‘Parsel Parsel Rant: TOGO Kuleleri’

Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Ankara Şube Başkanı Hüseyin Arkan TOGO Kuleleri’ne ilişkin, “Kulelerin yapımındaki süreç hiçbir aşamada bilimin ve tekniğin ışığında, halkın faydasına görülebilecek adımlardan geçmemiştir ve hukuk yok sayılmıştır. Ankara halkı yıllardır yaşanabilir bir kent taleplerini farklı platformlar üzerinden dile getirse de başkent, parsel bazlı plan değişikleriyle bütünlüğü bozulmuş ve yaşanamaz bir kent dokusuna dönüşmeye başlamıştır” açıklamasını yaptı.

‘Parsel Parsel Rant: TOGO Kuleleri’
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 03.01.2020 - 10:00

Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin, eski milletvekili Sinan Aygün’e ait TOGO ikiz kulelerinin inşaatını yargı kararları doğrultusunda mühürlemesinin ardından başlayan tartışma devam ederken, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Ankara Şubesi, TOGO Kuleleri’nin yapım sürecine ilişkin açıklama yaptı. TOGO için, eski başkan Melih Gökçek döneminde Ankara Büyükşehir Belediyesi Encümen kararıyla iki ayrı parselin birleştirildiği ve “Kentsel Servis Alanı” olarak adlandırıldığı anımsatılan açıklamada, şunlar kaydedildi:

“Söz konusu süreçlerde yaşanan hukuksuzluklara karşı  imar planı değişiklikleri ve alınan ruhsatın iptal edilmesine yönelik TMMOB bileşenlerince davalar kazanılmış ve Nisan 2019 tarihinde onanmıştır. Hukuki süreci takip eden ve savunuculuğunu üstlenen avukatın yeni belediye yönetimini geç bilgilendirmesi sonucunda bir sürü hukuki sorun ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Olayın kamuoyuna yansıması üzerine başlayan süreçte ise imardaki emsal artışlarının okul yaptırma karşılığında yaptırıldığı ve ciddi bir rant artışına sebep olduğu ortaya çıktığından bu sürece ilişkin kamuoyunun aydınlatılması gereği duyulmuştur.”

Mühendisler, “Parsel Parsel Rant: TOGO Kuleleri” başlıklı açıklamada, süreçleri  “mahreç, yol tayini ve imar mevzuatı”  olarak 3 ayrı yönüyle madde madde şöyle inceledi:

Parsele yüksek imar rantı: Plan değişikliği ile tek parsele dönüşen alanın büyük kısmı kavşak kolunda ve Eskişehir yolunda kalmaktadır. Eskişehir yolunun ve söz konusu kavşaktaki trafiğin yoğunluğu nedeniyle servis hizmetinin sağlanması için dönüş kurbuyla sonlanan çıkmaz sokak oluşturulmuştur. Binaya servis hizmetleri verilecek çıkmaz sokaktan başlangıç kotu verilmemiş, yüksek kottaki kavşak kolunun Eskişehir yoluna bağlandığı noktadan verilmiştir. Ayrıca plan değişikliğinde başlangıç kotu altında kalan kısım emsal inşaat hakkının dışında tanımlanmıştır. Bu şekilde de hem parsele eski imar hakkından daha yüksek imar rantı verilmiş, hem de başlangıç kotu altında kalan kısım emsal dışı tutularak çevresini ezen nitelikte bir kitle yaratılmasına neden olunmuştur.

Can ve trafik güvenliğine uygun değil: Dumlupınar Bulvarı (Eskişehir Yolu) ve Anadolu Bulvarı yüksek yoğunlukta trafiği olan, özellikle “pik saatlerde” tıkanan ve duraksamalara neden olan kentin ana arterlerindendir. Karayolları Tasarım Standartlarına göre Anadolu Bulvarı ile Dumlupınar Bulvarı arasında çeşitli yönlerden gelen araçların birleşmesi ve dağılmasında güvenli bir trafik akışı sağlamak için kavşak düzenlenmiştir. Anadolu Bulvarı’nı Dumlupınar Bulvarı’na bağlayan kavşak kolu üzerinde kalan parsele söz konusu kavşak kolu üstünden servis hizmeti verilmesi can ve trafik güvenliği için uygun değildir.

Bölgesel dokunun bütünlüğü bozuldu: Böylece kavşak kolu üzerinden servis hizmeti verilmediğinden, emsal dışı alanların yüksek olmasını sağlamak için kavşak kolunun Eskişehir Yoluna birleştiği noktadan başlangıç kotu verilmesiyle imar hakları çok yüksek bir inşaat alanı ortaya çıkmıştır. Bu durum Eskişehir Yoluna trafik yoğunu daha da artmasına neden olacağı gibi, çevredeki diğer parsellerde eşitsizlik yaratacağı için bölgesel dokunun bütünlüğünü bozmuştur. Buna benzer çevre dokusuna uygun olmayan servis hizmetlerinde sorun yaşanan binaların kiralanması, satışı ve kullanılmasında sorunlar yaşandığı deneyimlerle bilinmekte ve kamu zararına sebep olmaktadır.

Zeminin doğal yapısı bozuldu: Birleştirilen parsellerin kotları (temel ile temin arasındaki yükseklikleri) arasındaki fark yaklaşık 13 metreye denk gelmektedir. Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği’ne göre en az 6 metrede bir kademelendirme yapılması zorunludur. Parselin arazi yapısının eğimli ve üst kotla alt kot arasında yaklaşık 13 metre olduğu dikkate alındığında, doğal zeminin daha fazla tahrip edilmemesi için bina inşaatının kademelendirme yapılarak inşa edilmesi yerine yüksek kottan başlangıç verilerek zeminin doğal yapısı bozulmuştur.

‘Talancı şehirciliğin karşısında duracağız’

Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Ankara Şube Başkanı Hüseyin Arkan, Cumhuriyet Anadolu’ya yaptığı açıklamada, “TOGO Kuleleri’nin süreci, başkentimizin nasıl parsel parsel peşkeş çekildiğinin bir başka göstergesidir” dedi. Kulelerin yapımındaki süreçte hukuk, bilim ve tekniğin yok sayıldığını belirten Arkan, “Rüşvet teklifleri ile süreç örtülmeye çalışılmış, farklı gerekçelerle yüksek imar hakları elde etmek için yapılan girişimlerle kentin omurgası bozulmuş, başkent talan edilmiştir” ifadelerini kullandı. Arkan, açıklamasında şunları kaydetti:

“Yargı kararları da göstermiştir ki söz konusu kulelerin yapımındaki süreç hiçbir aşamada bilimin ve tekniğin ışığında halkın faydasına görülebilecek adımlardan geçmemiştir ve hukuk yok sayılmıştır. Ankara halkı yıllardır yaşanabilir bir kent taleplerini farklı platformlar üzerinden dile getirse de başkent, parsel bazlı plan değişikleriyle bütünlüğü bozulmuş ve yaşanamaz bir kent dokusuna dönüşmeye başlamıştır ve yıllarca bunun önüne geçilememiştir. Farklı gerekçelerle yüksek imar hakkı elde etmek için yapılan girişimler kentin omurgasını bozmuş ve yaşanamaz bir duruma getirilmek üzeredir.  Bu süreçlere dahil olan tüm karar vericiler ve uygulayıcılar yargı karşısında hesap vermelidir. Yaşanan olaylarla ilgili hukuki süreçlerin bir an önce başlatılması, geçmişten bugüne tüm süreçlerin bütün gerçeklikleri ile aydınlatılması ve tüm faillerin gereken cezaları alması gerekmektedir. Harita ve Kadastro Mühendisleri Ankara Şubesi olarak Başkentimizde Togo Kuleleri gibi rant sağlanan, kentin estetiğini bozan, trafiği artıran, yaşam alanlarımızı birtakım kişilere peşkeş çektiren parsel bazlı plan değişikliklerinin, talancı şehircilik anlayışının her zaman karşısında olacağız.” ANKARA


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon