Tüm Bakanlıklara ‘Sözleşmeli Yönetici’ Standardı Gelecek

17 Ekim 2011 Pazartesi
\n

Milli Eğitim Bakanı Dinçer:

\n

\n\n\n

Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçerin kendisine yönelik laiklik, intihal ve Atatürkçülüğü teşkilat kanunundan çıkarma gerekçesine ilişkin eleştirilere bakışını dünkü yazımızda aktarmıştık. Görüşmemizde Dinçer ile eğitim sistemi ve öğretmenlerin sorunları üzerine de konuştuk.

\n

Öncelikle atama bekleyen on binlerce öğretmenin durumu. Önceki bakan Nimet Çubukçunun 50 bin sözleşmeli öğretmene kadro sözü yerine getirilmiş değil. Dinçer de göreve geldikten hemen sonra Çubukçunun verdiği söz için özür dilemişti. Öğretmenlerin beklentisini aktardığımızda tartışılan rakamların yanlış olduğunu belirterek şunları söyledi:

\n

Nimet Hanımın hata yaptığını düşündüğüm için özür dilemedim. Ona haksızlık yapılıyor. Yanlış bilgi kullanılıyor. Biz 50 bin kadro sözü verip 11 bin 500 kişi almadık. Doğrusu şu: 50 bin söz verildi, 40 bin kişi alındı. 2010 Ağustos ayı dahil yaptığımız atama sayısı 40 bin.

\n

Atamalar konusunda topu Maliye Bakanlığına atarak Onlar ne derse biz ona göre hareket ederiz dedi.

\n

Bürokrasiye \t‘sözleşmeli’ standardı

\n

Yeni teşkilat kanunuyla Milli Eğitim Bakanlığının üst düzey bürokrasi koltuklarına kadro karşılığı profesyonel sözleşmeli yönetici atanması mümkün olacak. Bu yöneticilere altı ikramiyeyi de içeren cazip maaş paketleri sunulacak olması diğer bakanlıklarda rahatsızlık nedeni. Dinçer bu tepkilere karşı kadro karşılığı sözleşmeli yönetici uygulamasının tüm bakanlıklara yansıtılacağını açıklayarak Başbakanlık, Hazine, DPT, Dış Ticaret, Maliye Bakanlığı ve Gümrük Müsteşarlığında halihazırda uygulanmakta olan bir sistem bu. Şimdi MEBi de dahil ettik. Bütün diğer bakanlık bürokrasilerini de buna eşitleyen bir standart getirmeye yönelik çalışmayı da Başbakanlık yürütüyor dedi.

\n

Dinçerin benzer uygulama bekleyen bürokrasi için bir koşulu var:

\n

Bunun şartı ücret karşılığı niteliğin arttırılmasıdır. Siz aynı şahsa buna benzer uygulamalar yaptığınız zaman olmaz. Nitelikli istihdam kaynağı yaratabilmeniz için kariyer uzmanlık sistemine mutlaka ihtiyaç var. Biz de bunun için kariyer uzmanlık başlatıyoruz. Eğitim sistemi üzerine çalışacak akademik kadronun ileride bizzat eğitim camiasından oluşturulmasını amaçlıyoruz.

\n

Rotasyon iddiası\t ‘balon’

\n

Eğitim camiasında Dinçer öğretmenleri rotasyona sokacak iddiası da yoğun biçimde dillendiriliyor. Dinçer, Bu iddialar askerlik yaparken çıkan askerlik kısalıyorbalonlarına benziyor dedikten sonra amacını şöyle aktardı:

\n

Sendikalara da söyledim, böyle bir hazırlık yok. Öğretmenlik mesleğini daha kaliteli hale getirelim diye bir hazırlık yapıyoruz. Öğretmenlik Milli Komitesine Bir öğretmenin eğitim fakültesine girişinden emekli olana kadarki bütün süreç içerisinde safha safha her alanını inceleyindiye talimat verdim. Benden bağımsız çalışacaklar. 4-5 ay sürecek çalışmaya sendikalar, akademisyenler ve medya da çağrılacak. O bittiğinde belli olur ne yapılması gerektiği.

\n

Dinçer yıl bitmeden genel müdürlüklerin içinde yeni yapılanmaya giderek eğitimin niteliğini geliştirmeye dönük yeni birimler kurmayı da hedefliyor.

\n

\n

‘Öğretmen değişimini doğru bulmuyorum’

\n

Önceden yılda iki kez yapılabilen özre bağlı atama taleplerini Dinçerin yılda bire indirmesi de öğretmenler arasında tepki toplayan bir karar. Kararının doğruluğunu Dinçer şöyle savunuyor:

\n

Eğitimde en öncelikli konu çocuğun öğrenme ortamının kalitesidir. Pek çok yerde öğrenciler her yıl bir öğretmen değiştiriyor bu tür talepler nedeniyle. Bunu doğru bulmuyorum. Doğrusu bir öğretmenle eğitime devam edilmesidir. Öğretmenin bir yerde en fazla 6 ay daha kalması ona bir şey kaybettirmiyor, ama öğrencinin öğretmeninden 6 ay ayrılması hayatından çok şey kaybettiriyor. Herkesin meseleye rasyonel bakmasını bekliyorum.

\n

\n

Önce ‘8 yıl’ oturmalı

\n

Temel eğitimin kesintisiz 8 yıla çıkarılması Türkiyede çok tartışıldı. Şimdi faydaları anlaşılmış olacak ki 12 yıla çıkarılması isteniyor. Dinçerin bu tartışmaya bakışını da sorduk. Öncelikli hedefimiz değildedikten sonra yaklaşımını şöyle ortaya koydu:

\n

Şu anda temel hedef ortaöğretimde okullaşma oranımızı yüzde 69dan yüzde 90a çıkarmak. Bu yaklaşık 150 bin derslik ve ciddi öğretmen ihtiyacı demek. Bu hedefe ulaştıktan sonra 12 yılın tamamını zorunlu eğitim haline getirmek şeklinde uzun vadeli stratejik plan oluşturulabilir...

\n\n

Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Büyü Bozuluyor 26 Ocak 2015