Bir Yarımadanın Sessiz Tanıkları: Neorealizmden 2000’e Fotoğraflarla İtalya: Bir ulusun değişen yüzü

Bir Yarımadanın Sessiz Tanıkları: Neorealizmden 2000’e Fotoğraflarla İtalya: Bir ulusun değişen yüzü

27.05.2025 13:33:00
Güncellenme:
Güven Baykan
Takip Et:
Bir Yarımadanın Sessiz Tanıkları: Neorealizmden 2000’e Fotoğraflarla İtalya: Bir ulusun değişen yüzü

CerModern, 15 Mayıs’ta kapılarını açan ve 27 Temmuz’a dek ziyaret edilebilecek olan, “Neorealizmden 2000’e: 14 Fotoğrafçının Kadrajı” başlıklı bu özel sergi, yalnızca İtalya'nın görsel bir arşivini sunmakla kalmıyor; aynı zamanda fotoğrafın estetikle bellek arasındaki kırılgan sınırını da yeniden çiziyor.


CerModern, 15 Mayıs’ta kapılarını açan ve 27 Temmuz’a dek ziyaret edilebilecek olan, “Neorealizmden 2000’e: 14 Fotoğrafçının Kadrajı” başlıklı bu özel sergi, yalnızca İtalya'nın görsel bir arşivini sunmakla kalmıyor; aynı zamanda fotoğrafın estetikle bellek arasındaki kırılgan sınırını da yeniden çiziyor.

Torino Modern Sanat Galerisi’nin (GAM) değerli koleksiyonundan derlenen 130’dan fazla eser, İtalya'nın savaş sonrası travmasından 2000’li yılların başına uzanan dönemini mekân, insan ve bakış aracılığıyla anlatıyor. Siyah-beyaz röportaj estetiğiyle başlayan yolculuk, zamanla renklenerek sadece imgeleri değil, o imgelerin taşıdığı atmosferi de gözler önüne seriyor.

Bu sergi, 14 büyük fotoğrafçının gözünden şekilleniyor. Her biri, Alpler’in serin silüetinden Torino’nun ve Milano’nun çelik yansımalarına, Emilia-Romagna’nın yumuşak kıvrımlarından Napoli’nin taş sokaklarına ve Sicilya’nın güneşli yalnızlığına kadar uzanan bir coğrafyada, İtalya’yı estetik ve sosyolojik olarak yeniden kuruyor. Gözün dışarıyı algılayışı, giderek içsel bir sorgulamaya dönüşüyor: Bu manzara nedir? Bu şehir kime aittir? Bu yüzler neden unutulmaz?

Sergi yalnızca İtalya’yı anlatmıyor; aynı zamanda fotoğraf sanatının düşünsel dönüşümünü de belgeler nitelikte. Neorealist belgelerin yoksunlukla ve umutla dolu doğrudanlığı, zamanla yerini biçimsel arayışlara, optik duyarlılıklara, mimari dokümantasyonlara ve gündelik hayattaki sade zarafetin izlerine bırakıyor. Anlık bir kare ile ustaca tasarlanmış bir kompozisyon arasındaki fark burada silikleşiyor; çünkü her iki durumda da amaç, yalnızca “göstermek” değil, “düşündürmek”tir.

Her eser, bir zamanın içine bırakılmış bir cümle gibi... Ne tam olarak bitmiş ne de tamamen söylenmiş. Ziyaretçi, her fotoğrafın karşısında bir seyirci değil, bir tanık olarak konumlanıyor. Görüntünün yüzeyine değil, onun altındaki çağrışımlara bakmaya çağrılıyor.

“Kentlerin belleği, taşlarla değil imgelerle yazılır,” dercesine, bu sergi bize gösteriyor ki bir toplumun dönüşümü, en çok da nasıl bakıldığında gizlidir. CerModern’in bu önemli sergisi, yalnızca bir sanat etkinliği değil; aynı zamanda görsel düşünceye, tarihsel duyarlılığa ve imgelerin politik arka planına açılan katmanlı bir davet.

“Neorealizmden 2000’e” sergisi, 27 Temmuz’a dek CerModern’de görülebilir. Gözünüzle değil, belleğinizle gezmeye hazırlıklı olun.

İlgili Konular: #fotoğraf