Nilgün Cerrahoğlu
Nilgün Cerrahoğlu nilgun@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Ofsayt

14 Mayıs 2011 Cumartesi
\n

İranın yasaklı sinemacısıCafer Panahinin son filmi Ofsaytı görmemiştim.

\n

Ahmedinejad rejiminin 6 ay hapis, 20 yıl film çekme yasağıylacezalandırdığı yönetmenle, farklı ülkeler farklı dayanışma örnekleri gösteriyor.

\n

Dünya sinemasının çeşitli ödüllerle taçlandırdığı yönetmeni unutturmamak adına, filmlerini yeniden gösterime sokmak, bu dayanışma örneklerinin başında geliyor.

\n

Ofsaytı İtalyada böylePanahi dayanışması içinyeniden gösterime sokan bir sinemada buldum. Bilet alıp hemen içeri girdim.

\n

Berlin festivalinde Gümüş Ayıödülünü kazanan film hafif belgesel kıvamında; 2005 Dünya Kupası elemelerinde İranın Bahreyne karşı oynadığı kader maçınıkonu ediyor

\n

İrana ilk kezdünya kupası yolu açan maçı, bir ulusal bayram havası içinde 100 bin futbol meraklısı Tahran Stadyumundanizliyor

\n

Kadınlar da erkekler kadar; orada, stadyumda olmak istiyor.

\n

Ama İranın ortaçağ yasaları buna izin vermiyor.

\n

İranda kadınların, erkeklerin bulunduğu bir stadyumda maçizlemesi yasak!

\n

Kuşaksal değişim

\n

Ancak genç kuşak İranlılar, geçmişin kadınları gibi koyundeğil

\n

Bu saçma yasağa boyun eğmiyorlar

\n

Maçı doğrudan yerinden izlemeyi amaçlayan ve yaşları yirmiyi geçmeyen bir grup genç kadın, iri gölgelikli basketbol şapkalarını kafalarına geçiriyor; vücutlarını bol gömlek, bol pantolonlarla gizliyor. Suratlarını İran bayrağı renklerine boyuyorlar. Ve ellerine birer İran bayrağı alarak, oğlankılığında stadyum kapısından içeri girmeye çalışıyorlar!

\n

Gerçek olaylara dayanan bu trajikomik serüvenin sonunda kadınların bazıları, girip maçı seyretmeyi başarıyor. Yakayı ele verenler ise güvenlik güçlerince stadyumun üst tarafında demir parmaklıklarla çevrili farklı bir bölgede, iffet polisineteslim edilmek üzere alıkonuluyorlar.

\n

Panahinin Ofsaytı, işte buofsayttakalan kadınlar üzerine.

\n

Ofsayttaki kadınlar hayatın dışındalar.

\n

Ofsaytta kalan kadınların öyküsü, aynı zamanda ofsayta düşen rejiminde öyküsü olmuş oluyor.

\n

Kadınlar burunları dibinde oynanan maçın tezahüratlarını, bulundukları yerden duyabiliyor.

\n

Ama stadyum duvarının beri yanında olduklarından maçı göremiyorlar.

\n

Madem tutuklanacağız, bırakın bari maçı seyredelim.. bizi sonra tutuklayın!diye yalvarıyor kimileri

\n

Ancak kadınları alıkoyan genç askerler, üstlerindenkorktukları için buna izin veremiyor.

\n

Gerçekte o genç askerler de aynı düzenin kurbanı

\n

Kurbanlarıylaaynı kuşaktan olduklarından, onlar da bu çağdışı yasakları anlamıyor

\n

Filmin en vurucu yanını zaten rejimin bir numaralı kurbanı olan kadınlarla”, aynı kuşağın mensubu olan askerler arasında geçen konuşmalar oluşturuyor:

\n

Japon kadınlar; İran-Japonya maçını burada, bu stadyumda izleyebiliyor da, ben bu maçı niye izleyemiyorum? Benim suçum Japonya yerine İranda doğmuş olmak mı?” diyen bir futbol sevdalısı kadınagenç İranlı asker; Japon kadınlar Farsça bilmiyor. Stattaki küfürleri anlamıyordiye baştan savma bir yanıtla karşılık vermeye çalışsa da, verdiği yanıttan kendisi de tatmin olmuyor.

\n

Tutsaklar başkaldırıyor!

\n

Filmi İranın Yeşil İsyanı ve Arap Baharıgelişmelerinden sonra izlemek, insana zihin açıcı bir perspektif sunuyor.

\n

2000 yılında Venedik Film Festivalinde Altın Aslanödülünü alan Panahinin Dairefilmini de görmüştüm….

\n

Yönetmen, Dairede de gene kadınsorununa el atıyordu.

\n

İranı kadınlı erkekli dev bir hapishaneye dönüştüren rejimin gücünü, kadına yönelik baskıdan aldığını anlatıyordu.

\n

2000 in Dairesi ile, 2006da çevrilen Ofsaytarasında ne var ki çok fark var.

\n

Dairede kadınlar, baskıyaboyun eğiyordu.

\n

Ofsaytta.. başkaldırıyorlar!

\n

Hatta yalnız kadınlar değil, kadınları tutuklamak zorundakalan güvenlik güçleride yanıtı olmayan bu yasaklar karşısında artık afallıyor.

\n

Adına ister küreselleşme”, ister dünyayla buluşma.. deyin.

\n

Genç İranlı, kendisini bundan böyle yalnız ülkesinin kurallarıyla değil, artık dünyayla ölçüyor.

\n

Ve Benim stadyumuma Japon kadın giriyor da neden ben giremeyeyimsorusunun yanıtını bulamıyor.

\n

Panahi bu filmi; böyle benzer talepler ve soruların arkasına düşen gençlerin fitillediği Yeşil İsyandan üç yıl önce çekmiş

\n

Ofsaytı izlerken Ortadoğuyu tutsak alan isyan dalgasınıngerçekte ne kadar basit özgürlük talepleriyleilintili olduğunu anlıyorsunuz.

\n

Sofistike siyasi talepler yok bu dalganın arkasında

\n

Ama otoriteyi sorgulayan -maç seyretmek gibi!- somut istekler var. Bu bir toplumsal değişim işareti.

\n

Bu değişimi salt baskıyla durdurabilmek artık zor.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

‘Belle Époque’ bitti 8 Aralık 2024
Trump, Musk ve Zweig 1 Aralık 2024

Günün Köşe Yazıları