Robinson Crusoe389'da "Altı Buçuk" Sergisi

Kavramsal sanatçı Genco Gülan’ın yeni solo sergisi “Altı Buçuk”, İstiklal Caddesi’ndeki Robinson Crusoe389 Kitabevi’nde açılıyor. Kitabı, hem nesne hem de özne olarak değerlendiren Gülan, “Serginin bu nedenle kitap-evlerinde sergilenmesi tesadüf değil” diyor.

Robinson Crusoe389'da
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 15.05.2013 - 17:14

Sergi, konu ve malzeme olarak kitabı seçmesinden öte, yazar/ okuyucu ilişkilerine de değiniyor ve ifade özgürlüğünün altını çiziyor.  Serginin odak noktası ‘matbu’ kitapların üzerinden hala farklı okumalar yapmanın mümkün ve gerekli olduğuyla ilgili. Genco Gülan, “Kitap bir heykele dönüşebileceği gibi heykel de bir kitaba dönüşebilir” diyerek ikisndeki derinliğe dikkat çekiyor.

Sergide, sanatçının tabiriyle, “6,5 adet yapıt” yer alıyor. Bu rakam, günümüz Türkiye’sinde kişi başına düşen kitap sayısına tekabül etmekte. Sanatçı, bu sergide, herkes gibi kendi payına da düşen bu 6,5 kitabı, dijital bir müdahale kullanmaktan kaçınarak, yeniden yorumlamış. Buçuklu sergideki tek yarım yapıt “Kavgayı Kesmek” başlığını taşıyor. Bu parça için Gülan, Adolf Hitler’in meşhur kitabını ikiye kesmiş. Kesik kitap, ilk kez, geçtiğimiz yıl Berlin’de, Galeri Artist’te sergilenmiş ve yarısı halen Berlin’de “Berliner Pool” isimli koleksiyonda yer alıyor. Gülan, bu parçanın günümüz koşullarında (Almanya ve Türkiye’de) farklı okumalara da kapı açabileceğini umut ediyor.

Serginin mantığını tarif eden bir diğer önemli parça, “Boynuzlu Larousse.” Sanatçı, yapıtı üretirken iki cilt Meydan Larousse’u hamur haline getirmiş, daha sonra da  Afrodit heykeline dönüştürmek için çimento ile karıştırıp bir kalıba dökmüş. Üçüncü yapıt, Larousse’a kimin geyik boynuzunu taktığını tarif ediyor adeta; bu parçanın ismi “Kutsal Google.” Bu yapıtta, Gülan, Google hakkındaki Türkçe bir kitabı, tamamen dantel ile kaplayarak geleneğe referans verirken aynı zamanda kitabı açılmaz hale getirmiş.

Sergideki yapıtların her biri tek ve çoğu da sadece bu sergileme için üretilmiş. Dördüncü parça “Uçaklı Tarih.” Bu parça için Gülan, Heredot’un “Tarih” isimli kitabına metal bir yolcu uçağı eklemiş. Uçak da kitaba saplanıp kalmış.  Yapıt, ilk bakışta bize 11 Eylül’ü hatırlatsa da ikincil anlamlar, tüm parçalarda olduğu gibi, burada da gizli ve okuyucu/ seyircisinin algısına açık bırakılmış.

Beşinci parçanın ismi “Kitap Okumayan Kız.” Alıştığımız heykel formundaki bu mermer görünümlü figüratif yapıt, alışmadığımız bir kompozisyonda yeniden kurgulanmış.

“Sanat Yazarı” isimli yapıt, serginin en çarpıcı parçalarından biri. Yapıt, serginin eksenini okuyucudan yazara kaydırıyor. Aynı adlı yapıt, gümüş bir takının üstüne yerleştirilmiş (gerçek bir sanat yazarının) gerçek bir adet dişi ile taçlanıyor. Son kitabı Documenta tarafından yayınlanmış olan yazar, 20 yaş dişini, proje için bağışlamış.

Sergideki son parça “Dilin Kemiği Yoktur” yine mücevher kutusunda gösterilen kurşun bir heykel. Gülan, bakır hızmalı parçayı, ifade özgürlüğünün tahrik ediciliğini vurgulamak parçasıiçin bir sergi gibi kurduğu cümlesinin sonunda kullanıyor.

“Yeni Metin, Yeni Tiyatro Fetivali 2” kapsamında gezilebilecek sergide Gülan’ın İngilizce isimli sanatçı kitabı “Portrait of the Artist as the Young Man”, sipariş alınarak satışa sunulacak. Sergi, Robinson Crusoe 389 Kitabevlerinin tümünde Mayıs ayı sonuna kadar görülebilir.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler