Rekabet ortamında CMO'ların maaşları tavan yaptı

.

30 Ocak 2020 Perşembe, 10:46
Abone Ol google-news

Pazarlamada oyunun kuralları yeniden yazılıyor. Fiziksel kanallardan satılan ürünlerin dijital kanallara taşınması yıkıcı bir rekabet unsuru oluşturuyor. Bugünün gelişmeleri bize açık şekilde gösteriyor ki iş modelleri ve iş yapış biçimleri de aynı doğrultuda değişiyor. Hybrid pazarlama stratejilerinin norm haline geldiği günümüzde CMO’lara bu yeni stratejilerin inşasında şüphesiz büyük rol düşüyor. Üstelik muğlaklaşan tek sınır bu da değil. Şirketler tüketicilerle kurdukları tutarlı ilişkiler sonucunda inşa edilen uluslararası marka imajı sayesinde coğrafi pazar sınırlarını da ortadan kaldırıyor. Tüm bu sınırlar ortadan kalkarken markalar için değişmeyen tek bir şey var; o da değer yaratmak.

BMI organizasyonuyla DataExpert ve Fortune Türkiye iş birliğiyle 2016 yılından bu yana Türkiye’nin en büyük 1000 şirketi üzerinden yapılan araştırma serisinde “Türkiye’nin En Etkin 50 Pazarlama Lideri Araştırması” ile ülkemizde değer yaratan en iyi ulusal ve uluslararası şirketler, alanında uzman akademiden ve sektörden isimlerin yer aldığı danışma kurulu tarafından her sene belirleniyor.

2018 araştırmasının sonuçlarına göre;

TRANSFERLER HIZ KAZANDI

Türkiye’nin En Etkin 50 Pazarlama Yöneticisi arasında yer alan CMO’lar dikkatleri üzerine çekti. Listede yer alan CMO’lar’ın %10’u bununla birlikte başka şirketlere transfer oldu. Transferler en çok perakende sektöründe gerçekleşti. Pınar Lafçı Togay  - Domino’s Pizza, Kasia Özgen – Tat Gıda, Seçil Demiralp – Metro, Murat Zengin - Opet gerçekleşen transferlerden bazıları.

TERFİ ETTİLER

Listede yer alan ;

Ebru Erdal Darip, Pazarlama Direktörlüğünden Chief Marketing and Digital Channels Officer pozisyonuna

Evrim Şen Pepsico Pazarlama Direktörlüğünden Kıdemli Ticari Direktörlüğe,

Kamuran Uçar, Unilever Ev Bakım ve Kişisel Bakım Pazarlama Genel Müdür Yardımcılığından Orta Asya ve İran Genel Müdürlüğüne,

Mustafa Seçkin, Unilever Kuzey Afrika, Orta Doğu, Türkiye ve Rusya İçecek ve Dondurma ve Gıda kategorilerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı olarak görev yapan Seçkin, Türkiye, Orta Asya ve İran Yönetim Kurulu Başkanlığına terfi etti.

EN İYİ PAZARLAMACILAR BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ’NDEN ÇIKIYOR

Listede yer alan CMO’ların %28’i Boğaziçi Üniversitesi mezunu. Boğaziçi Üniversitesini %18’lik oran ile İTÜ ve %12’lik oran ile İstanbul Üniversitesi takip ediyor.

YÜZDE 60’I YERLİ MARKALARDA GÖREV YAPIYOR

Türkiye ekonomisine önemli katkıları bulunan şirketlerde görev alan CMO’lar, bu şirketlerdeki total bütçenin ortalama yüzde 10,3’ünü yönetiyor. CMO’ların yaptıkları çalışmalarda dijitale ayırdıkları bütçe ise ortalama yüzde 25’i buluyor. Bu seneki araştırmanın sonuçlarına göre bu oranların artması bekleniyor. Beklenen bu artış oranı, CMO’ların şirketlerde artan değerinin göstergesi olarak kabul ediliyor.  Diğer dikkat çekici gösterge ise bir önceki yılda En Etkin 50 CMO listesinde yer alanların %30’unun Türkiye’de kurulmuş markalarda görev almış olması.

REKABET ORTAMINDA CMO’LARIN MAAŞLARI TAVAN YAPTI

Üst düzey yönetici araştırma şirketi DataExpert Kurucu Ortağı Hasan Altunkaya: Dijitalleşme, satış ve pazarlama alanında oldukça önemli bir hale geldi. Firmalar düşük maliyetlerle geniş kitlelere ulaşabilmek için dijitali stratejilerinin baş kösesine oturtmuş durumda. Aynı şekilde pazarlama departmanları da şirketlerin strateji koltuğunda oturmaya başladılar. Artık operasyondan çıkıp stratejik koltuklarda ve icra kurullarında önemli roller üstleniyorlar. Yeni dünyanın rekabet ortamında CMO – üst düzey pazarlama yöneticisi yükselen departman olarak dikkat çekiyor. Pazarlama yöneticilerinin yıllık paketleri yan hakları dışında 600.000 ile 1.800.000 TL arasında değişmekte. Bu maaş skalası ve yüksek terfi hızları pozisyona verilen önemi gösteriyor.

“KURULUN YARAMAZ ÇOCUKLARI”

Pazarlama departmanları her daim kurulun yaramaz çocukları olarak atfedilirler. Nihayetinde bütçe ve zaman konusunda hep talepkâr görünmüşlerdir. Şirketler için sürdürülebilir büyümenin temel noktalarından birisi kattığınız değeri geri alabilmek. Bu nedenle artık ciro hedefini artırarak müşteriye odaklanmaları lazım. Türk şirketlerinin, her ne kadar son yıllarda başlamış olsalar da; ileriye dönük vizyonlarını ciro yönetimi, fiyatlandırma ve müşteri odaklılık yönünde çizmeleri gerektiğini ve bu konuda somut adımlar atmaya başladığını görüyoruz. Gelişmiş ülkelerde oluşan ciro yönetimi vizyonunun getirdiği gereksinimlerden biri de bu görevi üstlenecek odaklı pozisyonlar. Bu görevlerin oluşması, getirilerini de kanıtlayacak nitelikte. Bu hususta CMO’lara önemli görevler düşüyor.

“PAZARLAMA, İŞLETME VE ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMLERİ REVAÇTA OLACAK”

İşletme ve sosyal bilimler bölümlerinden mezun olup pazarlama alanında yüksek lisansına devam etmiş yönetici sayısı artıyor. Bu da lisans eğitiminde de pazarlama bölümlerine yatırım yapılması gerektiğinin bir göstergesi. İyi pazarlamacı olmak için, entelektüel ve derinlikli olmak; ama aynı zamanda hayatın farklı kaynaklarından gelen iç görüleri sentezleyip bunları yaratıcı bir çözüme ulaştırabilmek gerekir. Pazarlama yöneticileri yaratıcı ve stratejik olmalı. Analitik düşünen insanlar bu işte başarılı olur. Eldeki kaynakları akıllı çözümlerle değerlendirerek maksimum etki sağlamalı. Azalan bütçelerle de çok iyi işler çıkarılabileceğini göstermeli.

BU YILKİ ARAŞTIRMA


Türkiye’nin En Etkin 50 Pazarlama Yöneticisi’nin belirleneceği araştırma tüm hızıyla devam ediyor. Fortune Türkiye ve DataExpert iş birliğinde yürütülen Türkiye’nin En Etkin 50 Pazarlama Yöneticisi Araştırması, adayların kritik CMO başarı kriterlerindeki performanslarının araştırma danışma kurulu tarafından incelenmesiyle belirlenerek 1 Şubat’ta Fortune Dergisinde yayınlanacak.

ÖDÜLLER 18 ŞUBAT’TA CMO SUMMIT’TE

En Etkin 50 CMO ödül töreni, 18 Şubat Salı günü Hilton Istanbul Bomonti Hotel’de düzenlenecek CMO Summit 2020’de gerçekleşecek. Türkiye'nin pazarlama alanındaki önemli karar alıcılarına ve düşünce önderlerine ev sahipliği yapacak Zirve’ye; Türkiye'nin önde gelen firmalarının üst düzey yöneticileri ve CMO'ları, pazarlama alanında çalışan orta ve üst düzey yöneticiler, pazarlama alanındaki ürün/hizmet sağlayıcılarının üst düzey yöneticileri, pazarlama ve yönetim uzmanları, sektör duayenleri ve alanın uzmanı basın mensupları katılacak.