'Orta Sınıf Büyüyor, Alışkanlıklar Değişiyor'

07 Eylül 2011 Çarşamba
\n\n\n

Yan odadan bile duyulmayacak kadar sessiz çalışan torbasız elektrikli süpürgeler, tam donanımlı kahve makineleri, verimli su yönetimi ve kurutma sistemi ile göz alıcı bulaşık makineleri, böğürtlen kırmızısı mutfak robotları, içine konulan çamaşırların hacmine göre deterjan miktarını kendi ayarlayan çamaşır makineleri, akıllı ütüler... Bitmiyor, ev sinema sistemleri, binbir çeşit dijital alet, akıllı ev ve ofis gereçleri, güvenlik mekanizmaları... Devasa stantlarda dolaşıyoruz. Berlinde dünyanın en büyük tüketici elektroniği ve ev aletleri fuarı İFAdayız. Yeni teknolojilerin yenilikçi çözümlerin, farklı tasarımların görücüye çıktığı bir mekân burası. Birkaç ay içinde küresel dünyanın birçok noktasında satışa sunulacaklar. Değişen dünyanın, yeni gelişen orta sınıfların, yaşam standartlarını bir kademe daha ileriye taşımak isteyen herkes bu ürünlerin potansiyel müşterisi. Ürünlerin birçoğunun ortak özelliği çok daha çevreci, daha performans odaklı, enerji verimliliğine odaklı olmaları. Bu ise insanın aklına ister istemez çevre artık pazarlamanın baş aktörü oldusaptamasını getiriyor. Ama sonuçta bu paradigma değişikliği herkesin yararına değil mi? Bosch ve Siemens ortaklığında kurulan BSH Grubunun yöneticileri ile stantlarda geziniyoruz. BSH Ev Aletleri Grubu İcra Kurulu Üyesi Jean Dufour, Tüketici daha az enerji kullanarak tasarruf yapıyor, ürünler ise giderek daha zengin, daha performanslı ve daha verimli hale geliyordiyerek durumu özetliyor. Dufourun da vurguladığı gibi aslında yapılan yeni teknoloji yaratmaktan çok, ürünleri sürekli ve sürekli olarak geliştirmek”. Konu ilginç çünkü tüketici alışkanlıklarından yeni orta sınıfın küresel dünyadaki konumuna kadar birçok şeyi bünyesinde barındırıyor. Dufoura Avro Bölgesindeki krizin satışları ne kadar etkilediğini soruyorum. Avrupayı mevcut gelişmeler ışığında 3 bölge olarak değerlendirirsek başta Yunanistan olmak üzere İspanya ve Portekizin de içinde bulunduğu Güney Avrupada pazar aşağıya doğru gidiyor, yatırımlar azaldı, Orta Avrupada da pazar durgun artık büyümüyor ama Rusya, Türkiye, Polonyanın başı çektiği Doğu Avrupa inanılmaz hızlı büyüyordiyerek bu yıl en çok bulaşık makinesi sattıklarını çünkü birçok insanın evine ilk kez bulaşık makinesi aldığını söylüyor. Belli ki orta sınıfın yükselişi ve gelişmekte olan ülkelerin dinamizmi hâlâ sektör için en önemli itici güç. Küresel tüketici eğilimlerinde bir diğer önemli değişim ise alışkanlıklar. Eskiden ev aletleri insanların ihtiyacı olduğu için satın aldıkları ürünlerdi. Şimdi ise bir yaşam tarzıhaline geldiğini görüyoruz. Evlerdeki televizyonların değişmesinden, birçok fonksiyonu bünyesinde barındıran saç kurutma makinelerine kadar. Dufour 2 bin Avroya tam donanımlı kahve makineleri sattıklarını, insanların kendi ağız tatlarına uygun kahve içmenin keyfini sürmek istediklerini anlatıyor.

\n

BSH 3. Ar-Ge merkezini Türkiye’de kuruyor

\n

Yıllık 10 milyar Avro ciroya sahip olan BSH Grubu bu cirosunun yüzde 3ünü Ar-Ge ve ürün geliştirme dediğimiz Ür-Geye ayırıyor. Dufour, 2 bin 500 mühendis bu iş için çalışıyor. En büyük Ar-Ge merkezimiz tabii Almanyada. İkincisi Çinde ve 3.sünü de Türkiyeye kuruyoruzdiyor. Beyaz eşya ve küçük ev aletleri alanında dünyanın önemli şirketleri arasında olan BSH 13 ülkede ve 41 fabrikada üretim yapıyor. Türkiyede de buzdolabı, fırın, çamaşır makinesi ve bulaşık makinesi üreten 4 fabrikası bulunuyor. BSH Ev Aletleri Türkiye CEOsu Norbert Klein Çerkezköyde kurulmaya başlanan merkezde ilk aşamada 100 mühendisin çalışacağını, İTÜ ile ortak çalışmalara şimdiden başladıklarını belirtiyor. Öncelikli olarak yüksek verimli bir buzdolabı modeli geliştirmeye başladıklarını söyleyen Klein bu ürünü hem Türkiyeye hem de Avrupaya satacaklarını anlatıyor. Ayrıca küçük ev aletleri üretiminin de başlayacağını belirtiyor. Bir diğer önemli gelişme de Türkiyenin temmuz ayından beri BSHnin Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesinin satış merkezi haline gelmesi ve bölge lideri olması. Belli ki Türkiye BSH Grubu içindeki rolünü giderek arttırıyor. Dufour bunun nedenini, Hem Türkiyenin jeopolitik konumu, hem de son derece kaliteli üretim yapması ve pazarlama yeteneğiolarak açıklıyor. Ve ekliyor: Son 5 yıl içinde BSH Türkiyeye 700 milyon Avro yatırım yaptı. Önümüzdeki 4 yıl 300 milyon Avro daha yatırım yapacağız. 10 yılda Çin dışında bu kadar çok yatırım yaptığımız başka ülke yok”.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Pusulanın ibresi... 17 Mayıs 2024
Benim Cumhuriyet’im... 10 Mayıs 2024

Günün Köşe Yazıları