Enflasyon, yemek parasını üçe katladı

Enflasyonun yüzde 9’u bulduğu Türkiye’de çalışanlara ödenen yemek paraları sadece yüzde 3 artarken; günlük 12 lira yemek parası alan çalışan karnını zor doyuruyor.

31 Aralık 2015 Perşembe, 21:41
Abone Ol google-news

14 ülkeyi kapsayan araştırmaya göre, en büyük kaygısı kendi maaşı olan Türk çalışanlar, öğlen yemeklerinin işveren tarafından karşılanmasını istiyor.

Türkiye’de yemek kartlarından faydalananların sayısı 1.5 milyon iken bunun 23-24 milyon çalışanın olduğu bir pazarda yeterli bir sayı olmadığını söyleyen Edenred Kurumsal Çözümler Türkiye Genel Müdürü Eric de Ladoucette, bunun nedenini KOBİ’lerin işleyişine bağladı. de Ladoucette, “KOBİ segmentindeki şirketlere baktığımızda çalışanlarının mutluluğu ilk öncelikleri arasında yer almıyor. Aynı şekilde vergi avantajı da vergisini düzenli veren şirketler için geçerli” dedi.

Yemek parası artabilir

Türkiye’de çalışanların şu anda ortalama günlük 12 lira yemek parası aldığına dikkat çeken de Ladoucette, yemek ücretlerine her zaman enflasyonun altında zam yapıldığını ve 2002’den beri enflasyon ortalama yüzde 7-8 artarken, yemek ücretlerine zammın sadece yüzde 3’te kaldığını vurguladı. Yemek parasından memnuniyetin maaştan memnuniyete benzediğini söyleyen de Ladoucette, “Kimsenin buna evet diyeceğini sanmıyorum. Anadolu’da 12 liraya karnınızı rahatça doyurabilirsiniz. Ama İstanbul’da en düşük miktar 14-15 lira. Yani işverenler çalışanlarına ödediği yemek paralarını 14 liraya kadar artırabilir” dedi.

10 yılda 12 milyon dolar yatırım

De Ladoucette’in Ticket Restaurant markası ve yemek kartı sektörüne ilişkin açıklamaları özetle şöyle: 

* Ticket Restaurant olarak Türkiye’de farklı bir iş modelimiz var. Örneğin üye işyerlerinden aldığımız komisyonu bazı müşterilere indirim olarak yansıtmak zorunda kalıyoruz. Normalde sistem böyler işlemiyor, bu Türkiye’ye özgü.

* İşimizin yüzde 90’ı yemek kartıyla alakalı. Diğer kısım ise benzin ve hediye çeklerine yönelik. 1-2 sene içinde bu alanların payını yüzde 20’ye çıkarmayı planlıyoruz.

* Edenred, 10 yılda Türkiye’ye 12 milyon dolar yatırım yaptı. 2016’da çalışanların sinema, tiyatro ve kültürel faaliyetlerine yönelik bir kültür kartı projemiz var.

* Sektöre ilişkin önümüzdeki sene yeni regülasyonların yapılması söz konusu. Hayat, bu sektörde yer alan şirketler için daha zor olacak. Regülasyonun yerel oyuncuları çok daha zorlayacağına inanıyorum.

*  Türkiye’de yemek kartı sektörü yılda yüzde 15-20 büyüyen bir sektör. 4.5 milyar liralık büyüklüğü olan sektörde beş oyuncu bulunuyor. Pazarda yabancı şirketlerin hâkimiyeti yüzde 50 civarında.

Çalışan mutlaka öğle yemeği verilsin istiyor

Ticket Restaurant markasının kurucusu Edenred’in İPSOS’la yaptığı 14 ülkeyi kapsayan araştırmaya göre Avrupalı çalışanların yüzde 60’ı ülkesinin geleceğinden endişeliyken Türk çalışanların en büyük kaygısı “maaş”. Maaş düzeyi/satın alma gücü konusunda kaygısı yüksek ve işteki memnuniyetleri ortalamanın altında olan çalışanlar, bu konuda iki belirgin beklenti içinde: Öğle yemeğinin işveren tarafından verilmesi ve sağlık sigortası. İşverenin öncelikle müdahil olması beklenen sosyal avantajlar içinde “öğle yemeği” ilk sırada... Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de, çalışan kesimin kaygıları arasında üç konu ön plana çıkıyor. Bunlardan ilki ve en yüksek kaygı barındıran nokta yüzde 44 ile maaşlar. Bunu yüzde 33 ile çalışanların işlerini ellerinde tutamama kaygısı takip ediyor. Türkiye’de çalışanları en çok kaygılandıran bir diğer konu ise yüzde 19’luk bir oranla işlerine harcadıkları zaman.