Marmaray tartışmaları devam ediyor

Marmaray Projesi hakkındaki tartışmalara bir yenisi daha eklendi. CHP Mersin Milletvekili İsa Gök, İstanbul'da yolculukların kuzey yönlü yapılmasına rağmen Marmaray'ın neden güneyde, banliyö hatları ekseninde projelendirildiğini sordu. Gök; ayrıca güzergah dolasıyla, tarihi eserler kapsamındaki birçok binanın yıkılmasının söz konusu olacağına da dikkat çekti.

09 Eylül 2008 Salı, 11:18

CHP Mersin Milletvekili İsa Gök, İstanbul'da yolculukların kuzey yönlü yapılmasına rağmen Marmaray'ın neden güney bölümünde, banliyö hatları ekseninde projelendirildiğini sordu. Gök, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığına sunduğu önergesinde, UNESCO'nun Dünya Endüstriyel Mirası Listesi'nde bulunan Haydarpaşa ve Sirkeci garlarının, Marmaray projesi gerekçe gösterilerek kentsel dönüşüm projesine açıldığını ifade etti.

Haydarpaşa-Gebze ve Sirkeci-Halkalı arasındaki 2 hatlı demiryolunun, Marmaray CR1 inşaatı ile 3 hat olarak inşa edileceğini belirten Gök, bu iki hat kesiminde bulunan birçok tarihi eser kapsamındaki istasyon binası, lojman, köprü, alt geçit, tünel ve tesisin yıkılacağını kaydetti.

Gök, demiryollarının, 1870'li yıllarda kurulduğunda, istasyon binasından lojmanına, peronundan geçitlerine kadar hep 2 yol esasına göre inşa edildiğini ifade ederek, önergesinde şu soruların yanıtlanmasını istedi:

''Bu güzergah 3 hat olarak inşa edilirse, İstanbul'da, demiryolu tarihi ve mirası adına ne kalacak? Banliyö güzergahlarının 3 yola çıkartılması (CRl) inşaatı için sıkıştırılmış programla 2 yıl Gebze-Haydarpaşa-Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarını kapatacağız diyorsunuz. Demiryollarını kullanan günlük 130 bin yolcuyu neyle taşıyacaksınız?

Marmaray Projesi için neden başka bir güzergah seçilmemiştir? İstanbul'un yolcu dağılımları incelendiğinde yolculukların kuzey yönlü yapıldığı saptanmış olmasına rağmen, Marmaray neden güney bölümünde, banliyö hatları ekseninde projelendirilmiştir?

Marmaray projesi ile ilgili görüşmelerde, TCDD'nin büyük gar arazilerinin(toplam 2 milyon metrekare) belediyeye devredilmesi ve buraların kentsel dönüşüm adlı yağma planlarına kurban edilmek istenmesini, hangi raylı taşımacılık ve demiryolu işletmeciliği mantığı ile açıklıyorsunuz?''