Turgay Girgin'in Çalışmaları

Son zamanlarda dramaya dair yayınlar çoğaldı. Turgay Girgin’in, hazırladığı dört kitap da bu alana önemli katkı sağladı.

14 Ekim 2016 Cuma, 17:36
Abone Ol google-news

Dramada teorik ve pratik

Tiyatro ve drama eğitmeni Turgay Girgin’in kaleme aldığı kitaplar, bu alandaki kafa karışıklığını gidermeye, temel kavramları anlamaya ve müfredat eksikliğine yardımcı olacak çalışmalar. Drama alanına ilgi duyan kişilerin en çok ihtiyacı olan konuların yaş ve eğitim dönemlerine ayrılıp ayrıntılı olarak ele alınması, kitapları, alanında yayınlanan diğer çalışmalardan farklı bir boyuta taşıyor. Teoride Drama ve Kazanımları başlıklı ilk kitapta drama, müfredat, drama-tiyatro ilişkisi, dramanın kökeni, tarihsel süreçte drama, drama türleri, birey ve toplum eğitiminde drama, bedensel çalışmalar, terimler ve kavramlar sözlüğü gibi başlıklar kapsamındaki konular ayrıntılı ve anlaşılır bir şekilde sunularak diğer pratik kitaplara bir ön hazırlık yapılmış olunuyor.

Kitapların girişinde, Psikolojik Danışman, Drama Lideri M. Ümit Görgülü, çalışmalarında dramanın öneminden bahsederek hem bir psikolog hem de bir tiyatro ve drama eğitmeni olarak Girgin’in söz konusu kitaplarını inceliyor.

Yanlış bilinen bir konuyu kitapların önsözde açıklayan Girgin, drama eğitiminin salt sosyal faaliyet olarak algılanmaması gerektiğini, dramanın yaşam sahnesi için de en etkin eğitim süreci olduğunun bilinmesi gerektiğini önemle vurguluyor.

Pratik-uygulama ağırlıklı üç kitaptaki (İlköğretimde Drama; okul öncesi ve 1. Sınıflar, 2. ve 3. Sınıflar, 4. ve 5. Sınıflar) oyunların düzeni, eğitim sezonu boyunca haftalık ders saati dikkate alınarak programlanmış. Çocukların üç ayrı dönemi hesap edilerek hazırlanan çalışmanın, bu alandaki diğer kitaplardan en önemli farkı, her yaş gurubuna ayrı olarak düzenlenmiş olmasıdır. Müfredat olarak hazırlanarak, okul eğitim sezonu gözetilerek programlanmış. Konunun hassasiyeti düşünüldüğünde burada karşımıza eğitmen ve niteliği sorunu ortaya çıkıyor. Girgin, sınıflara drama liderliği yapacak eğitmenin, muhakkak drama eğitiminden geçmiş ve ayrıca drama eğitimi verilen bir yerde yardımcı liderlik yaparak pratiğini güçlendirmiş olmasını önemle vurguluyor. İkinci dönemden itibaren, drama eğitmeninin yetkinliğine bağlı olarak, yılsonunda gösterilmek üzere tiyatro oyunu hazırlanabileceğinden bahseden Girgin ancak bunun mühim bir konu olduğunu vurgulayarak drama eğitmenin, tiyatro konusunda da eğitim alıp sahneye koyma pratiği yaşamış olmasının gerekliliğinin altını çiziyor.

Ülkemizde dramanın kurucu ve uygulamacılarının en önemlilerinden biri olan yazar, yönetmen, oyuncu Tamer Levent, Girgin’in kitaplarının önemi hakkında şunları söylüyor: “Turgay Girgin’in özenli çalışması sonucu ortaya çıkmış, âdeta bir müfredat niteliğinde olan yaratıcı drama kitapları drama liderleri ve öğretmenlerimiz için şüphesiz güzel bir kaynak, bir başucu kitabı niteliğinde. Drama eğitiminde karmaşayı ortadan kaldıracak bir biçimde önerilen oyunları birebir kullanma olanağı bulacaksınız. Bunun yanı sıra bu oyunların türetilecek özelliklere de sahip olması drama eğitimcileri için vazgeçilmez bir kaynak.”

Sonuç olarak eksikliği hissedilen bir alanda yayınlanan bu dört kitap özellikle drama çalışmaları yapmak isteyen ve yeterli uygulama-pratik örneklerinden yoksun olan öğretmenler için önemli.

 

Teoride Drama ve Kazanımları/ Turgay Girgin/ Sıfırdan Yayınları/ 88 s.

İlköğretimde Drama (Okul Öncesi ve 1.Sınıflar)/ Turgay Girgin/ Sıfırdan Yayınları/ 55 s.

İlköğretimde Drama (2. ve 3. Sınıflar)/ Turgay Girgin/ Sıfırdan Yayınları/ 123 s.

İlköğretimde Drama (4 ve 5. Sınıflar)/ Turgay Girgin/ Sıfırdan Yayınları/ 120 s.