''Çin malı endişesi taşımak yersiz"

Çin'in en büyük otomotiv şirketlerinden Chery'nin Türkiye Distribütörü Mermerler Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Aydın Akyol, ''Çin malı'' endişesi taşımanın yersiz olduğunu, otomotivde bazı büyük kuruluşlarını bile bu ülkede üretim yaptırıp, Avrupa'dan dünya pazarına sunduğunu savundu.

''Çin malı endişesi taşımak yersiz
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 28.04.2011 - 08:34

Mermerler Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Aydın Akyol, geçen yılı 2 bin 700 satışla kapattıklarını, bunun iyi bir seviye olmadığını, ancak, bunun sebenin bekledikleri araçların Türkiye pazarına geç sunulmasından kaynaklandığını anlattı.

Bu yıl yeni gelecek araçlarla 6 bin satış rakamını geçmeyi amaçladıklarını, ancak, bunun da kesin olmadığını belirten Akyol, şunları kaydetti:

''Bunların pazara sunma tarihleri bu yılki satış rakamlarımızı belirleyecek. Emin olarak konuşamıyoruz. Araçlar hazır ama bunların testleri var. Normal olarak Avrupa pazarında yolda olan bir aracı ithal ettiğinizde Türkiye bu aracı sokmanız 2-2,5 ay sürüyor. Ancak, bizde en iyi koşullarda yaklaşık 7-8 ay sürüyor. Bu aracın Avrupa yollarında 160 bin kilometre testi yapılıyor. Avrupa'da tarafsız bir kuruluş yapıyor. Daha sonra TSE'nin uzmanları fabrikaya gidiyorlar, parçaları getirip buradaki laboratuvarlarda inceliyorlar. Aracın Euro 5 normlarına sahip olması lazım. Çarpışma testleri de dahil bütün bunlar tamamlandıktan sonra ithalat müsaadesini elde ediyorsunuz. Hiçbir arabanın Avrupa normlarına aykırı olması halinde Türkiye'ye girme şansı yok. Bu işleyiş araçların yurt içine gelmesini geciktiriyor, bu da yıl sonu satış rakamlarına yansıyor.''

Akyol, bazı tüketicilerde Çin ürünlerine karşı ön yargının bulunduğunu, bunun anlamsız olduğunu belirtti.

Bazı ithalatçıların, özellikle küçük elektronik eşyalarda daha yüksek kar marjlarını yakalayabilmek adına Çin'den düşük fiyata kalitesiz mal getirdiğini anlatan Akyol, bunun da o ülkede üretilen tüm ürünlere karşı olumsuz etki yarattığını söyledi.

Yaklaşık 10 günlük Çin seyahatinden yeni geldiğini anlatan Akyol, şöyle devam etti:

''Kim ne derse desin. Avrupa markaları farklı şeyler söyleyebilir. Ama, 22 markanın hem de en üstteki markaların Çin'de yapıldığını fotoğraflayarak gördük. Çin'de yapılan Avrupa'ya gidiyor. Oradan da Türkiye'ye geldiğini biliyorum. Çin'in üretim rakamlarına bakın. Kaç üretmiş, ne kadarını iç pazara satmış. Gerisi nereye gitmiş araştırın. Çakma üretim falan değil. O firma Çin'e ürettiriyor. Bunun çakmayla alakası yok.

Fabrikalar inanılmaz gelişmiş. Çoğu Alman teknolojisi. Çin'de bugün elektrikli araba üretmeyen bir tek fabrika gösteremezsiniz. Çin'de öyle AR-GE firmaları var ki; 'Sıfırdan size kendi markanızı yaratalım' diyorlar. 'Uzakdoğu standartları isterseniz 22-36 ay arasında teslim ederiz. Avrupa standartlarında 36-48 ay arasında size yeni bir araç üretebiliriz' diyorlar.''

Akyol, artık ürünlerinin kalitesini anlatmakta güçlük çektiklerini belirterek, ''İkna etmek zor. Biz de ikna etmekten vazgeçtik. İspat etme yoluna gittik. 7 yıl 150 bin kilometre garanti verdik. Hangi babayiğit veriyor bunu. Biz daha ne yapabiliriz? 30 milyon insana Çin'i anlatamayız. Herkesi kolundan tutup Çin'e götürüp, seyahat ettiremeyiz'' diye konuştu.


Türkiye'de yatırım çalışmaları

Akyol, 2009 yılında dile getirdikleri fabrika yatırımıyla ilgili son noktaya geldiklerini, projenin biraz daha geliştiğini, artık tek bir marka değil, aynı zamanda bir kaç markalı grup olarak hizmet etme niyetinde olduklarını söyledi.

Adapazarı Karasu'da fabrika için arsa işlemlerinin büyük ölçüde tamamlandığını ifade eden Akyol, şöyle konuştu.

''Arsanın önemli kısmını Mermerler kendi finansmanıyla alıyor. Hükümetten çok fazla bir şey beklemiyorlar. Çünkü müsaadeler çok uzamaya başladı. Sadece bizim aldıklarımız içinde imar sorunu olan arsalar var. Onların düzeltilmesini bekliyoruz. Yazıları yazıldı, bakanlıktan olur onayları geldi. Türkiye'de Chery haricinde 2 farklı markanın daha üretileceği fabrikanın temeli yılın ikinci yarısında Adapazarı'nda atılacak.''


Yerli araç ve motor üretimi

Akyol, sadece fabrikada Chery üretilmeyeceğini, 2 farklı markanın daha bulunacağını, Şirketin Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Murat Mermer'in yurtdışı temaslarıyla dizel fabrikasının da gündeme geldiğini belirtti.

Dünya devi iki motor tasarımcısıyla görüşüldüğünü anlatan Akyol, ''Alman kökenli FEV ile bir noktaya gelindi. TÜBİTAK ile görüşmeler devam ediyor. Gazi Üniversitesinin desteğiyle Euro 6 dizel motor üretim tesisi kurulacak. Bu bir motor ailesi olacak. 1.2'den 1.8'e kadar aynı temel esaslı'' diye konuştu.

Akyol, Türkiye'ye özgü yeni bir otomobil üretilmesi açısından da çalışma başlattıklarını vurgulayarak, şöyle devam etti:

''Murat Mermer'in ve teknik ekibin başkanlığında SUV segmentinde bize özgü yerli bir araç üretimi için çalışmalara başladık. Pazar ne istiyor, ne talep ediyor. Geniş bir çalışma yapılıyor. Bu dataları değerlendireceğiz. 36-48 ay arasında bu araç tamamlanıyor. Kalıplarına kadar hazırlanıp en geç 48 ayda hazır hale geliyor. Seri üretime geçiliyor.

SUV segmenti Türkiye'de hızla gelişiyor. Bu nedenle SUV segmentini düşünüyoruz. 5-6 binden başlayıp 40 bin satışlara kadar ulaşan bir segment. Prestij bir segment. Bizim zaten diğer marka üretimlerimiz devam edeceği için bize özgü bir aracı ortaya çıkarmak istiyoruz.''
 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler