Twitter'da strateji savaşları
AKP ile Cemaat mensupları arasındaki gerginlik, sosyal medya stratejilerini değiştirdi. Alternatif gündemi artık, sahte hesaplar ve troll'ler belirliyor.
Türkiye ’deki siyasetin nabzı uzun zamandır Twitter’da atıyor. Politikacıların ağzından çıkan her cümle üzerine sosyal medyada yüzlerce siyasi analiz kasılıyor, sonu gelmez tartışmalar cereyan ediyor. Özellikle Gezi Parkı gibi kırılma noktalarında Twitter, hem iktidar hem de muhalefet kanadının enformasyon, halkla ilişkiler ve propaganda faaliyetlerinin bir numaralı aracı.
HASHTAG YAĞMURU!
Sosyal medyaya yansıyan bu tartışmaların en sonuncusu ve hatta en şiddetlisi de, kıvılcımı ‘dershane’ tartışmalarıyla birlikte atılan ‘Cemaat- AKP gerginliği oldu. ‘Camia’ mensuplarının yoğun eforlarına karşılık, AK Parti taraftarlarından da yanıt gecikmedi. Gezi sürecinden aşina olduğumuz, TT’deki hashtag bombardımanlarına yeniden şahit olduk.Ağırlıklı olarak eğitmenlerden oluşan ‘Camia’ mensupları, tek bir başlık altında toplandı. Daha çok Zaman gazetesi yazarlarının tweet’leri paylaşıldı. Yine aynı gazetenin hazırladığı infografikler dikkat çekti. AK Parti taraftarları ise birkaç başlık altında toplandığı için Cemaat mensupları kadar etkin olamadı. 20.00-23.00 saatleri arasında alevlenen tartışmalar sık sık karşılıklı suçlamalara dönüştü.
Ne var ki, bu başlıklar altında dikkati çeken bazı detaylar, gündemi belirleme hususunda büyük bir manipülasyonun olduğunu ortaya koyuyor. Tıpkı Gezi’de olduğu gibi sahte hesaplarla atılan tweet’ler, ülkedeki alternatif tartışma ortamını doğuruyor.
Nasıl mı? En güncel örneklerden yola çıkarak madde madde sıralayalım:
1. İlk olarak tabelada denk geldiğimiz #CemaatinDarphaneleriKapatilsin hashtag’i ile atılan tweet’leri teker teker inceliyoruz. Bu tweet’ler arasında rastgele seçtiğimiz bir tweet’i ele alıyoruz. Misal: ‘Cemaat ve Yahudi Lobisi hükümeti düşürmek için beraber çalışıyor.’
2. Atılan tweet’i Twitter’ın arama sekmesi, Topsy veya ecktr.com vasıtasıyla incelediğimizde, aynı yazım yanlışlarını yapabilen 600’e yakın kullanıcının ortak tweet’ler attığını görüyoruz. Başka bir tweet’i (Cemaat kardeşliğe de karşı!) incelediğimizde bu sefer sayısı 500’ü bulan, ortak twit sahibi farklı bir gruba rast geliyoruz. Atılan tweet’leri irdelediğimizde, grup sayısı da çoğalıyor.
3. Artık ortak twit atan hesapların listesi elimizde. Bu hesapları da teker teker incelediğimizde, belirli bir hashtag üzerine, sadece propaganda twit’leri atan kullanıcılar olduğunu görüyoruz. Fakat nedense bu kullanıcıların ya hiç takipçisi yok, ya da takipçi sayısı 50’yi aşmıyor.
4. Hesapta kullanılan fotoğraf ve isim ise gayet sıradan. Dolayısıyla gerçek bir hesap zannedebiliriz. Ancak kazın ayağı öyle değil. Google Images yardımıyla arattığımızda fotoğrafın, İtalyan bir Erasmus öğrencisine, Rumen bir top modele, yahut olan bitenden haberi olmayan bir Instagram kullanıcısına ait olduğu ortaya çıkıyor. Örnek: NihalKorkmaz27 hesaplı kullanıcının fotoğrafı, Roberta Weber isimli Brezilyalı bir moda tasarımcısına ait.
5. İsmi de fotoğrafı da tamamen sahte olan bu hesaplar, birkaç grubun tweet’ini paylaşıyor. Bu gruplar ise AK Parti lehine faaliyet yürüten birtakım sosyal medya oluşumları. Örneğin: AKekipTT, MilletinGucu, AKGenclikTT… Son birkaç aylık faaliyetleri ise Olimpiyatlar, Marmaray’ın açılışı, Diyarbakır ziyareti ve Gezi Parkı Olayları ile ilgili.
6. İşin ilginç tarafı, bu uygulamayı sadece AK Parti taraftarları kullanmıyor. Dershanelerin kapatılmasına karşı çıkan Cemaat mensuplarının da, sayısı az da olsa sahte hesap yöneten grupları olduğu ortaya çıktı. Bu kullanıcıların sadece dün attığı tweet sayısı 10 bine yakın.
7. Sonuç olarak, kapalı kapılar ardında başlayan, manşetlerde alevlenen tartışmalar hashtag’lerle devam ediyor. Savaşın belkemiğini ise manipülasyona neden olan sahte hesaplar oluşturuyor. Belirli bir merkezden, önceden belirlenmiş tweet’leri atan sahte hesaplarla, Twitter gündemi oluşturuluyor. Toplumun bir kesimi yönlendirilirken, ülkenin de alternatif gündemi belirleniyor.
Sahte hesaplar nasıl tek elde toplanıyor?
Gülden Keçeci (Sosyal Medya Uzmanı): Hashtag’ler, bazen de sahte hesaplar ve doğal olmayan yollar aracılığı ile TT’ye sokulabiliyor. Sıkça kullanılan yöntemlerden biri yazılım kullanmak. Bunun için öncelikle, belirli sayıda sahte hesap açılıyor. Daha sonra bu hesaplar uygulamaya bağlanıyor. Trend listesine giriş yapılması istenen hashtag ile ilgili farklı twit’ler hazırlanıyor. Ve bu twit’ler, yazılan uygulama sayesinde o sahte hesaplar üzerinden paylaşılıyor. Bu işin manuel ve zorlu tarafı. Bunun yanında bir başka yöntem de ücretini ödeyerek takipçi satın almak. Burada da çok takipçili çeşitli hesaplar ücret karşılığında satılabiliyor. Bu hesaplarla da diğer kullanıcıların yazdığı twit’ler paylaşılabiliyor.
Sosyal medya faaliyetlerinde troll’ler de var!
Twitter’da gündemi belirleyenler arasında sahte hesaplar kadar, çok takipçili gerçek kullanıcılar ve hatta troll’ler de var. Kimilerinin çok eleştirdiği bu kullanıcılar, geçtiğimiz hafta gerçekleşen Diyarbakır Ziyareti’nde de boy gösterdi. Daha önce de Rusya’daki G-20 zirvesinde, 2020 Olimpiyat Oyunları toplantısında, AK Parti İstanbul İl Başkanlığı’nın büyük iftar davetinde, Marmaray açılışında yer alan isimlerden bazıları, Diyarbakır’daki atmosferi ‘protokol sıraları’ndan çektikleri fotoğraflarla anbean paylaştı. Olan biteni hashtag’ler vasıtasıyla takipçilerine aktardı.
En Çok Okunan Haberler
- Op. Dr. Dericioğlu başında poşetle ölü bulundu
- 500 bin TL'nin aylık getirisi belli oldu
- Suriyeliler memleketine gidiyor
- Yaş sınırlaması Meclis’te
- Marmaray'da seferler durduruldu!
- Suriye'de herkesin konuştuğu ölüm listesi
- Apple'dan 'şifre' talebine yanıt!
- Erdoğan'dan işgale 'isimsiz' tepki
- İlber Ortaylı canlı yayını terk etti!
- Suriye'nin yeni başbakanından ilk açıklama