Hükümet medyasından itiraf gibi su haberi
Kur artışının ardından ambalajlı su fiyatlarına yüzde 60’lara varan zamlar yapıldı. AKP'ye yakın medya ise, zamlar konusunda yabancı firmaları suçlarken, ülkedeki içme suyu membalarının bile yabancılara satıldığını itiraf etti.
Hükmeti destekleyen Yeni Şafak'ta yer alan su zammı haberinde "Türkiye’de ambalajlı su sektöründe yabancı markaların payı hızla artıyor. Yaptıkları firma satın alımlarıyla dikkatleri üzerine çeken yabancı markaların, başvurdukları bir başka yöntem ise memba satın alma olduğu görülüyor. Birçok yabancı marka, çatıları altındaki markaların membalarını dolum tesisi olarak kullanıyor." ifadesi kullanıldı.,
<haber-dikey:1076425,779488>
3.6 milyar TL yıllık büyüklüğe ulaşan su piyasasında 100’ün üzerinde şirket faaliyet gösteriyor.
Yeni Şafak'ın konuyla ilgili haberi, sık sık 'yerli ve milli' vurgusu iktidarın Türkiye'nin içme suyu kaynaklarının bile yabancıların eline geçmesine seyirci kaldığı itiraf ediliyor.
Haber şöyle:
Ambalajlı su sektöründe yabancı firmalar, pazar hakimiyetlerini gün geçtikçe arttırıyor. ‘Serbest piyasa’ adı altında sektör bileşenlerinden çok farklı bir fiyat politikası izleyen yabancı sermayeli markalar, sektörde tekeli oluşturacak şekilde membaları kontrol etmeye başladı. Birçok yabancı şirketin, aldıkları membaları kendi markaları için dolum yapan tesis olarak kullanmaya başlaması dikkat çekiyor.
MEMBALARA DALDILAR
Türkiye’nin birçok bölgesinde membaları dolum tesisine çeviren yabancı markalar, sahip oldukları lobi gücü sayesinde sektörün ürün arz miktarına ve fiyat politikasında söz sahibi olmaya başladı. Nestle, Bursa’daki Sude, Sanko ve Erikli’yi bünyesine katarken, Danone, Sırma Su (Bursa), GAP Su (Diyarbakır), Hayat Su (Adana), Hayat Su (Adapazarı), Nur Su (Ağrı) Akçapınar (İstanbul) ve Aydın ile Burdur’da birer membaı kullanmaya başladı. DyDo Drinco ise Adapazarı’ndaki Saka Suyu aldı.
KAYNAKLAR ELDEN GİDİYOR
Türkiye’de ambalajlı su sektörü pazarı büyüklüğü her yıl artarken sektörün tekelleşmeye doğru gidişi büyük sorun teşkil ediyor. Yerel şirketlerin tek bir elde toplanmasıyla birlikte sektörde başına buyruk hareket etme gücünü kendinde bulan bazı şirketler, piyasadaki fiyatları da istediği gibi değiştiriyor. Pazardaki üretici firma çeşitliliğinin ortadan kaldırılması bakımından da önem teşkil eden bu durum istihdam kaybına da neden oluyor.
MASRAFSIZ DOLUM TESİSİ
Büyük firmaların membaları alırken tepki çekeceklerinin farkında olduklarını aktaran İstanbul Sucular Esnaf Odası Başkanı Ahmet Turan Akkaya, daha masrafsız bir şekilde ilgili membaları dolum tesisi olarak kullandıklarını ve bunun önüne geçilmesi gerektiğini dile getirdi. Şu anda farklı bir markanın kullandığı membalarda apayrı markaların su dolumunun yapıldığını, bunun da yönetmeliğe göre bunun önünde bir engel bulunmadığını söyleyen Akkaya, Ticaret Bakanlığı’nın bu konuda tedbir alması gerektiğini vurguladı.
5-10 YIL İÇİNDE ELLERİNE GEÇECEK
Kısıtlı şartlarda kurulmuş membaların bazı yabancı firmalar tarafından baskı gördüğüne dikkat çeken Akkaya, “5-10 yıl içerisinde tüm membaları kontrolleri altına alacaklar. Lobileri sayesinde küçük markalara ait membaları topluyorlar. Bu durum İstanbul’da bile böyle. Pazar otomatik olarak güçlü ellere kayıyor. Sektörün sorunlarını gerekli kurumlara anlatmaya hazırız” dedi.
Erikli & Nestlé Waters Türkiye'den açıklama Öncelikle Rekabet Kanunu gereği, piyasadaki lider su firması olarak, müşterilerimizin satış noktalarına, ve satış noktalarının nihai tüketiciye belirlediği raf ve eve teslim fiyatlarını şirket olarak belirleme gibi bir yaklaşımımız olmadığını ve ilgili kanuna uygun olarak faaliyet gösterdiğimizi belirtmek isteriz. Şirketimizce tüketime sunulmuş olan tüm ürünler yüzlerce distribütör, bayi ve binlerce perakendeci üzerinden nihai tüketicilere ulaşmaktadır. Bu sebeple ürünlerimizin farklı şehir ve satış/tüketim noktalarında farklı fiyatlarla tüketicilere sunulması son derece doğal bir durumdur. Markalarımızın fiyat politikasını belirlerken, üstün kalite ve hizmet standartları, koşulsuz tüketici memnuniyeti ve çevresel sürdürülebilirlik ilkelerimizden ödün vermeden hareket ediyoruz. Yazıda bahse konu olan ve Erikli ve Nestlé Pure Life markalarımıza ait olduğu iddia edilen fiyatlar ve %50-%60’lara varan zam oranları iddiası gerçeği kesinlikle yansıtmamaktadır. Bir örnek olarak ; yazıda bahsi geçen illerde Şubat 2018’den beri tüketici fiyatları aynı seviyede gözlemlenmiştir. Kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi adına markalarımıza ait düzeltilmiş yukarıdaki bilgilere gazetenizde yer vermenizi önemle rica ederiz. |
Hangi markanın kaynağı nerede?
Aroma Gürsu (Bursa)
Aysu Aksu (Isparta)
Aytaç Hendek (Sakarya) ve Çayıralan (Yozgat)
Beysu Beyşehir (Konya)
Bilkay Su (Doyum) Dumlu (Erzurum)
Cansu Menemen (İzmir)
Damla (Coca Cola) Sapanca (Sakarya), Uludağ (Bursa), Köyceğiz (Muğla)
Dağdelen Istıranca Ormanları (Kırklareli)
Danone Hayat Gönen (Balıkesir) Lüleburgaz (Kırklareli)
Efem Su Sapanca (Sakarya)
Elmacık Hendek (Sakarya)
Erikli Uludağ (Bursa)
Fatsu Çaldağ (Giresun)
Hamidiye Kemerburgaz (İstanbul)
Gümüş Su Uludağ (Bursa) Aydın
Kardelen Hendek (Sakarya)
Lido Sapanca (Sakarya)
Mahmudiye /Akdamla Çorlu (İstanbul)
Munzur su Tunceli
Nestle Waters Kestel (Bursa)
Özkaynak Osmangazi / Bursa
Pınar Su Madran (Aydın), Akağaç (Isparta), Gökağaç (Sakarya)
Pürsu Sapanca (Sakarya), Nazilli (Aydın)
Saka Hendek (Sakarya)
Sırma Sapanca (Sakarya), Burdur
Vakıf Taşdelen Taşdelen (İstanbul)
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Ayşenur Arslan’ın Colani ile ilişkisi
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Hatay’da yaşayan Alevi yurttaşlar kaygılı
- Köfteci Yusuf'tan gıda skandalı sonrası yeni hamle
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- İBB'den 'Pınar Aydınlar' açıklaması: Tasvip etmiyoruz
- İmamoğlu'ndan 'Suriyeliler' açıklaması
- Edirne'de korkunç kaza