Çiğdem Toker

Metroda bir tuhaf iptal

23 Mart 2018 Cuma

 “Millilik”  konusunda çok hassas olanların, en az diğer milli unsurlar kadar milli olan “bütçe”yi gözetmek ve disiplinine uymak konusunda ne kadar da itina gösterdiğini anlamanın yollarından biri de ihale yöntemlerine bakmaktır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Mevlüt Uysal’ın deyişiyle “birinci öncelik” olan metro hatları ihaleleri konusuna devam ediyoruz.
Malum, az sayıdaki firmaya davet yöntemiyle verilen ihalelerin finansmanı MİLLİ BÜTÇE’den karşılanıyor. Bu bağlamda bir önceki yazıda 3. havalimanı-Halkalı metro hattının BayburtGrup bünyesindeki Özgün Yapı ile Kolin’e davet yöntemiyle verildiğini ve İBB’nin 4.3 milyar TL için sözleşme imzaladığını yazdık.

***

Geçen yıl 5’i de aynı tarihte, -ön yeterliliğe göre- 3 Mart 2017’de yapılan metro hatları ihalesinde firmaların tüm hatlarda yaklaşık maliyet rakamının yüzlerce milyon TL üzerinde (yani milli bütçe aleyhine) teklif vermesine karşın bu fahiş tekliflerin kabul gördüğünü ve yaklaşık maliyet üzerindeki bu rakamların toplam büyüklüğünün 1.3 milyar TL’ye yaklaştığını yazmıştık.
Bu hatlarla ilgili ihaleler Uysal döneminde önce “ekonomik olmadığı” gerekçesiyle iptal edilmiş, sonra da iptal işlemi durdurulmuştu.
Başkan Uysal, iptalin durdurulması konusunda geçen şubat ayında kafaları karmakarışık eden bir açıklama yapmış ve özet olarak “Beş hattın dördünde ek protokol yaptık” demişti. Yapılan ek protokollerin finansman ayağı ve ihalenin parasal büyüklüğünü nasıl etkilediği konusu ise bilinmiyor.
İptallerden önce yaklaşık maliyet ile alıcı teklif rakamlarını tek tek listeleyerek aktardığımız o beş hattı hatırlatalım:
Başakşehir-Kayaşehir, Kaynarca-Pendik-Tuzla, Ümraniye-Ataşehir-Göztepe, Kirazlı-Halkalı, Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli.
Şimdi gelelim yazının başlığındaki tuhaf iptale...
Bir yıl önce mart ayında yapılan bu beş metro ihalesinden dört ay sonra bir metro hattı ihalesi daha yapılmıştı.
11 Temmuz 2017’de yapılan bu hattın adı Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt metro hattı, alan firmalar ise Makyol-Astur-İçtaş üçlüsüydü (yer tesliminden itibaren 1080 günde tamamlanacaktı).
Önceki beş metro hattından farklı olarak bu hattın en önemli özelliği ise verilen fiyat teklifinin, fazla değil indirimli olmasıydı. Yani tam da aslında bir kamu ihalesinden beklendiği gibi.
Özetle şöyleydi:
Yaklaşık keşif: 3 milyar 99 milyon 751 bin 852 TL.
Makyol-Astur-İçtaş teklifi: 3 milyar 49 milyon 994 bin 728 TL.
Gördüğünüz gibi arada MİLLİ BÜTÇE LEHİNE yaklaşık 50 milyon TL bir fark bulunuyor.
Gelin görün ki, altı metro hattı ihalesinde kamu lehine tek teklifin verildiği Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt ihalesi, kısa bir süre önce iptal edilmiş.
Şimdi bakalım bu ihale yenilendiğinde diğer beş hat gibi, yaklaşık maliyetin 200-300 milyon TL üzerine çıkacak mı? (Aradan geçen süre dolayısıyla, yaklaşık maliyetin de değişme ihtimalini dikkate alarak not düşelim.)
Kısacası bu iptal nereye varacak?


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Hoşça kalın 9 Eylül 2018
Bankalara ne oluyor? 2 Eylül 2018