Boğaz’da tehlikeye davetiye

Kanal İstanbul için iktidar “Boğaz’ın güvenliği için inşa edilecek” gerekçesini öne sürerken İstanbul Boğazı’nda yaşanabilecek deniz kazalarına hızlı müdahale için gerekli önlemlerin alınmadığı ortaya çıktı. Sayıştay’ın Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü denetim raporunda İstanbul Boğazı’ndaki olası kazalara kısa sürede müdahale edilebilmesi için kritik bölgelere römorkörlerin yanaşabileceği ilave yer tahsisinin yapılmadığı tespiti yer aldı.

28 Ocak 2020 Salı, 02:00

Türk denizlerinde ve karasularında seyreden gemilerin seyir güvenliğini sağlamakla sorumlu olan Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, Montrö Boğazlar Sözleşmesi uyarınca İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçen gemiler için kılavuzluk ve römorkör hizmetini de sağlıyor. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nün TBMM KİT Komisyonu’na sunulan 2018 yılına ait Sayıştay denetim raporunda boğazlarda yaşanan deniz kazalarının önemli bir kısmının gemilerin donanım yetersizliğinden kaynaklanan manevra hatalarıyla insan hataları sonucu ortaya çıktığı vurgulandı. Kaza durumunda Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü bünyesindeki römorkörlerin olay yerine en kısa sürede ulaşmasının, oluşacak hasarın en aza indirilebilmesi açısından önemli olduğu vurgulanan raporda, Paşalimanı Su İskelesi ve Kuruçeşme eski atık alım tesisine yanaşma yeri yapılmasını önerisinde bulunuldu.

‘MONTRÖ AYRICALIKTIR’

İstanbul ve Çanakkale boğazları ile Marmara Denizi’ni içine alan Türk boğazlarındaki deniz trafiğinin düzenlenmesi için alınacak önlemlerin, Montrö Sözleşmesi’ne uygun olması gerektiği belirtilen raporda, “1982 BM Deniz Hukuk Sözleşmesi’ndeki transit geçiş rejiminde herhangi bir şart bulunmamasına rağmen Türk boğazlarından geçişte Montrö Sözleşmesi sayesinde çok daha geniş hakların kullanılabilmesi özel bir ayrıcalık oluşturmaktadır” ifadelerine yer verildi. Raporda verilen bilgiye göre Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nün elinde 139 adet kılavuz kaptan, 6 adet kılavuzluk istasyonu ve 27 adet kılavuz botu bulunuyor. Gemi kurtarma filosu ise İstanbul’da Büyükdere, İstinye, Kuruçeşme ve Haydarpaşa’da, Çanakkale’de ise Akbaş, Kepez ve Gelibolu’da yer alıyor. 2018 yılında 8 gemiye verilen kurtarma hizmeti karşılığında 4.1 milyon dolar ve 1 milyon Avro gelir elde edildi.