Parkinson'a neden olan gen bulundu

Türk ve ABD’li bilim insanları parkinsona neden olan geni buldu.

Yayınlanma: 26.11.2014 - 05:00

Bilkent ve Washington üniversiteleri bilim insanları, parkinson hastalığı ve el titremesine neden olan
geni buldu. Bilkent Üniversitesi’nden yapılan açıklamaya göre, Bilkent ve Washington üniversitesi araştırmacıları, Hacettepe ve Ankara Üniversitesi’nden klinisyenlerle yaptıkları ortak araştırma kapsamında yaklaşık 400 yıldır Orta Anadolu’da yaşadığı bilinen bir ailede bu sorunun yanıtını buldu. Araştırma ekibi, aralarında akrabalık bulunan, bunun yanında el titremesi ve parkinson hastalığı görülen bu büyük ailenin altı nesline ulaşarak tüm genom dizilemesi yaptı, kapsamlı aile ağacı çizimleri ve nörolojik incelemeler yürüttü. Yaklaşık 5 yıl süren araştırmada HTRA2 geninin her iki hastalığın da ortak nedeni olduğunu gösterdi.

HTRA2 geninde bulunan mutasyonun farelerde de parkinson hastalığına benzer bulgulara neden olması güçlü ve bağımsız bir delil olarak dikkati çekti. Hastalık geninin hem anne hem de babadan birlikte kalıtılması durumunda el titremeleri 10-20’li yaşlarda başlayıp yaklaşık 30 yıl içinde parkinson hastalığı ile sonuçlanıyor.

Araştırma Proceedings of the National Academy of Sciences’te yayımlandı.