Avusturya'da elektrikli scooter kullanıcılarına "kask zorunluluğu" önerisi

Avusturya'da kullanımı desteklenen elektrikli scooter ve bisikletlere yönelik uzmanların yaralanmaları önlemek amacıyla kask zorunluluğu gündeme geldi.

AA

Ülkede son 10 yılda kullanımı ciddi oranda artan ve sosyal yaşamın parçası haline gelen elektrikli scooter ve bisikletlerin yerel yönetimlerin yanı sıra Çevre, Ulaşım ve Teknoloji Bakanlığınca fosil yakıtlı araçların kullanımının azaltılması amacıyla desteklenmesi ve çeşitli teşviklerin verilmesi, bu mobil araçlara ilginin daha da artmasını sağladı.

Söz konusu araçların kullanımının artmasıyla, çeşitli seviyelerde trafik kazalarının yaşanması da kaçınılmaz oldu.

Elektrikli scooter ve bisikletlerin hukuki açıdan manuel bisikletlerle aynı kategoride değerlendirildiği ülkede, 12 yaş üstü manuel bisiklet kullanıcıları için olduğu gibi, trafiğin bu yeni paydaşını kullananlar için de kask takma zorunluluğu bulunmuyor.

KASK ZORUNLULUĞU 12 YAŞ ALTI İÇİN GEÇERLİ

Avusturya'da kask zorunluluğu, 12 yaş altındaki çocuklar ve saatte 25 kilometre hızın üzerine çıkabilen iki tekerli araç kullanıcıları için geçerli.

Kaza oranlarındaki artış üzerine Avusturya Sigorta Birliği ve Trafik Güvenliği Kurulu, geçen yıl bu araçlarla yapılan kazaların incelendiği çalışmayı kamuoyuyla paylaştı.

Çalışmada, 2022'de 3 bin 882 motosiklet kullanıcısının kaza yaptığı, bunlardan 55'inin hayatını kaybettiği belirtildi.

Elektronik bisiklet, scooter ve manuel bisiklet kullanan 10 bin 871 kişinin de kazalarda yaralandığı bildirilen çalışmada, kazaların büyük çoğunlukla öncelik kuralına uyulmaması, kırmızı ışıkta geçilmesi gibi ihlallerden kaynaklandığı ifade edildi.

Trafikte iki tekerlekli araçların dört tekerlilere oranla fark edilemediği kaydedilen çalışmada, bu nedenle görünürlüğün artırılmasını sağlayacak kıyafetler giyilmesinin önemi vurgulandı.

DOĞRU EKİPMAN HAYAT KURTARIR

Çalışmada, iki tekerli araç kullananlar için hayat kurtarıcı en önemli unsurun doğru ekipman ve koruyucu kıyafetler olduğuna işaret edilerek, bunlar arasında en önemli donanımın kask olduğu belirtildi.

Geçen yıl 12 yaş altı bisiklet süren çocukların yüzde 88'inin kask kullandığı, yetişkinlerde ise bu oranın yüzde 49 olduğu bildirilen çalışmada, elektrikli scooter kullanıcılarının yüzde 17'sinin, elektrikli bisiklet kullananların ise yüzde 59'unun kask taktığı kaydedildi.

11 KAT DAHA RİSKLİ SONUÇLAR

Avusturya Trafik Güvenliği Kurulu Başkanı Christian Krautner, yaptığı açıklamada, doğrudan hastanelerden edindikleri veriler üzerinden söz konusu çalışmayı hazırladıklarını ifade etti.

Krautner, "Kask olmadan meydana gelecek bir kazada 11 kat daha fazla riskli sonuçlar ortaya çıkabileceği görüşündeyiz. Daha fazla acı ve ağır kazaların yaşanmasını önlemek için kask zorunluluğu getirilmesi gerekiyor. Bize göre bu gerekçe zorunluluk için yeterli bir neden." değerlendirmesinde bulundu.

Sivil toplum kuruluşlarının yanı sıra bazı eyaletler, elektrikli scooter ve bisiklet kullanıcılarına yönelik kask zorunluluğunun yanı sıra bu araçlarda korna, sinyal ve fren lambası gibi unsurların mecburi kılınmasını istiyor.

Elektrikli scooter için kask kullanımının zorunlu hale getirildiği İtalya ve Fransa gibi ülkelerin aksine Avusturya makamları, bu konuda henüz katı kurallar hayata geçirmeyi planlamıyor.

Çevre, Ulaşım ve Teknoloji Bakanlığı, kask zorunluluğunun gündemlerinde bulunmadığına ancak söz konusu iki tekerlekli araçların kullanımında kaskın mantıklı ve önemli olduğuna işaret ediyor.

Bakanlık ve uzmanların farklı yaklaşımlar sergilediği kask zorunluluğuna ilişkin Avusturyalılar, kaskın önemli olduğunu vurgulamakla beraber zorunlu kılınması hususunda çekimser kalmayı tercih ediyor.

AA muhabirine konuşan Avusturyalı Lora Müller, kask takılmasını mantıklı bulduğunu belirterek, "Konuya şuradan da bakmak önemli, kask olmadan kaza yaptığınız zaman sigorta her şeyi karşılamıyor. Ben her zaman kask takıyorum ama zorunlu olup olmaması hususunu bilemiyorum." ifadelerini kullandı.

Viyana Ekonomi Üniversitesi öğrencisi Alexander Köhbach, kaskın zorunlu olması gerektiğini savundu.

Köhbach, üniversitede elektrikli scooter ve bisikletler üzerine makale hazırladığını kaydederek, "Çok sayıda çalışma, kask olmadan meydana gelen kazalarda ciddi oranda kafatası zedelenmelerinin yaşandığını açıkça ortaya koyuyor. Özellikle bu durum elektrikli scooter ve bisikletlerde görülüyor. O nedenle kask zorunluluğunu yerinde buluyorum." şeklinde konuştu.

Soyadını belirtmek istemeyen Avusturyalı Markus da kask kullanılmasının doğru ve mantıklı olduğunu ancak zorunluluktan ziyade vatandaşların inisiyatifine bırakılması gerektiğini söyleyerek, "Gönüllülük ilkesiyle hareket edilmesi her zaman daha iyi." dedi.