Nuri Bilge Ceylan Sight & Sound’da
Dünyanın en prestijli sinema dergilerinden Sight & Sound aralık sayısında yönetmen Nuri Bilge Ceylan ile geniş bir söyleşiye yer verdi. “Ahlat Ağacı”nın İngiltere’de vizyona girmesi vesilesiyle yapılan dört sayfalık söyleşiye bir sayfalık da bir eleştiri yazısı eşlik etti.
Sight & Sound dergisinin deneyimli eleştirmenlerinden Geoff Andrew’un yaptığı söyleşide “Ahlat Ağacı”nın politik yönüne vurgular da yer aldı. Andrew’un “Film aynı zamanda günümüz Türkiye’sini de anlatıyor. Filmde politik olarak algılanabilecek bazı küçük ayrıntılar var” hatırlatmasına Nuri Bilge Ceylan şu şekilde yanıt veriyor: “Bunun politik bir film olduğunu söyleyebiliriz, çünkü günümüz Türkiye’sine ait bazı şeyleri yansıtıyor ama bunlar aslında sadece geri planda yer alan şeyler. Politik unsurları sadece karakterleri aydınlattığı için kullanıyorum.”
Andrews’un filmin görüntülerinin her zamanki gibi çok güzel olduğu yorumuna ise Ceylan şöyle karşılık veriyor: “Ama bu sefer o kadar fazla üzerinde durmadım bunun. Karakterlerin yürüdüğü bazı sahnelerde küçük bir Osmo kamera kullandım; görüntü kalitesi çok iyi değil ama hep onların yakınında olmak istedim. Ve sürekli bir odada konuşsunlar da istemedim. Sinan’ın imamlarla olan uzun sahnesi senaryoda bir kahvede geçiyordu örneğin ama çekime gittiğimizde pek yürümeyeceğini anladım ve senaryoyu değiştirdim. Böylece önce elma ağacında başladı sonra oradan konuşa konuşa yürüyerek kahveye geçtiler. İşin aslı iyi bir elma ağacı da bulamadık ve bir ceviz ağacı kullandık; kimse fark etmemiştir umarım.”
Uzun ama önemli sahne
Söz konusu sahnesinin uzunluğunun kendisini kaygılandırıp kaygılandırmadığı sorusuna ise Ceylan “Evet, 20 dakika sürüyor. Ama filmin en önemli kısımlarından birisi. Türkçe bilmiyorsanız ve her şeyi altyazıları okuyarak takip ediyorsanız daha da uzun geliyordur muhtemelen. Ama benim için önemli bir sahneydi çünkü din olgusuna farklı yaklaşımları içeriyordu. Karakterlerden biri reformistti örneğin, bir diğeri ise bayağı agnostik. Sinan’ın kasaba yaşamının bir parçasıydı bu da” diyerek yanıt veriyor.
Dergide ayrıca Nick Pinkerton imzalı bir de eleştiri yazısı bulunuyor. Tam sayfa uzunluğundaki eleştirisinde Pinkerton filmi genel olarak överken, Nuri Bilge Ceylan’ın muhtemelen “Komiser Columbo” dizisini çokça izlediğini ve Sinan’ın diğer karakterlerle konuşmalarında Peter Falk’un canlandırdığı Columbo’nun taktiğini kullandığını ileri sürüyor.
En Çok Okunan Haberler
- Rus basını yazdı: Esad ailesini Rusya'da neler bekliyor?
- Esad'a ikinci darbe
- Türkiye'nin 'konumu' hakkında açıklama
- İmamoğlu'ndan Erdoğan'a sert çıkış!
- Çanakkale'de korkutan deprem!
- Naci Görür'den korkutan uyarı
- Kalın Colani'nin yolcusu!
- Kurum, şişeyi elinin tersiyle fırlattı
- 6 asker şehit olmuştu
- Erdoğan'a kendi sözleriyle yanıt verdi