Tek istekleri Anadolu lisesi

Bu yıl LGS’ye 500 bin daha fazla öğrenci girecek ama kontenjanlar aynı. Bu durumda Anadolu liselerine girmek daha da zorlaşacak, öğrenciler tercih etmeseler bile imam hatip ve meslek liselerine kaydolmak zorunda kalacak.

20 Ocak 2020 Pazartesi, 02:00
Tek istekleri Anadolu lisesi
Abone Ol google-news

Liselere Geçiş Sınavı (LGS) 7 Haziran 2020 tarihinde yapılacak. Bu yıl sınava girecek öğrenci sayısının geçen yıla göre yaklaşık 500 bin fazla olması, Anadolu liselerinde öğrenim görmek isteyen öğrencileri çok kaygılandırıyor. Öğrenci sayısındaki bu artışa karşın sınavla öğrenci alan okulların kontenjanının artmaması halinde Anadolu liselerine yerleşme geçen yıllara göre daha da zorlaşacak. Örneğin İstanbul’da 270 bin öğrencinin sınava girmesi bekleniyor ve ildeki sınavla öğrenci alan Anadolu, fen ve sosyal bilimler liselerinin kontenjanı toplam 14 bin. 

Eğitim uzmanı Hatice Yılmaz, “Okulların, öğrencilerin isteklerine göre yeniden programlanması gerek. Hiç talep görmeyen, kontenjanı boş kalan okullar var. Kimi okulda da talep çokluğundan ikili öğretime geçiliyor. Bunun dengelenmesi lazım” dedi.

Oğuzkaan Koleji yönetim kurulu üyesi ve eğitim koordinatörü Hatice Yılmaz ile LGS’nin niteliği, sınava hazırlanan öğrencilerin beş ayı nasıl değerlendirmeleri gerektiği, bu süreçte anne-babalara düşen görevler üzerine konuştuk. 

KONTENJAN ARTMADI 

Bu yıl sınava girecek öğrenci sayısının fazlalığı ne tür olumsuzluklara yol açabilir? 

Bu sene sınava girecek öğrenci sayısı geçen yıla göre yaklaşık 500 bin fazla olacak. Bu fazlalığa karşılık okul kontenjanları artmadı. Öncelikle sınavla öğrenci alan okulların kontenjanlarının artıp artmayacağını bilmiyoruz. Eğer artmayacaksa herhalde tama yakın soruyla bir yerlere yerleşebilme şansına sahip olacak çocuklar. Şunu unutmayalım, LGS bir seçme-sıralama sınavıdır. Örneğin İstanbul’da Anadolu liselerinin kontenjanı 11 bin 920. Mezun olacak öğrenci sayısı da 270 bin. Bu çocuklardan ilk 12 bine giren bir Anadolu lisesine yerleşecek. Geri kalan ya yerel yerleştirmeyle yerleşecek ya özel okula gidecek. Başka seçeneği yok. Okulların toplam kontenjanı bu kadar çok öğrenciyi almaya uygun olmadığından  ikili öğretime geçme ihtimali bu sene daha fazla olacak. Bu nedenle önümüzdeki yıl için düşünülen lise programında değişikliğin de hayata geçeceğini sanmıyorum. ”

Bu sorunun çözümü için ne yapılması gerekiyor? 

Hükümetimizden beklentimiz şu: Sınavla öğrenci alan okulların kontenjanlarını artırmasalar bile çocukların daha çok istediği okul türüne göre okulların sınıflarını değiştirsinler. Hiç talep görmeyen okullar var ama bitişiğindeki okul  talep fazlalığından ikili öğretime geçiyor. Bunu dengeleyelim. Var olan okulları öğrencilerin istekleri doğrultusunda yeniden  programlayalım.

KOLAY SINAV ZORLAŞTIRIR

Bu yılki sınav çok mu zor olacak? 

Bu sene kolay bir sınavla karşılaşırsak daha büyük yerleştirme problemi yaşanır. Zordan kastımız şu: Çok uzun problemlerle elbette karşılaşmayacaklar ama sınav soruları öğrencinin okuduğunu anlamasını, yorum yapabilmesini, çıkarım yapabilmesini, grafik ve şekil okumasını, analiz sentez yapabilmesini gerektirecek. Muhakeme gücünün kullanılması istenecek. Bu da ilerim çıkarım gerektirecek. 

Sınava kadar kalan beş ay en iyi biçimde nasıl değerlendirilmeli? 

Önemli olan çok soru çözmek değil, soruyu nasıl çözdüğünü anlamak. Önerim, bu yıl yayımlanan örnek soruların yanı sıra geçen yılki, önceki yılki soruların da  çözülmesi. 

Çok kaynakla çalışmayın. Az kaynakla çalışın ama tamamını çözün. Sınav soruları devlet müfredatından gelecek. Ders kitapları en önemli çalışma kaynakları. Kitaplarınızda anlaşılmadık, çözülmedik soru kalmasın. Ondan sonra dış kaynaklara geçin. 

BİLGİYİ HAZMETMEK GEREK

Sınava iyi hazırlanmak için çok para harcamaya gerek var mı? Özel dersler, kurslar gerekli mi?

Ben hiç öyle düşünmüyorum, üstelik sınavı kazanmış olsalar bile dünyayı fethetmiş olmuyorlar. Önemli olan hayatı başarmak. Çocuğa eğitimin mantığını öğretmek zorundayız, nasıl öğreneceğini öğreteceğiz. Özel öğretmen eve gelip  konuyu anlatacak, çocuk dinleyecekse gerek yok. Ama çocuk çözemediği soruları öğretmenle yapacaksa işe yarar. Akran öğrenmesine ağırlık verilebilir. Kendi kendine çalışmayan öğrenci başaramaz 

Bilgiyi hazmetmek gerek, ezber bilgi hiç işe yaramaz. Kitap okumak şart, ne isterse onu okusun. Kitap okuyan çocuk mutlaka başarır. 

Bazı anne-babalar çok hırslı. Özellikle sınav sürecinde nasıl davranmak gerek? 

Ortaokul çocuğu kaygılı değil, kaygıyı anne babadan alıyorlar. Veli kendi görevini tam yapacak. Evde sorumluluğu olmayan çocuğun ödev sorumluluğu olmaz. Evdeki iklim çocuğun kendi kendine öğrenmesine uygun olacak. Çocuk eve rahatlamaya gidiyor, cendereye girmeye değil. Öğretmenlerin de çocuğun eksikleri konusunda net bilgilendirme yapması gerekiyor. 7. sınıftan kariyer çalışmalarına başlamalılar. Çocukların okul türlerini bilmesi lazım. 

Sınavı kazanmak bir şey değil. Önemli olan hayatı kazanmak, çocuğa eğitimin mantığını öğretmek.