Türkiye’nin en değerli 100 markası, bir Nike etmedi

Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplam değeri 2018’de 27.5 milyar dolarla 28 milyarlık Nike’a ulaşamadı. En değerli 500’e tek şirket çıkaramayan Türkiye’yi Çin 33’e, Almanya 15’e katlıyor.

Yayınlanma: 05.06.2018 - 21:26
Abone Ol google-news

Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance’ın yayımladığı “Brand Finance Turkey 100” çalışmasına göre Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplam değeri 27.5 milyar dolar oldu. Buna göre Türkiye’nin en değerli 100 markası, 2018’de marka değeri 28 miyar 30 milyon dolar olan Nike’ye ulaşamadı. Rapor, Türkiye’nin katma değeri yüksek ürünler üretip küresel bir marka yaratma konusunda oldukça geri kaldığını teyit etti.

Kuruluşun dünyanın en değerli 500 markasını listelediği Brand Finance Global 500’ün ilk sırasında yer alan Amazon’ın değeri 150.8 milyar doları geçiyor. Amerika’daki markaların toplam değeri 2 trilyon 527.7 milyar dolar iken, Çin 911.5 milyar, Almanya 409.4 milyar, Japonya 407 milyar, Fransa 208.2 milyar dolarlık marka değerine sahip. Buna göre marka değerinde ABD Türkiye’yi 92’ye, Çin 33’e, Japonya 14.8’e, Almanya 15’e, Fransa 7.5’e katlıyor.

Öte yandan kurlardaki artışların da Türkiye’nin önde gelen markalarını olumsuz etkilediği görülüyor. Kuruluşun 2017 raporuna göre Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplam değeri 2017’de 27 milyar 406 milyon dolardı. Buna göre Türkiye bir yılda neredeyse yerinde saydı. Diğer yandan marka değerinin 2013’te 31.2, 2014’te 30.8, 2015’te 34.4, 2016’da 29.3 milyar dolar olduğu görülüyor. Öyle ki son dört yılda Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplam değeri 6.9 milyar dolar eridi. Bu, yüzde 20 düşüş anlamına geliyor.

Değeri düşüyor

Brand Finance’ın Anadolu Ajansı ile paylaştığı 2018 raporuna göre ise Türkiye’nin en değerli markası 2 milyar 42 milyon dolarlık marka değeriyle THY oldu. Geçen yıl listenin ilk sırasında Türk Telekom yer alıyordu. Şirket bu yıl 1 milyar 907 milyon dolar ile ikinci sıraya yerleşti. Listede üçüncü sırayı ise 1.8 milyar dolarlık marka değeri ile Turkcell alırken, Akbank 1 milyar 649 milyon dolarla dördüncü, Garanti Bankası 1 milyar 584 milyon dolarla beşinci oldu.

Dünyanın en değerli 50 futbol kulübü listesine giremeyen Türk kulüplerine bakıldığında ülke sıralamasında Beşiktaş 121 milyon dolarlık marka değeri ile ilk sırada yer aldı.

Küresel listede tek şirket yok

Kuruluşun dünyanın en değerli 500 markasını listelediği Brand Finance Global 500’e ise Türkiye’den tek marka giremedi. En değerli küresel 500 şirketten 66’sı Çin, 38’i Japonya, 24’ü Almanya, 191’i ise ABD menşeili. Küresel değerli şirketlerin son sırasında marka değeri gizli tutulan yatırım şirketi Blackrock bulunuyor.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler