MEB'den Türkçe bilgisi ölçümü

Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) ortaokul düzeyindeki Türkçe araştırmasına göre, öğrenciler okuma ve yazmada zorlanıyor. Kız öğrenciler dil becerilerinin tamamında daha başarılı olurken çocukların ailelerinin eğitim seviyesi yükseldikçe başarı da artıyor.

22 Ocak 2020 Çarşamba, 02:00
MEB'den Türkçe bilgisi ölçümü
Abone Ol google-news

“Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı”na ilişkin veriler şöyle: Dil becerilerini ölçmek üzere tamamen elektronik ortamda yapılan pilot çalışmaya 7. sınıflardan 1850 öğrenci katıldı.  

Okuma becerisi için öğrencilere 20 çoktan seçmeli soru sorulmasına karşın ortalama 10.63’te kaldı. Bu alanda tam puan alan öğrenci oranı yüzde 0.05 oldu. Yani teste katılan öğrenciler içinde sadece biri 20 sorunun tümünü doğru cevaplayabildi.  

Öğrencilerin dinleme becerisini ölçmek için de 20 sorudan oluşan bir test kullanıldı. Dinleme alanında öğrencilerin ham puan ortalaması 11.70 olarak hesaplandı. Öğrencilerin yüzde 68’inin ham puanının 11 ile 20 arasında olduğu testte soruların tümünü doğru cevaplayan öğrencinin olmaması dikkat çekti. Bu alanda erkek öğrencilerin ortalaması 11.37, kız öğrencilerin ortalaması da 12 olarak ölçüldü.  

YAZMADA BAŞARI DÜŞÜK

MEB, öğrencilerin yazma becerisinin ölçülmesi için öğrencilere cümle düzeyinden başlayarak betimleme paragrafı yazma görevlerine kadar değerlendirmeler yapıldı. Öğrencilerin alabileceği en yüksek ham puanın 36 olduğu ölçümde, öğrencilerin puanları 6 ile 20 puan arasında yoğunlaştı. Bu alanda öğrencilerin sadece yüzde 5’i tama yakın 31-36 puan aralığına yerleşebildi. Öğrencilerin bu alandaki ortalaması da 16.82 olarak belirlendi. Erkek öğrencilerin ortalaması 15.03 iken kız öğrencilerin ortalaması 18.32 oldu. MEB’in bu alandaki sonuçlara ilişkin “Yazma alt testindeki başarı, diğer alt testlere göre kısmen düşüktür” değerlendirmesi de dikkat çekti. 

Öğrencilerin konuşma becerisinin değerlendirilmesi için de iki ayrı görev belirlendi. Verilen iki görevde de öğrencilerden, sunulan bilgileri kullanarak belirli bir zaman çerçevesinde kendilerinden istenen şekilde konuşmaları beklendi. Öğrencilerin alabileceği en yüksek puanın 36 olarak belirlendiği ölçümde, ham puan ortalaması 27.21 olarak hesaplandı. Öğrencilerin sadece binde 86’sı konuşmaya ilişkin her iki görevde beklenen tüm becerileri göstererek 36 ham puana sahip oldu.