MEB engelli öğrencileri kaynaştırdı
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü Ruhi Kılıç, ''Türkiye genelinde 2009 yılında 35 bin olan ilköğretim düzeyindeki kaynaştırma eğitim alan öğrenci sayısı yüzde 100 artışla 71 bin 142'ye ulaşmıştır'' dedi.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü Ruhi Kılıç, MEB'in kaynaştırma eğitimi ile ilgili yaptığı çalışmaları anlattı. Kaynaştırma yoluyla eğitimin, özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin özel yetişmiş elemanların destekleriyle, engeli olmayan akranlarının eğitimlerini sürdürdüğü okullarda aynı sınıfta ya da özel sınıflarda bütünleştirmeyi amaçlayan bir uygulama olduğunu belirten Kılıç, kaynaştırma uygulamalarının eğitimde bütünleştirmeyi sağladığını söyledi. Engelli çocuğun, yetersizliğinin tanılanmasından sonra kaynaştırma eğitim ile gelişiminin en üst düzeye çıkarılmasının amaçlandığını anlatan Kılıç, ''Bu uygulamalarla özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, bireyselleştirilmiş eğitim programları aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına uygun eğitim alır ve yaşam becerilerini geliştirirler'' diye konuştu.
Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun kaynaştırma eğitimi konusuna büyük bir ilgi gösterdiğini ifade eden Kılıç, bu konunun çok önemli olduğunun altını çizdi. Okullardaki kaynaştırma eğitiminin çeşitleri olduğunu belirten Kılıç, bir model olarak okul içinde bir sınıfın özel sınıf olarak ayrıldığını ve bu sınıflarda çocukların belli dersleri gördüğünü anlattı. Bu öğrencilerin diğer çocuklarla birlikte kaldırabilecekleri faaliyetlere de ortak katıldıklarını ifade eden Kılıç, ikinci bir modelin ise sınıf içerisinde en fazla 2 öğrencinin kaynaştırma öğrencisi kabul edilmesi uygulaması olduğunu ifade etti. Bu uygulamanın sınıf içinde kaynaştırma olduğunu belirten Kılıç, burada kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin öğrenme zorluğu olan alanlarda öğretmen desteğine ihtiyaç duyduğu zaman destek eğitim odasında ilave ders aldığını anlattı.
'Aileler çocuklarının özelliklerini saklamasın'
Kaynaştırma eğitim hakkında bazı yanlış düşünceler olduğunu ifade eden Kılıç, ''Bazı anne, babalar 'Acaba böyle bir çocuk, bizim çocuğumuzun olduğu sınıfta olursa benim çocuğumun akademik başarısı geriler mi?' gibi bir endişeye kapılıyorlar. Bu doğru değil. Bizim için her çocuk önemli'' dedi. Kılıç, ailelerin ''kaynaştırma eğitimi alan çocuğun kendi çocuğuna zarar verebileceği'' anlayışını yıkması gerektiğini de belirterek, ailelerin bilinçlendirilmesinin önemine değindi. Bu tür eğitim alan çocuğun sınıfına mutlaka özel eğitim öğretmeni kadrosu verdiklerini belirten Kılıç, kaynaştırma eğitim alan çocukların ailenin düşündüğünün tersine daha çok geliştiğini, sosyalleştiğini söyledi.
Kılıç, ''Kaynaştırma eğitimi alan bir çocuk okula geldiğinde, ailelerinden çocuklarının özelliklerini saklamamalarını istiyoruz. Sınıf öğretmenleri ile bunu paylaşmalarını istiyoruz. Öğretmen, çocuğun engeline göre sınıfta nereye oturtacağını biliyor. Diğer çocukları hazırlıyor'' dedi. Çocuğun kaynaştırma eğitimini kaldıramayacağının tespit edilmesi durumunda bu öğrencilerin eğitime katılmadığını anlatan Kılıç, kaynaştırma eğitiminde erken tanının önemli olduğunu söyledi. Ruhi Kılıç, engelli bir arkadaşı olan çocuğun gelişmişlik düzeyinin diğer öğrencilere göre çok daha ileri olduğunu da vurguladı. Çocuğunun kaynaştırma eğitimi almasını isteyen velinin bireysel ya da okul aracılığıyla Rehberlik Araştırma Merkezi'ne başvurabileceğini belirten Kılıç, bu merkezlerin öğrenciyi okula yerleştirdiğini kaydetti. Bu öğrencilerin okul kayıtlarının nüfus kayıt sistemine göre yapılmasının zorunlu olmadığını belirten Kılıç, bu öğrencilerin evinin yakınında olmayan bir okula da gidebileceğini ifade etti.
