Ankara'daki hızlı tren faciasında TCDD'nin kaza raporu tamamlandı

TCDD makasçı ile ölen makinistleri suçladı: Makasçıya yeterli eğitim verilmedi .Gece iki tren teşkil görevlisi çalıştırılmadı. Tren Hat 1’e girdiğinde kumanda merkezi aranmadı. 9 Aralık’ta trafiğin değişmesi iki trenin karşılaşma riskini doğurdu.
Yayınlanma tarihi: 26 Nisan 2019 Cuma, 16:53

[Haber görseli]

TCDD Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara’da 9 kişinin öldüğü yüksek hızlı tren kazasına ilişkin hazırladığı soruşturma raporunda; kazanın, tren teşkil memuru Osman Yıldırım’ın makası değiştirmeyi unutması ve yanlış yola girdiğini gördükleri halde YHT’nin ölen üç makinistinin treni durdurmaması nedeniyle yaşandığı öne sürüldü. Buna karşılık kazanın olduğu bölgedeki ‘eksikliklere’ de işaret edilen raporda, buna ilişkin tutuklu makasçı Osman Yıldırım’a yeterli eğitim verilmemesi; 1 tren teşkil görevlisi yerine, 2 tren teşkil görevlisinin çalıştırılmaması, yeterli işaretlerin bulunmaması, trenin Hat 1’e girdiğinde kumanda merkezini arayarak bu durumu bildirmesi şeklinde düzenleme yapılmaması sıralandı. Diğer yandan kazadan 4 gün önce bölgedeki tren trafiğinin yeniden düzenlenmesi ile iki trenin karşılaşma riskinin doğduğuna işaret edildi.

TCDD Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara-Konya seferini yapan yüksek hızlı trenin Marşandiz İstasyonu’nda Klavuz tren ile 13 Aralık 2018’de kafa kafaya çarpışması sonucu 9 kişinin ölümü, 93 kişinin yaralanmasına ilişkin idari soruşturmasını tamamladı. Başmüfettiş Ahmet Hamdi Yanılmaz ve müfettiş Fatih Demir tarafından hazırlanan 54 sayfalık rapor, TCDD Genel Müdürlüğü ile soruşturmayı yürüten Ankara Cumhuriyet Savcısı Ejder Oğuz Özdemir’e gönderildi.

Raporda, kazanın birinci nedeni olarak, “tutuklu tren teşkil memuru Osman Yıldırım’ın 13 Aralık 2018’de, saat 06.30’da, Ankara-Konya seferini yapmak üzere YHT Gar 11. Yolu’nda hazır bulunan 81201 No’lu trenin sevkini Hat 1 yolundan yapması gerekirken, Hat 2 yolundan gitmesine sebebebiyet vermesi” öne sürüldü. Buna ilişkin Yıldırım’ın M74 No’lu makasını değiştirmeyi unuttuğu anlatılan raporda, makasçının devlet memurluğundan çıkarılması istendi.

İkinci neden

İkinci neden olarak kazada yaşamını yitiren yüksek hızlı tren makinistleri Adem Yaşar, Hulusi Böler ve Kadir Ünal suçlandı. YHT 8. Bölge Müdürlüğü’nün yayımlamış olduğu trafik işletme emirlerinde, YHT’lerin Ankara YHT Gar-Esenkent yönünden Hat 1’i, Esenkent-Ankara YHT Gar yönünden Hat 2’yi kullanacaklarının belirtildiği ve şimdiye kadar yolculuğun YHT’lerin yol kapanması haricinde 1. yolundan seyretmelerinin YHT Makinistleri tarafından bilindiğine işaret edildi.

Üç ‘eksiklik’

Raporda, yeni uygulamada ilave emniyet tedbirlerinin de alınması gerektiğine işaret edilerek şu üç ‘eksiklik’ tespit edildi:
-Ankara YHT Gar’dan tren sevkinde trenin Hat 1’e girdiğinde kumanda merkezini arayarak bu durumu bildirmesi şeklinde düzenleme yapılmaması.

-YHT Gar batı makaslarında 23.00-07.00 nöbetinde 1 tren teşkil görevlisi yerine, 2 tren teşkil görevlisinin çalıştırılmaması.

-9 Aralık 2018’de kış tarifesine geçilmeden evvel YHT Gar ciheti 11, 12 ve 13 yollar ve Hat 2 yolunu Hat 1 yoluna bağlayan M74 makasın yön bilgisi ile Hat 1 Hat 2 bilgilerini belirtir işaretlerin bulunmaması.

Makasçıya eğitim verilmedi
Raporda, “Makasçı Osman Yıldırım’a, TCDD’nin yönerge emirleri kapsamında tam olarak bir eğitim verilmediği, eğitime ilişkin olarak tutulması gereken kayıt ve belgelerin de tutulmadığı, M74 No’lu butonla makas tertibatının kullanılmasına yönelik Yıldırım’a eğitim verildiğine ve bu durumun belgelendirilmesi gerekmekteyken böyle bir belgenin de tutulmadığı” da belirtildi.

Müdürlere ‘kınama’ cezası
Raporda, diğer tutuklu trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey’e ‘uyarma’, hareket memuru Sinan Yavuz’a ‘kınama’ cezası istenirken; yeni uygulamaya ilave önlemler almadan seferlere hemen geçilmesine neden olan YHT 8’inci Bölge Müdürü Duran Yaman, Trafik ve İstasyon Yönetimi Müdürü Ünal Sayıner ile Trafik ve İstasyon Yönetimi Müdür Yardımcısı Ergün Tuna ve Ankara YHT Gar Müdür Yardımcısı Kadir Oğuz’a da ‘kınama’ cezası talep edildi.

İkinci bir kaza 5 metreyle önlendi
Raporda, Hat 2’de çalışan Sincan-Kayaş arası sefer yapan banliyö treni kazadan 45 saniye sonra durağa geldiği ve olay yerine 5 metre kala durabildiği belirtilerek ikinci bir faciadan kıl payı önlendiği de anlatıldı.

A+ A-