13 Şubat 2013 Çarşamba

YAPITLARIN SEÇİMİ VE DÜZENLENMESİ YORUM NİTELİĞİ KADAR ÖNEMLİ

\n

CD’ler arasında gezinti

\n

u Emre Şen’in CD’sinin Bach’tan Brahms’a uzanan nefis bir içeriği var. Ayur Trio’nun ilk CD’si İlhan Baran ve Çaykovski’nin üçlülerini kapsıyor. Ertuğrul Oğuz Fırat’ın daha önceki 4 CD’sine beşincisi eklenmiş.

\n

Masamın üstünde biriken CD’leri dinlemeye koyuldum bu hafta sonu. Kimi baştan sonra bizim bestecimize ait, kimi bizim bestecimizle dünya klasiğini harmanlamış, kimi sadece müzik tarihinin derinlerinden sesleniyor. Bence bir CD’de yapıtların seçimi ve düzenlenmesi yorum niteliği kadar önemli.
Piyanist
Emre Şen nefis bir içerik hazırlamış. Kulak baştan sona bir bütünlük içinde algılıyor yapıtları. Nitelikli, teknik açıdan başarılı, tamperamanı yüksek bir seslendiri. J.S. Bach’ın Mi minör Toccatasıyla başlayan dinleti Mendelssohn’un Rondo Capriccioso’su, Chopin’den do diyez minör Noktürn, Impromptu ve Scherzo’yla sürüyor; Rahmaninov’un Elegie ve bir Moment Musical’inden sonra Liszt’in çok iyi algılanmış, kıvılcımlar saçan Dante sonatıyla devam edip Brahms’ın op.117/2 Intermezzosu ile romantizmin doruğunda sona eriyor. Emre Şen, giderek olgunlaşan değerli bir piyanistimiz. 2000 yılından bu yana Gestald Psikoterapisine dayalı kuramı sanatsal anlatım ve yorumla birleştiren bir yaklaşım geliştirmiş. Bu kayıt Lilamüzik tarafından piyasaya sürülmüş.
Hollanda’da kurulan Ayur Trio’nun ilk CD’si
İlhan Baran’ın üçlüsü “Dönüşümler”i ve Çaykovski’nin piyanolu üçlüsünü kapsıyor. Çağsav Müzik’ten yayımlanmış. “Ayur” sözcüğü Farsçada ve Hint dilinde “yaşam” anlamına geliyormuş. Gerçekten yaşam gücüyle yüklü üç sanatçı bir araya gelmiş: Adelina Hasani (keman), Paul Uyterlinde (çello) ve Hülya Keser (piyano). “Dönüşümler”in oldukça çağdaş bir yorumu. Çaykovski Trio da baştan sona gerilimi elden bırakmıyor. Çalgı dengeleri sağlamca denetlenmiş.

\n

Anadolu Güneşleri

\n

Bugüne dek sayısı 100’e yaklaşan çalışmalarına karşın yapıtları en az tanınan bestecilerimizden biridir Ertuğrul Oğuz Fırat (1923). Uzun yıllar hâkimlik yapmıştır; besteciliğinin yanı sıra ressam ve edebiyatçıdır. Müzik tarihimizde Arel, Usmanbaş, Tanç çizgisindeki “yenilikçi” akımın bir üyesidir. Derin kültürüyle verdiği müzik tarihi dersleri günümüzün nice besteci ve yorumcusuna zengin bir kaynak olmuştur. Son yıllarda A. K. Müzik tarafından yayımlanan 4 CD’de kimi oda müziği çalışması gün yüzüne çıkmıştı.
Bu kez dizinin 5’incisi yayımlanmış: “
Anadolu Güneşleri” (1973-klarinet ve piyano) ve “Bağımsız Çığlıklar Ardışı” (1985-klarinet, viyola ve piyano). Gültekin Ulutaş, Darya Yılmaz ve Ercan Gören seslendirmişler. Dinlerken düşündüm de bugün nice dünya bestecisini “yeni yalınlık”, “ yeni karmaşıklık” ya da post modernizm gibi akımlarla tanıyoruz.
E.O. Fırat’ın 12-ton tekniğini ustaca kullandığı, yer yer yeni-romantik söylemle bestelediği ama arada bir incecik Anadolu ezgisinin de tüttüğü bu çalışmalar dünyanın bir başka köşesinde nasıl değerlenirdi acaba? Teşekkürler A.K.Müzik.

\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Eski bayramlar 10 Nisan 2024

Günün Köşe Yazıları