Kaynaştırma eğitimin her okulda olması gerektiğini, ancak okulun fiziki şartlarının, imkanlarının da önemli olduğunu anlatan Kılıç, ''Okulun eğitim imkanlarına göre, il milli eğitim müdürlükleri hangi okulun kaynaştırmaya uygun olduğunu bildiriyor, ona göre kaynaştırma eğitim açıyoruz'' şeklinde konuştu. MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü Kılıç, bir öğrencinin kaynaştırma eğitim alabilmesi için tanılamasının yapılmış olmasının ve bu tür eğitimi kaldırabilecek olduğuna dair raporunun olması gerektiğini bildirdi.
Kaynaştırma eğitime katılımda artış
Özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için eğitim sisteminin çözümler bulması gerektiğini vurgulayan Kılıç, bakanlıkça kaynaştırma eğitimine dikkat çekebilmek için yaptıkları çalışmalardan söz etti. Kılıç, kaynaştırma eğitimi konusunda ilköğretim okulundaki 400 bin öğretmenin ve ayrıca yöneticilerin eğitildiğini belirterek, özel eğitim için gerekli eğitim materyallerini geliştirmek için çalıştıklarını da belirtti. Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde yapılan değişiklikle özürlü bireyler ve ailelerin özel eğitime erişimlerine ve bürokrasinin azaltılmasına yönelik kolaylık getirildiğini anımsatan Kılıç, her tür kademede kaynaştırma yoluyla eğitim uygulamalarının etkili ve sistematik olarak yürütülmesi amacıyla da ''Kaynaştırma Uygulamaları'' konulu genelge çıkarıldığını da hatırlattı.
Yapılan çalışmalar sonucunda son yıllarda kaynaştırma yoluyla eğitime alınan öğrenci sayılarında önemli artışlar görüldüğünü bildiren Kılıç, ''Türkiye genelinde 2009 yılında 35 bin olan ilköğretim düzeyindeki kaynaştırma eğitimi öğrenci sayısı yüzde 100'ün üzerinde artarak 71 bin 142'ye ulaşmıştır. Ayrıca Ortaöğretim kapsamında da yaklaşık 5 bin 62 öğrenci kaynaştırma eğitim uygulamalarından yararlanmaktadır. Böylece toplamda 76 bin 201 öğrenci kaynaştırma eğitimi almaktadır'' dedi. Kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin 48 bin 526'sının ''hafif düzeyde zihinsel yeterlilik'' engeli olduğunu belirten Kılıç, bu öğrencilerden 10 bin 417'sinin ''bedensel yetersizlik'', 4 bin 870'inin ''az işitme'', 4 bin 145'inin ''özel öğrenme güçlüğü'', 3 bin 893'ünün ''dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu'', 2 bin 33'ünün ''dil ve konuşma güçlüğü'', bin 387'sinin ''otizm'' ve 930'unun ise ''az görme'' özür grubunda yer aldığını kaydetti.
'Projeyle 847 çocuk kaynaştırma eğitimine alındı'
Bu sayının artmasında bu yıl, 32 ilde okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitiminin yaygınlaştırılması için başlatılan ''Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitiminin Yaygınlaştırılması Projesi''nin de etkili olduğunu belirten Kılıç, ''Bu proje kapsamında 847 özel eğitime ihtiyacı olan çocuk kaynaştırma eğitimine başlamıştır'' diye konuştu.
Ruhi Kılıç, bu proje kapsamında 1798 öğretmen ve 894 yöneticiye özel eğitim alanında hizmet içi eğitim verildiğini söyledi. Milli Eğitim Bakanı Çubukçu tarafından, özürlü bireylerin eğitime erişimlerinin sağlanması amacıyla, özürlülerin ücretsiz taşınması projesinin genel bütçe içerisine dahil edilerek sürekli hale getirilmesinin düşünüldüğünü de ifade eden Kılıç, 2009-2010 yılında 32 bin 671 özel eğitime muhtaç öğrencinin, okul ve kurumlara ücretsiz olarak taşındığını, taşıma maliyetinin ise yaklaşık 51 milyon TL olduğunu belirtti.
En Çok Okunan Haberler
- Emekliye iyi haber yok!
- Devrim Muhafızları'ndan Suriye çıkışı
- Adnan Kale'nin ölümüne ilişkin peş peşe açıklamalar!
- Dönmek isteyen gençler için şartını açıkladı
- İngiliz gazetesinden Esad iddiası
- 'Seküler müdür kalmadı'
- CHP'nin ilçe başkanından açıklama!
- ‘Kartlar bloke edilebilir’ uyarısı!
- Üniversite öğrencisi, trafikte öldürüldü
- İkinci elde 'Suriyeli' hareketliliği