Tecavüz olaylarını Nuri Alço ve Coşkun'a bağladı

Araştırmacı Furkan Özkul, Türk sinemasındaki tecavüz sahnelerinin son dönemde gündeme gelen cinsel istismar ve tecavüz olaylarına etkisinin olduğunu söyledi.

Tecavüz olaylarını Nuri Alço ve Coşkun'a bağladı
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 23.04.2016 - 13:19
<video:520832>


Herkesi dehşete düşüren cinsel istismar ve tecavüz olayları yaşanıyor. KRT'de Çağlar Cilara'nın programına katılan araştırmacı Özkul'a göre yeşilçam filmlerindeki tecavüz sahnelerinin bu duruma etkisi olabilir.


Filmler yoluyla insanların fantezilerinin ele geçirildiğini söyleyen Özkul, tecavüz sahnelerinin insanların bilinçaltına etki ettiğini belirtti. Sosyal araştırmacı olan Özkul'un ilginç tespitleri şöyle:


"Kadına yönelik şiddette özellikle tecavüz vakalarında çeşitli şeyler ön plana çıkıyor. Geçmişe bir bakalım, Türk sinemasına baktığımız zaman, yeşilçamda çekilen filmlere baktığımızda gördüğümüz bazı figürler var. Bazı aktörlerin oynamış olduğu çeşitli roller var. Bu rollerde karşımıza çok ilginç bir zihin yapısı ortaya çıkıyor. Yani sağlıklı bir insanın bile izlediğinde ruh sağlığını dehşete düşürecek bir yapı. Örnek verelim, burada açıktan şahısların kendilerini yargılamıyoruz, oynadığı roller üzerinden konuşuyoruz. Nuri Alço karakteri. Nuri Alço robe de chambre giyer elinde viskisi camdan bakar birilerini keser onunla alakalı hain planlarını kurar ve en sonunda gazozuna ilaç katar, ona tecavüz eder. Dikkat ederseniz Nuri Alço burada daha ziyade ekonomik durumu iyi kaliteli beyefendi. Mesela bir de tecavüzcü Coşkun diye bir karakter var. O karakterde şunu görmekteyiz; halkın içerisinden, daha kenar semtlerde yaşayan ve zengin kızları ağına düşürür. Oda onlara tecavüz eder yada tacizde bulunur, sarkıntılık eder. Şimdi son yaşananları bunlara bağlamak mümkün değil ancak şunu görüyoruz. Yaşanan hadiselerde medyanın bir örnekliği vardır, sanatın bir örnekliği vardır, sanat bir temsildir. Gerçeğin kendisidir bir bakıma, yani aslında yansıtmış olduğu duygularla gerçeğin kendisidir. Şiirde kendinizi bulursunuz. Sinema denildiği zaman halka dokunan bir tarafı var. Siz ahlakı, insanın kendisini yüceltici bir takım faktörleri öne çıkarmak yerine bu tip noktaları ön plana çıkarırsanız insanların fantezilerini ele geçirmiş olursunuz. Bakın çok meşhur bir söz vardır, bedenime sahip olabilirsin ama ruhuma asla der yeşilçam filmlerinde. Burada şunu görüyoruz, ne bedenine ne ruhuna sahip oluyordu yeşilçam filmleri yada günümüzdeki dizileri de buna katabiliriz, insanların fantezilerine sahip oluyor, bu çok daha çirkin ve çok daha farklı nokta bana kalırsa."


"Bu tip şeylerin artmasında, bu tip fantezilerin insanların zihinlerinde daha yoğun yaşanmasında etkileri olduğunu söylemek mümkün. Bilinçaltında bir noktaya etki ediyor diyelim, bilinçaltına atılıyor. Tekrar altını çizmek istiyorum çünkü bunlar yanlış anlaşılabilecek sözler, ifadeler, bunları tam anlamıyla bağlamak mümkün değildir ancak bunlar toplumların fantezilerini ele geçirme noktasında önemli adımlardır. Mesela İffet karakterini ele alalım, orada tecavüz edilen Müjde Ar'ın kendisi değildi, orada tecavüz edilen İffet karakteri de değildi, orada tecavüz edilen kavram olarak iffetin kendisiydi. İffet kullanılıyor mu şuan. Bugün İffet denildiği zaman akla bu sahneler geliyor. Bunun bir de dizisi çekildi. Namusla alakalı filmler vardır, yeşilçamda çekilen, namusun hafife alınmış olduğu filmler söz konusudur, bunlar toplumun bakış açısına etki etmedi demek doğru değil."


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler