Mersin’den yükselen sesler

10 Eylül 2014 Çarşamba

Mersin Üniversitesi Akademik Orkestrası’nın kayıtlarından ‘Cumhuriyet Dönemi Türk Bestecileri’...

Çağdaş bestecilerimize ait ne kadar çok CD yapılırsa onların sesleri o kadar ölümsüzleşecek. Geçen hafta Kalan Müzik’ten piyasaya çıkan 3 CD’li bir albümün başlığı: Cumhuriyet Dönemi Türk Bestecileri. Mersin Üniversitesi Akademik Orkestrası’nın kayıtlarından derlenmiş. Bu orkestranın kuruluşu 1999’a dayanıyor. 2002’de Mersin Üniversitesi rektörü Prof. Uğur Oral’ın gayretleriyle Mersin Üniversitesi’ne bağlandı ve Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası adıyla etkinliklerine devam ediyor. O yıllardan bu yana Türkiye’nin önemli sahnelerinde konserler verdi, Mersin’deki aylık konserlerini kesintisiz sürdürdü. Her birisini yakından tanıdığım üyeler büyük bir disiplin ve özveriyle bir yandan akademik görevlerini yerine getirdiler, bir yandan turneler düzenlediler ve giderek düzeylerini yükselttiler. Çocuk solistleri, gençleri ortaya çıkartdılar. Gülden Turalı Keman Yarışması’nı desteklediler.
Önemli bir şansları da her gelen rektörün onları desteklemesiydi. Okul yerleşkesindeki konserlere katılan rektörler, onlara sahip çıktılar. Ayrıca Hakan Şensoy, Burak Tüzün, Naci Özgüç gibi şeflerimizin de onları hiç yalnız bırakmadığını biliyorum. CD’deki yapıtları yöneten şefler arasında onlardan başka, orkestranın kurucularından, değerli viyolonselcimiz Münif Akalın’ın ismini de görüyorum. Kalan müziğe bir sitemim var: Neden yapıtların track sırası yazılmamış! Kitapçıkta sadece bestecilere numara verilmiş. Kimin yapıtı nerede bitiyor, kiminki nerede başlıyor belli değil. Bir de orkestraya sitemim var: Başlık olarak Cumhuriyet Dönemi Türk Bestecileri’nden Seçkiler denseymiş daha az iddialı olurmuş. Ne de olsa Cumhuriyet dönemi bestecilerimiz sadece bu 14 besteciden oluşmuyor!
Kayıtlarda öncü bestecilerimizin hemen en popüler olmuş yapıtları var: Saygun’dan Oda Konçertosu, Erkin’in Sinfoniettas’ı, Cihat Aşkın solistliğinde Rey’in Andante Allegro’su, Münif Akalın solistliğinde Alnar’ın Viyolonsel Konçertosu, Usmanbaş’ın öğrencilik çalışması olan Küçük Gece Müziği, Kodallı’nın Güzelleme’si, Sun’un Demet’i... Daha genç kuşaklardan Ertuğ Korkmaz’ın Uzak Toprak Düşleri, Turgay Erdener’in Mi’den Dört Bölüm’ü, Münir Nurettin Beken’in Fantasie Ayşe’si, Hasan Uçarsu’nun Lamento’su, Server Acim’in Metamorfozları, Semih Korucu’nun Haikular’ı, Deniz Sever’in Sibel Pensel ve Ayşegül Kirmanoğlu solistliğindeki konçertosu. Son CD dışındaki yapıtlarda eskilerle yeniler harmanlanmış.

Pelin Coşkun Akalın: Müzik dünyamızın acısı
Tam bu yazıyı hazırlarken, onun bu CD’lerdeki sesini dinliyordum. Turgay Erdener’in yapıtındaki “Adagio lamentoso” başlıklı bölümdeki derinden gelen acıklı solosuna kulak vermiştim. Ve onun, Pelin’in ölüm haberi geldi. Münif’in eşi, orkestrasına gönül vermiş değerli sanatçılarımızdan. Sanki bu 3 dakikalık bölümdeki içten deyişiyle bize veda etmişti. Oysa biz onu hep kahkahalar atan yüzüyle anacağız. Başta Münif olmak üzere bütün orkestra ailesine sabırlar dilerim.
Evet, Mersin, bugün ülkemizin bir müzik merkezi haline geldiyse bunda Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası’nın payı büyüktür.



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Eski bayramlar 10 Nisan 2024

Günün Köşe Yazıları