İlhan Selçuk

Demokrasi Dinsel Şeriata Karşıdır

13 Nisan 1997 Pazar

PENCERE


Demokrasi Dinsel Şeriata Karşıdır

1) Avrupa’da demokratik devrim, Hıristiyan şeriatına karşı yapıldı...

2) Türkiye’de demokratik devrim, İslam şeriatına karşı gerçekleşiyor.

3) Avrupa’da Hıristiyan şeriatının hukuku yıkıldı, Hıristiyanlık inancı sürüyor...

4) Türkiye’de İslam şeriatının hukuku yıkıldı, Müslümanlık inancı sürüyor.

5) Bugün ülkemizdeki din kavgası; inanç kavgası değildir; şeriat hukukunu geri getirme kavgasıdır.

Demokrasi Batı uygarlığının ürünüdür; 18’inci yüzyıldan bu yana hayata geçirildi; kısa sayılabilecek bir tarihi var.

Bir kavganın tarihidir bu...

Kavga üç alanda sürdü:

1) Felsefede (düşünde, fikirde).

2) Toplumsal kesimde (sınıflar arasında).

3) Politikada (partiler arasında).

Hıristiyan şeriatı, kilise öğretisiydi. Neydi kilise öğretisi?.. Aklını bir yana bırak!.. Kutsal kitabın dediği dediktir!.. Devlet düzenini Allah kurmuştur. Kral gücünü gökten alır. İnsan hakları ve temel özgürlükler mi?.. Haydi canım sen de!.. Hukuk Tanrı’nın hukukudur. Örnek mi?..

Tanrı huzurunda bir çift evlenmişse, karı ile koca artık boşanamaz. (Kilise bu inadını 20’nci yüzyılın ortasına dek taşıdı.) Kilise egemenliğinde felsefe dinseldir, düşün ve kültür dinseldir, sanatlar ve edebiyat dinseldir. Birey yoktur, kul vardır; çünkü birey özgürce düşünür, kul, aklını din adamına emanet etmiştir.

“Aydınlanma Felsefesi” insana aklını kullanmayı öğretti.

Nasıl oldu bu?..

Sanayileşme devrimiyle yeni bir sınıf ortaya çıktı: Burjuvazi!.. Ekonomide güçlenen burjuva, toprak egemenliğine dayanan aristokrasiye (kilise ve kralla bütünleşen sınıf) karşı aklın, fikrin, özgürlüğün kavgasını verdi; demokrasinin toplumbilimi, sınıflar çatışmasında belirlendi.

Ya politika?..

Parlamentonun sağında kilise ve krala bağlı aristokrasi, solunda cumhuriyetten yana burjuvazi yerlerini alınca, siyasal çatışma partilerle örgütlenmeye başladı.

Sonuçta kilise öğretisi yıkıldı; laiklik devletin temel kuralına dönüştü; demokrasinin yolu açıldı. Avrupa’da Hıristiyan şeriatını yıkıp kulu bireye dönüştüren yurttaşlık yasaları 19’uncu yüzyılda çıkarılmıştır.

Türkiye’de Yurttaşlık Yasası (Medeni Kanun) 1926’da yürürlüğe girdi.

*

Türkiye’nin sıkıntısı nereden kaynaklanıyor?.. Ülkemizde sanayi devrimi gerçekleşmeden ‘Aydınlanma Devrimi’, ‘asker-sivil aydın’ öncülüğünde hayata geçirildi. 1923 Devrimi bir yandan devlet eliyle endüstriye yöneldi, öte yandan kültür seferberliğiyle laikliğin insancıl altyapısını oluşturdu. Bu süreçte burjuvazinin de gelişmesi doğaldı.

Ne var ki 21’inci yüzyılın eşiğinde karşıdevrim sancılarını yaşıyoruz...

Bir buçuk milyarlık İslam coğrafyasında, demokrasiye en yakın duran Türkiye’de şeriatçılar iktidara geçtiler.

Oysa demokrasi, Batı’da Hıristiyan şeriatını aşarak kuruldu; Doğu’da Müslüman şeriatını aşarak kurulacak... Çünkü demokrasinin hukuk düzeni laiktir; dinsel olamaz...

Demokrasi inanca karşı değildir...

Dinsel şeriat demokrasiye karşıdır.

(13 Nisan 1997 tarihli yazısı)



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Patrikhanenin Sicili... 11 Haziran 2012
Mumcu'nun Saptamaları... 7 Haziran 2012

Günün Köşe Yazıları