Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Eğitimde P4C modeli
Sınav sistemleri ve okullarda kullanılan geleneksel yöntemler birbirine paralel mi? Alternatif bir eğitim modeli olarak çocuklar için felsefe eğitim modeli (P4C) uygulanabilir mi?
Yaratıcı ve geleceği kurmak için bu soruların yanıtlanması gerekiyor.
Günümüzde geleneksel eğitim modelinin uygulandığı okullarda hala ezbere dayalı eğitim modeli kullanılmaktadır. Okullarda verilen ezber bilgi ile sınavlarda sorulan "yeni nesil" sorular birbiriyle örtüşmemektedir. Yeni nesil sorular; bilgiyi değil, bilgiyi yorumlamayı öncelik edinen soru tipleridir. Bu soruların özellikleri ise uzun olması ve fazla görsel kullanılmasıdır. Bu sorularda öğrenciden bilgiyi yorumlaması ve bilgiyi kullanması beklenmektedir. Öğrencinin bilgiyi yorumlaması, analiz edip bir süzgeçten geçirip uygulayabilmesi elbette çok önemlidir. Fakat okullardaki eğitim hala ezbere dayalı- gelenekçi bir yöntem kullanılarak yürütülmektedir. Hal böyleyken öğrencilere yorum yapabilme, bilgiyi doğru işleyebilme fırsatı yeterince sunulamamaktadır. Sınav sistemi ile mevcut eğitim sistemi bir biri ile uyuşmazken ezber yöntemlerle, kalıplaşmış öğretim modelleri rafa kaldırılmalıdır. Hayatın doğal akışında var olan sorgulama, mantık yürütme, sebep sonuç ilişkisi, muhakeme yeteneği geliştirilmesi gerekmektedir. Bu geleneksel yapının yerine sunulabilecek alternatif yöntemlerden bir tanesi de P4C. Bu yöntem çocuklar, gençler için felsefe yöntemi olabilir mi?
P4C NEDİR ?
P4C, Philosophy for Children (Çocuklar için Felsefe) kısaltmasıdır. P4C, çocukların felsefi düşünmeyi öğrenmelerini ve tartışma yoluyla eleştirel düşünce becerileri geliştirmelerini amaçlayan bir eğitim programıdır. P4C, Matthew Lipman tarafından 1970'lerde ABD'de geliştirilmiştir. Bu modelle okullarda öğretilen kitaplarla sınırlandırılmış bilimin aksine sorgulama ve muhakeme ile birlikte verilmesi amaçlanmaktadır. Bu nedenle öğrencilerde, toplumsal düzeyde var olan durumu fark etme, değerlendirme, şimdi ve geleceğe ilişkin sorunları, çözüm üretimlerini akılsal normlar çerçevesinde ifade edebilme, insan-dünya-bilgi çerçevesini derinlemesine bilmenin, sorgulamanın önemini kavrama, sorunlara, olgu ve olaylara çok yönlü olarak bakabilme yetisinin gerekliliğini anlama, insanlığı tümel olarak kavrayabilmenin yaşamsal düzlemde önemini fark ettirme hedeflerini uygulamaya geçirebilmek amacıyla P4C Pedagojisini hayata geçirmek çok önemli bir kazanım olacaktır. Gerek yapılacak atölye çalışmaları gerekse de seçmeli ders olarak müfredata eklenmesi bu pedagojiyi hayata geçirmek için atılacak ilk adımlardır. Unutulmamalıdır ki sorgulayan toplumlar sorgulayan nesillerle mümkündür. Her çocuk filozof doğar. Fakat bu potansiyel çok kırılgandır; beslenip korunmazsa sönmeye ve kırılmaya mahkumdur.
GİZEM YARBİL
EĞİTİMCİ
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Cumhuriyet Vakfı Başkanı Alev Coşkun konuşma
- Özgür Özel'den 'atama' çıkışı
- Özgür Özel kutlama programında
- CHP'li vekilden Soma için flaş çağrı...
- Mine Esen'den anlamlı konuşma...
- Serra Menekay yazdı, Aysim Dolgun Ildız besteledi
- İşte Cumhuriyet'in tarihi
- Ankara Emek ve Demokrasi Güçleri eylem yaptı
- Cumhuriyet 100 yaşında! İyi ki Cumhuriyet var
- Şişli'de Hıdırellez coşkuyla kutlandı
En Çok Okunan Haberler
- İşte saniye saniye Sinan Ateş'e saldırı anları!
- Emniyet müdürlerinin açığa alınmasına ilişkin açıklama
- Dünya üzerinde yaşayan son canlı o olacak
- 'Sakın 'Bizim burada fay yok' diye düşünmeyin'
- Erdoğan, Kalın ve Tunç'u Saray'a çağırdı
- 'Kızılcık Şerbeti'nin Nilay'ı polislere yakalandı!
- Yargıtay'ın yeni başkanı belli oldu!
- Valilik açık alanda alkol kullanımını yasakladı!
- Şişli'nin Kanal İstanbul'una beton bariyer
- Ev sahipleri artık bu şartları arıyor!