Uykusuzluğun nedeni sosyal medya

Psikiyatr Burak Berber: Uykusuzluk yalnızca fizyolojik olarak kişiyi etkilemez, depresyona, şeker hastalığına, kilo alımına da neden olur. Bu nedenle sosyal medyayı bilinçli bir şekilde kullanmak önemli.
Yayınlanma tarihi: 19 Eylül 2017 Salı, 05:37

[Haber görseli]

Birçok insanın günlük yaşantısının büyük bir bölümü İnstagram, Facebook, Twitter gibi sosyal medyaya bakarak geçiyor. Psikiyatr Burak Berber, sosyal medyanın kişileri uykusuz bıraktığını belirterek “Uykusuzluk sadece fizyolojik olarak kişiyi etkilemez, bununla birlikte depresyona, şeker hastalığına, kilo alımına da neden olur. Sosyal medyayı bilinçli bir şekilde kullanmalıyız” önerisinde bulunuyor.

Günümüzde haberlerden, etkinliklerden, gün içerisinde yaşanan tüm olaylardan anında haber almak için kullandığımız sosyal medya araçları artık hayatımızın bir parçası konumunda. Bir kafeye, restorana gittiğinizde hemen hemen herkesi elindeki telefon ile içtiği kahvenin, yediği yemeğin ya da çektiği selfienin paylaşımıyla meşgul olurken görebilirsiniz. Peki, sosyal medya bu kadar içimizdeyken bizi değiştirebileceğini hatta bağımlısı olabileceğimizi düşündünüz mü? Sosyal medya bağımlılığını hafife almamız gerektiğini, hayatımızın birçok yönünü etkilediğini ve şekillendirdiğini söyleyen Psikiyatr Uzmanı Uzm. Dr. Burak Berber, şunları anlatıyor.

‘Uykusuzluk kilo aldırır’

Elektronik cihazların uykuya dalmamızı sağlayan “melatonin” adlı hormonun salgılanmasını engellediğini ve bunun da kişi de uyuyamama sorununa neden olduğunu vurgulayan Berber, şöyle devam ediyor:

“Sosyal medyanın bu kadar yaygın olmasıyla birlikte uyku problemi günümüzde oldukça geniş yer kaplıyor. Yatağa girer girmez telefon ya da tabletlerimiz ile ilgilenerek uyku sürelerimizi kısaltıyoruz” diyor. Ekran ışığının etkisine de dikkat edilmesi gerektiğini kaydeden Berber, “Kullanırken ekran ışığının yaydığı mavi ışık göz bozulmalarına davetiye çıkarabilir. Uykusuzluk sadece fizyolojik olarak kişiyi etkilemez, bununla birlikte depresyona, şeker hastalığına, kilo alımına da neden olur. Aynı zamanda kişinin uyku kalitesini de olumsuz etkilemektedir. Uykusuz bir şekilde güne başlayan kişinin gün içerisindeki verimi düşer, yapacağı aktiviteler azalır; odaklanma problemleri ile karşılaşabilmektedir. Bir insanın ortalama uyku saati 7 ile 9 saat arasında olabilir, daha fazlası kişide olumsuzluklar yaratabilmektedir.”

‘Ailenizle vakit geçirin’

Sosyal medyanın bilinçli kullanılmasının önemine dikkat çeken psikiyatrist Burak Berber, yapılabilecekler hakkında ise şu önerilerde bulunuyor:

* Öncelikle, sosyal medyayı bilinçli bir şekilde kullanmalıyız. Faydalanabileceğimiz bir platform haline getirmeliyiz.

* Akşamları ne kadar vakit geçireceğinizi belirleyerek, uyku düzeninizi bozmasını engelleyebilirsiniz.

* Telefonunuzu uyuduğunuz odada bırakmayın. Böylece istediğiniz zaman sosyal medya hesaplarınıza ulaşmanız engellenmiş olur.

* Sosyal medya bildirimlerini sessize alarak günlük rutin işlerinizde aksama olmamasını sağlayabilirsiniz.

* Sürekli olarak “Kim ne yapmış?, Kim nereye gitmiş?” şeklindeki soruları kendinize sormaktan vazgeçin. Bunun yerine aileniz ya da arkadaşlarınızla vakit geçirmeye çalışabilirsiniz.

Bağımlı olduğunuzu nasıl anlarsınız?

Berber, kişinin bağımlı olduğunu anlamasının yollarını şöyle sıralıyor:

* Günlük rutin olarak yaptığınız işlerde aksamalara neden oluyorsa,

* Telefonunuzdan ayrı kalamıyorsanız,

* Sadece paylaşım için etkinlikler yapıyorsanız,

* Bakmadığınız zamanlarda hayattan kopmuş gibi hissediyorsanız sosyal medya bağımlısı olabilirsiniz.

A+ A-