Zeynep Oral
Zeynep Oral zeynep@zeyneporal.com Son Yazısı / Tüm Yazıları

Bir Gün Hepimiz Fazıl Say'a Muhtaç Olabiliriz!

05 Ağustos 2012 Pazar
\n

\n

Cannes kentinin orta yerinde yükselen bir tepe: Suquet Tepesi. Cote dAzur yani o masmavi kıyılara yüksekten bakıyor. Tepenin üstünde, e 16. yüzyıldan kalma Notre Dame de LEsperance kilisesi. Gotik, taş bir yapı. Kale duvarını andıran bir cephesi, etkileyici bir saat kulesi/çan kulesi var. O görkemli cephenin önüne sahne kurulmuş. Sahnenin önünde kat kat yükselen tribünler

\n

Havanın kararmasıyla, tribünler doldu. Tek boş yer yok. Işıklar söndü. Sahne ışıkları yandı. Ayaklarını sürüye sürüye, üzerine bol gelen ceketi, tribünlere değil yere bakan gözleri, içe dönük tavrıyla, utangaç bir çocuk sahneye çıktı.

\n

(Sevgili Okurlar, Aix-en- Provence Festivali dönüş yolunda, bir rastlantı, Cannesdaki müzik festivalinin Fazıl Say resitaliyle sona ereceğini öğrendiğimizde, biletler çoktan tükenmişti. Neyse ki Fazılın yoldaşı Kadir Dursun imdada yetişti.)

\n

Ve işte sahnede Fazıl Say. Başıyla yarım yamalak bir selam verdi ve geçti piyanosunun başına. İlk parça Janacekin 1 Ekim 1905 Sonatı.

\n

Daha ilk notalarla birlikte o utangaç çocuk değişmeye başladı:

\n

Piyanosuyla, konuşa konuşa, anlaşa anlaşa, kavga ede ede, sevişe sevişe, coşa coşa bir transa girdi ve hepimizi o transa soktu.

\n

İkinci parça Prokofievin 7. Piyano Sonatı’ydı. (Dikkat: Her iki eser de, savaşa haksızlığa, öldürmeye karşı!) Sonatın son bölümünde, artık şeytanlaşmaya başladı. Adeta oyun oynuyordu, yok yok meydan okuyordu ve biz ölümlü dinleyicileri de bu oyuna katıyordu; bizleri de mıknatıs gibi arenaya çekiyor, bizi de o meydan okumanın bir parçası kılıyordu.

\n

Son parça, Mussorgskyden Bir Sergiden Tablolar. Ah işte tam Fazıl Saylık bir eser. Ezbere bildiğimi sandığım eseri, ondan dinleyince sanki ilk kez dinliyormuşum gibi oluyor. Piyanosuyla bambaşka renkler çıkarıyor ortaya. Tabloları yeni baştan çiziyor, boyuyor. Sınır tanımıyor, kendisiyle yarışıyor. O görkemli gotik taşlara yansıyan ve değişen renkler, ışıklar, piyanodan gelen renkler ve ışık yanında inanın sönük kalıyor.

\n

Son tabloyu da dinledikten sonra, bütün tribün ayağa kalkıyor. Alkış dinmiyor. Dinleyici bırakmıyor, kimse yerinden kıpırdamıyor: Ya beş ya altı kez Fazıl Say bis yapıyor. Mozart Türk Marşının kendi versiyonu; Summertime ve Rhapsody in Bluenun cazdan çok Fazılcasını çalıyor Dinleyici bırakmıyor, tekrar tekrar istiyor: Nâzım Oratoryosundan bir bölüm, kendi bestesi bir başka eser Dinleyici hâlâ bırakmıyor

\n

Resitalin sonunda tüm dinleyicilere öyle bir enerji yüklemiş ki Fazıl Say, kimse mekânı boşaltmak istemiyor, herkes gülüyor, herkes konuşuyor. (Herkes konseri konuşuyor!) Türkçe duyanlar, Türk müsünüz? deyip bizi de (!) kutluyor! Fazıla ilişkin müthiş şeyler söylüyorlar! Bizi yüceltiyorlar! Nerdeyse sarılıp öpecekler!

\n

Sevgili okurlar, başlıktaki Bir gün hepimiz Fazıl Saya muhtaç olabiliriz!sözünü, sevilme, okşanma, yüceltilme, onurlandırılma ihtiyacı için söylemedim. Hepimizin buna gereksimi olsa da, salt o nedenle söylemedim O konserin sonunda Fazıl Sayın bize verdiği o müthiş enerji, o güç, o güven, o yaşama sevinci için söyledim.

\n

Bunalmış, depresyona girmiş, daralmış toplumlarda, bir değil birçok Fazıl Saya muhtacız!

\n

Söylemeden geçemeyeceğim: Resitalin sonrasında dinleyicilerden birçoğu Fazıl Saya 18 Ekim için iyi şanslar diyordu. 18 Ekim ne mi? Fazıl Sayın, bir buçuk yıl hapis istemiyle açılan davadan hâkim karşısına çıkacağı gün!

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları