kadar Müslüman tinerciler, isyancılar, ateist Allahsızlar, sol partilere oy veren Alevileri, Sivasta, K. Maraşta, Çorumda komünistler olarak katledeceklerdi.

Belirtelim ki, kimse, bizi imamhatip okullarına kem gözle bakmakla karalamaya çalışmasın! Ama hiç kimse de imamhatiplileri, Erdoğanın şeriat ordusunun başı bağlı askerleri olarak önümüze çıkarmasın!

Eğitim ve öğretimin temeline dini (teokrasiyi) yerleştirerek, Saidi Nursinin sözleriyle, aklın ve bilimin anarşizme, ateizme, komünizme, Siyonizme götürdüğü safsatasını, Nursinin yolundan gidenler kendilerine saklasın, ulusa bu deli gömleğini giydirmeye kalkışmasın! Saidi Nursiye uyarak, aklı ve bilimi, dinin ve vahyinemri ve denetimi altına alması için, tasarı önermeye soyunmasın! Gene Saidi Nursinin görüşü olarak, fünun-u ilmiyenin, yani fizik, kimya gibi fen bilimlerinin, sosyoloji, antropoloji gibi beşeri bilimlerin, ecnebi ilimlerolduğu, zararlı ve kokuşmuş bir membadan kaynaklandığı safsatasıyla, meşayih (şeyhler) tarafından şeriat süzgecindensüzülerek alınmasını istemeye kalkışmasın!

Ulus-devlette, devlet, üyelerini, belirli bir yaştan başlayarak eğitmekle yükümlüdür.

Teokratik ve feodal bir devlet olarak Osmanlı İmparatorluğunun eğitim ve öğretim kurumlarının teokratik ve feodal esaslara göre düzenlenmesi doğası gereğidir.

Ama teokratik-feodal devlet, laik cumhuriyete devrimleştiği ya da evrimleştiği zaman, temel eğitim bir yandan zorunlu hale gelir ve öte yandan bu eğitim bir dinin, bir etnisitenin, bir mezhebin değil, ulus-devletin belirlediği zorunlu, ulusal eğitime evrimleşir ve devrimleşir.

Çünkü etnik, dinsel, mezhepsel farklılıklar fark olarak kalmakla birlikte, tümü, ulus potasında eşitlenmiş, ulusun eşit üyelerine dönüşmüştür.

Aklın ve bilimin ışığında, akla ve bilime dayalı eğitim, toplumun olduğu kadar, devletin kurumlarını dinsel esaslara göre düzenleyen bir eğitim olamaz. Laik bir devlet de, eğitim ve öğretimi dinselleştiremez. Laik eğitim bir inanç sistemi dayatırsa, kendisi laik eğitim olmaz. Eğitim dinselleşirse, yasamadan yürütmeye, devletin siyasal, ekonomik, hukuksal, toplumsal bütün kurumlarının, dinsel esaslara göre düzenlenmesinin koşulları oluşur.

Erdoğanın talimatıyla meydanları dolduran ve emri doğrultusunda oy veren robotlaştırılmış bir kitle ve bu kitlenin iradesi”, ulusal / özgür irade olabilir mi?

Aklın ve bilimin açtığı aydınlıkta özgürleşen çocuk, özgür bir kimliktir. Dindar olmaya zorlanan çocuk kendinde özgür olamaz. Sorun da budur. Modern köleler olurlar. Köle, modern olamaz.

Muzaffer İlhan ERDOST TİHAK / Türkiye İnsan Hakları Kurumu Başkanı


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler