İşte helikopterin düşüş nedeni

Kahramanmaraş'a düşen ve BBP Genel Başkanı Muhsin Yazıcıoğlu'nun'da aralarında bulunduğu 5 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazayla ilgili ön rapor Ulaştırma Bakanlığı tarafından açıklandı.

İşte helikopterin düşüş nedeni
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 08.04.2009 - 06:25

Ulaştırma Bakanlığı, BBP Genel Başkanı Muhsin Yazıcıoğlu ve beraberindeki 5 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazayla ilgili ön raporunu açıkladı.

Ulaştırma Bakanlığı'nın kazaya ilişkin açıkladığı ön raporda, "Havanın çok bulutlu olduğu ve görüş mesafesinin 2 kilometrenin altında olduğu, hava koşullarının görerek uçuşa uygun olmadığı, helikopterin kaza öncesi 2 saat yetecek kadar yakıtı olduğu, helikopterin ELT cihazının bulunduğu fakat kaza sırasında aletin anteninin kırıldığı, enkazın parçalarının yaklaşık 100 metrelik bir alana dağıldığı" ifade edildi.

Kazaya ilişkin ilk tespitler şöyle:
 

-Helikopter kaza günü Kahramanmaraş meydanından 230 litre yakıt almış ve aynı meydan otoritesinin vermiş olduğu uçuş planına göre 2 saat 20 dakika havada kalabilecek yakıtı olduğu tespit edilmiştir. Kayseri/Erkilet uçuş süresi uçuş planında 1 saat 20 dakikadır.

-Kalkışına müteakip yaklaşık 25 dakika sonra, kalkış yerinden 65 kilometre uzaklıktaki Kızılöz Köyü yakınlarındaki dağlık alana Kara Yakup Tepesi'nin kuzey yamacına çarpma suretiyle düşmüştür.

-Yapılan tespitte, hava aracı gidiş yönüne göre rotası üzerinde ilerlerken pervanesi sola doğru 60 derece meyilli karla kaplı dağlık alana çarpmış müteakiben alt kızaklar ve gövde burun istikametinde yere çarparak kaza oluşmuştur.

-Helikopter enkazı yaklaşık 100 metrekarelik alana dağılmış olup, alanın 2 metre civarında karla kaplı olması nedeniyle elde edilen parçalar üzerinde inceleme yapılmış, küçük parçaların dağılım mesafesi tam olarak tespit edilememiştir.

-Yapılan incelemelerde kaza bölgesi hava koşullarının görerek uçuşa elverişli olmadığı görüş mesafesinin 2 kilometrenin altında (350-400 metre) bulunduğu bulut alt tavanının 450'metreden düşük olduğu havanın 8/7 oranında yoğun bulut tabakasıyla kaplı olduğu tespit edilmiştir. Pilotun yalnızca Kahramanmaraş meydanına ait meteoroloji bilgilerini aldığı ses kayıtlarından tespit edilmiştir. Ancak uçuş rotasına ait ayrıntılı meteoroloji raporlarını aldığına dair herhangi bir kayda rastlanmamıştır.

-Enkaz alanında yapılan incelemede helikopter enkazı üzerinde ELT cihazı görülmüş cihazın orijinal bağlantı yerinde olduğu, gövde üzerindeki antenin bağlantı yerinden çarpmanın tesiriyle kırılarak koptuğu tespit edilmiştir. Cihaz enkazdan alınarak Kahramanmaraş Cumhuriyet Başsavcılığı'na tutanakla teslim edilmiştir. Akabinde ek bir tutanakla incelenmek üzere Kurul tarafından Savcılıktan alınmıştır. Cihazın neden sinyal göndermediği ile ilgili kesin hükümler yapılacak testlerden sonra kamuoyuyla paylaşılacaktır.

-Helikopterin gövde ve diğer parçaları enkaz alanından taşınarak teknik incelemeye tabi tutulacak, alınan sonuçlar nihai kaza raporuna işlenecektir. Teknik İnceleme, test ve müteakip çalışmalar Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün "Ek-13 Dokumanı" çerçevesinde ABD/NTSB, Kanada/TSB ve Almanya/BFU teşkilatlarıyla birlikte yapılacaktır.

 

Kaptan 'görerek şartlarda' uçmuş

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, BBP Genel Başkanı Muhsin Yazıcoğlu ve beraberindeki 5 kişinin hayatını kaybettiği helikopter kazasıyla ilgili olarak, helikopterin ''görerek şartlarda'' uçuş talebinde bulunduğunu ve kaptanı uçuş planını buna göre hazırlayıp havaalanına verdiğini belirterek, ''Görerek şartlarda uçmak tamamen kaptanın sorumluluğundadır'' dedi.

Yıldırım, helikopterdeki ELT cihazının anteninin kırıldığının hatırlatılması üzerine, helikopter kazasının ardından oluşturulan kaza inceleme ve araştırma heyetinin çalışmalarını sürdürdüğünü ve elde ettikleri bulgular çerçevesinde hazırladıkları ön raporu kamuoyuyla paylaştıklarını söyledi. Yıldırım, ELT cihazının anteninin kaza öncesinde değil çarpma sırasında kırıldığının tespit edildiğini bildirdi.

''Helikoptere hava koşulları uygun olmamasına rağmen neden uçuş izni verildiğinin'' sorulması üzerine Yıldırım, şunları söyledi:
''Helikopter 'görerek şartlarda' uçuş talebinde bulunmuş ve kaptan uçuş planını buna göre hazırlayıp havaalanına vermiş. Uçuş planında da 'Notamlamaları gördüm, meteorolojik şartları inceledim' diye not düşmüş. 'Görerek şartlarda' uçmak, tamamen kaptanın sorumluluğundadır. Herhangi bir kimse 'görerek şartlarda' uçacağı zaman gerekli uçuş planlarının usulüne uygun hazırlıklarını yaptıktan sonra onu kimse uçuştan alıkoymaz. Gerek Türkiye'deki kurallar gerek uluslararası sivil havacılık kuralları buna amirdir. O bakımdan yapılan uçuşun kurallara aykırı bir yanı yoktur.''

Yıldırım, ''Her hava koşulunda uçulabilir mi?'' sorusuna da ''Görerek şartlar, araziyle uçtuğu yükseklik arasında mutlaka görülecek şartların olması anlamına geliyor. Ben 'Her hava şartlarında uçar' demedim. Görerek şartlar, yerle helikopter pilotunun uçuş seviyesi arasındaki sürekli görüşün olduğunu ifade eden bir uçuş şeklidir. Bu da tamamen kaptanın sorumluluğunda yapılan uçuş şeklidir'' karşılığını verdi.

 

Alman uzmanlar enkazı inceleyecek

Kahramanmaraş'ta Muhsin Yazıcıoğlu'nun da aralarında bulunduğu 6 kişinin hayatını kaybettiği helikopter kazasının ardından başlatılan soruşturma kapsamında Almanya'dan gelen 2 kaza kırım uzmanı, enkaz bölgesinde incelemelerde bulunacak.

İçişleri Bakanlığınca tahsis edilen ve Diyarbakır'dan gelen Skorsky helikopter, ilk olarak güvenlik amacıyla özel harekat timini enkaz bölgesine bıraktı.

Daha sonra yeniden Kahramanmaraş Havaalanı'na gelen helikopterle, BBP tarafından davet edilen Almanya Sivil Havacılık Kurumuna bağlı 2 kaza kırım uzmanı, soruşturmayı yürüten savcı Uğur Koç, BBP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Şanverdi, sigorta şirketinden 2 kişi ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne bağlı 3 uzman, enkaz bölgesine hareket etti.

Soruşturma kapsamında inceleme yapacak 2 Alman uzmanın hazırlayacakları raporu kamuoyuyla paylaşacakları öğrenildi.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler