Ekonomik kriz, promosyon sektörünü de etkiledi

Yerel seçimlere kriz ortamında girilecek olması, parti ve belediyelerin bütçelerini kısmalarına yol açtı. Bayrak üreticileri, talebin yüzde 60’tan yüzde 10’a düştüğünü söyledi. İşler promosyon tarafında da durgun.

19 Mart 2019 Salı, 22:54

Seçimlerin vazgeçilmezi afiş ve bayraklar bu yıl üreticisini güldürmedi. Maliyetler artınca belediye başkanı ve muhtar adayları tanıtım için cimri davrandı. Adaylar afiş bastırmak yerine sosyal medyada seçim atağına geçti. Bayrak ve afiş yerine seçmene bez çanta, çakmak ve kalem gibi ürünler dağıtılmaya başlandı.

Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Abdullah Gürz, “Parti ve belediyeler düşük bütçeyle seçime gittikleri için broşür ya hiç basılmıyor ya da küçük ebatlı basılıyor. Belediyeler bez çanta ve kalem dağıtırken, muhtarlar çakmak ve anahtarlığa yöneldi. Ancak geçen seneye göre bu ürünlerde de talep az” dedi.

Kriz sebep oldu

Adayların bu seçimde sosyal medyadaki tanıtımlara daha çok yöneldiklerini ifade eden Gürz, “Dövizdeki artış belirsizlik yarattı. İmalat maliyetleri çok yükseldi. Var olan bu kriz ortamı bütçe kısıtlamalarına yol açtı” diye konuştu.

2015’teki seçimlerden itibaren yüzde 50-60 oranındaki talebin bu yıl yüzde 10’a kadar düştüğünü ifade eden bayrak üreticileri ise bu yıl muhtarların bile tanıtıcı afiş bastırmakta çekimser davrandıklarını söylüyor. Belediyelerde adaylık açıklayanlar ya da adaylıklarını askıya alanlar nedeniyle ödemelerin yapılamadığını anlatan bir bayrak imalatçısı, bu yüzden üreticilerin çoğunun bu yıl seçim için üretim yapmadıklarını anlattı. Bir diğer sebep ise bu yıl AKP’nin afiş ve bayrakların görüntü kirliliği yaratmayacak şekilde seçime gitme kararı alıp, diğer partilerin de buna uyması. Bu yıl afiş ve bayrakların yarattığı kirlilik için 320 lira ile 9 bin 898 lira arasında para cezası verilecek. Konuştuğumuz dört ayrı bayrak imalatçısı firmanın yetkilileri, sektörün bu yasağa ilişkin net bilgi sahibi olmadığını ancak partilerin bu yasak sebebiyle de çekimser davrandıklarını belirtti.

Bayrak üretimi azaldı

Firmalara göre bazı imalatçıların üretimi geçen seneye göre yüzde 40 azalırken, bazılarında bu düşüş yüzde 60’ları buldu. İstanbul’da 45 yıllık bayrak üreticisi Kılıç Bayrak’ın yetkilisi, “Mart ayıyla bayrak imalatımız ortalama 2 bin metrekareden 3 bin metrekareye çıktı. Ancak üretimdeki düşüş geçen seneye göre yüzde 60’ları buldu” dedi. Yetkili, “Piyasa çok durgun. Geçen seneki seçimde 1 metrekarede 3 TL kazanırken bu yıl metrekarede 1-1.5 TL kazanıyoruz” diye konuştu.
17 senedir üretim yapan diğer bir firmanın yetkilisi de, “Bu yıl 10 firmadan 1-2 tanesi iş yapabildi. Bu sene fiyat almak için bile gelmedi partiler. Görüşsek bile üretime dönüşmedi. Memlekette bariz bir şekilde kriz var ve biz de bu krizden nasibimizi aldık. Belli firmalarla çalıştığım için ödeme zorluğu yaşamadım. Ancak konkordato ilan eden firmalardan ödeme alamadım” dedi.