Seçmen Halkaları... (2)

29 Temmuz 2013 Pazartesi

İnsan, yaşamı boyunca tutum ve davranışlarıyla yaşar.
Yaşam deneyimlerini düşünceleriyle, duygularıyla, güdüleriyle değerlendirir.
Zaman içinde değişmeyenler gibi değişenler de olur.
İdealler, yerini yaşamın realitesine bırakır.
Kendi yaşamımıza dürüstçe baktığımız ölçüde nasıl değiştiğimizi görürüz.
Kabul edip etmemek her zaman cesaretimize bağlıdır.

\n

***

\n

Seçmen kitlelerini hep aynı kararlılıkta sanmak hatadır.
Bütün grupların tutum ve davranışları değişiktir.
Bu konuda yoğun çalışmalar yapılmakta, siyasal partiler seçmenlerini, pazar araştırmacıları marka sadakatini anlamaya çalışmaktadır.
Seçmen gruplarını beş halkaya ayırmak, konuyu anlamayı kolaylaştırır.
Tutum ve davranışların bir
“odak noktası” vardır.
“Odak noktası”, ilkeler olabilir, hedefler olabilir, lider olabilir, grubu bir araya getiren etkenlerdir.
“Odak noktası”na en yakın halka, “çelik çekirdek” denilen karizmatik bir lider ile yakın çevresindeki kişilerdir. Bu halka, “yeminliler” denebilecek, her türlü yanlışa karşın sarsılmaz bağlarla bağlı olanların güçlü birlikteliğidir. Her grupta bu iç halka vardır. Bu halka grubun gücünü temsil eder.
İkinci halka,
“odak noktası”nda yer alan hedefleri paylaşan, grubun çalışmalarını “beğenen”, yapıyı “seven” kişilerin oluşturduğu “sadık yandaşlar”dır. Bu halkada yer alanlar kolay kolay vazgeçmez ve tuttukları yapıyı değiştirmezler.
Üçüncü halka, yapının hedeflerini paylaşmakla beraber,
“sevgisini” sürdüren ama “beğenmediklerini gören” taraftarlardır.
Dördüncü halka, yapıyı
“sevmeyen” ama yapılanları “beğenen” destekçilerdir.
Beşinci halka, yapıyı
“sevmeyen” ve “beğenmeyen” ama bir biçimde işine geldiği için orada görünen yararcılardır.
Bu halkalar, elbette kesin çizgilerle ayrılamaz, her zaman giriş-çıkışlar olabilir, dinamik bir esneklikleri vardır.

\n

***

\n

Siyasal partilerin birinci ve ikinci halkaları, artık sabitleşmiş oyların sahipleridir.
Güçlü liderlik, içselleştirilmiş hedefler, iç kontrollü dayanışma partilerin dışa yansıyan güçlerini oluşturur.
Atatürk ve çevresindeki Kemalist grup “çelik çekirdek” için en anlamlı örnektir. Atatürk’ten sonra, İnönü dönemi dahil CHP bu gücü oluşturamamıştır. Bugün de güçlü lider Mustafa Kemal Atatürk’tür.
AKP,
Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde inanmış bir iç halkaya sahiptir. İkinci ve üçüncü halkayı da bu güçle tutmaktadır. Dördüncü ve beşinci halkalar ise zayıflamıştır. Oysa, AKP’yi iktidarda tutan oylar dördüncü ve beşinci halkalardan gelmektedir.
MHP, birinci ve ikinci halkanın oylarını almaktadır. Üçüncü halkanın yoğunluğu partinin durumunu belirlemektedir.
BDP sağlam bir iç halkaya sahiptir. İkinci ve üçüncü halkaları da sağlam bağlarla bağlıdır. Dördüncü ve beşinci halkalarla da güçlü bağları vardır.
CHP güçlü bir
“çelik çekirdek” sahibidir. Karizmatik liderlik Atatürk’ten gelmektedir. Bugün parti bu durumun pek farkında görünmemektedir. Oysa, Atatürk sembol olarak “Rönesans ve Aydınlanma”yı temsil etmektedir ve CHP’nin temsil değeri budur. İkinci ve üçüncü halkanın oyları sadakat ile verilmektedir. Aldığı oyların kaynağı da bu halkalardır.
CHP’nin doğru stratejisi, dördüncü halkanın oylarını almak, öteki partilerin de dördüncü ve beşinci halkalarının oylarını alacak bir
“proje-programı” bıkmadan, usanmadan anlatabilmek olmalıdır.
CHP’nin seçim stratejisi ise seçim platformunda buluşabileceği bütün güçlerle
“birleşik enerji ittifakı” yapmak olmalıdır. Bu çalışmanın öncülüğünü yapmalı ve hiç çekinmeden ülkenin bütün güçlerini “Yeni Uygar Türkiye”yi oluşturmak için birleşmeye çağırmalıdır.
Bu çağrıyı yapmayan, bu çağrıya uymayan kuruluşların ve kişilerin AKP iktidarının destekçileri olduğu bilinmelidir.
Her şey değişir.
Her şey değiştirilir.
İnsanların iradesi her şeyi değiştirir.
Gücümüz bunu bilmektir…

\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Çalınan gelecek!... 29 Nisan 2024
Istakozun intikamı! 22 Nisan 2024

Günün Köşe Yazıları