Yeni Rakı, Rus sofrasına giriyor

Alkollü içki üreticisi ve dağıtım şirketi Mey İçki, Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (TAPDK) onayı ve Alman Rekabet Kurulu ile birlikte Türk Rekabet Kurulu'nun(RK) da şartlı izninin alınmasının ardından Diageo'nun oldu. İçki portföyünde Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Gordon's ve Baileys gibi dünyaca ünlü markaları bulunduran firma, Yeni Rakı ile Rusya pazarına da girmeyi hedeflediklerini söyledi.

24 Ağustos 2011 Çarşamba, 11:08
Abone Ol google-news

Alkollü içki üreticisi ve dağıtım şirketi Mey İçki, Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (TAPDK) onayı ve Alman Rekabet Kurulu ile birlikte Türk Rekabet Kurulu'nun(RK) da şartlı izninin alınmasının ardından Diageo'nun oldu. Rekabet Kurumu'nun (RK) şartlı izin kararı uyarınca Mey İçki'nin, Hare likörü ve Maestro cin markalarını elden çıkarması, satın alma işlemini Diageo'nun içinde bulunan mali yıl sona ermeden tamamlaması öngörülüyor.

Satış işleminin tamamlanmasına ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, Diageo ile 21 Şubat 2011'de 2.1 milyar dolarlık bir satış anlaşması imzaladıklarını hatırlatarak, "Bugüne kadar geçen sürede TAPDK ile Rekabet Kurumu'ndan gerekli izin işlemlerini tamamladık ve dün satış işlemini sonlandırdık. Artık Mey İçki, Diageo'nun bünyesine katılmıştır" dedi.

Diageo'nun, Mey'e yaptığı bu yatırımın, sektör açısından tarihi bir dönüm noktası olduğuna dikkat çeken Yorgancıoğlu, "Bu güçlü iş birliğinden doğacak sinerjinin, yeni satış kanalları ve kampanya fırsatlarını beraberinde getireceğine, Türk alkollü içki ürünlerine ve özellikle rakımıza, uluslar arası pazarlarda daha fazla ihracat imkanı sağlayacağına inanıyorum" dedi. Toplantıda konuşan Diageo Avrupa Başkanı Andrew Morgan, Türkiye'nin dinamik ve büyüyen bir piyasa olduğunu, Mey'in satın alınmasıyla birlikte buradaki alkollü içki pazarının kendilerine açıldığını ve Türkiye'nin, kendilerine güzel fırsatlar sunacağını kaydetti.
 

"Büyüme oranınız gözümü kamaştırdı"

Türkiye ekonomisinden bahseden Morgan, "Ekonomik büyüme oranları ile gözümüzü kamaştıran ülkeniz, her zaman GSYİH oranları ile ilgilimizi çekmiştir. Artık, Türkiye'de iyi sicili olan, en önemli şirketle birlikte hareket edeceğiz. Böyle bir pazarda, büyüyen orta sınıfa ulaşma imkanını sağlayacağız. Tüm markalarımız için büyüme açısından önemli bir fırsat olacak" dedi.

"800 bin kişi her yıl içki tüketicisi oluyor"

Türkiye'de yüzde 60'ı 35 yaşın altında olan ve her yıl 800 bini aşkın kişinin alkollü içki tüketicisi olduğuna dikkati çeken Andrew Morgan, bu pazarda uzun süre kalma stratejisi izlediklerini vurguladı.

Diageo'nun, 180 ülkede pazarı olduğunu ve 20 bini aşkın çalışanı bulduğunu söyleyen Andrew Morgan, dünyanın çeşitli ülkelerinde üretim tesisleri olan şirketin hisselerinin, Londra ve New York borsalarında işlem gördüğü bilgisini vererek, "Bu deneyimle Türkiye'ye geliyoruz. Bu çok önemli bir satış işlemi. Dünyadaki büyüme oranımızı bu şekilde geliştirmiş olacağız" dedi. Türkiye'nin Diageo için öneminden bahseden Morgan, "Türkiye, bizim için çok uzun dönemli stratejik yatırım imkanı sağlıyor. Orta sınıfla güçlenen bir pazar var ve biz buraya uzun süreli geldi. Mey İçki'nin satış ağı sayesinde uluslar arası markalarımızı 50 bini aşkın satış noktasına ulaştırmış olacağız" dedi.

"Yeni Rakı, Almanya, Ortadoğu, Çin'de yaygınlaşacak"

Türkiye için rakının önemini bildiklerini dile getiren Morgan, "Ulusal içki olarak görülen Yeni Rakı'yı, bünyemize katmaktan mutluluk duyuyoruz. Yeni Rakı'nın, pozisyonunu daha da güçlendirmeyi, özellikle Almanya, Ortadoğu ve Çin'de daha yaygın olmasını sağlayacağımızı düşünüyoruz. Mey'in satın alınmasıyla birlikte Rusya pazarına da girmeyi hedefliyoruz" dedi.

Mey İçki'nin, Diageo Avrupa'nın bir parçası olmasından memnuniyet duyduklarını belirten Morgan, Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu ve tüm ekibini tutacaklarını açıkladı. Morgan, konuşmasının sonunda, "Çok sorumlu kurumsal yurttaş olarak davranacağımızı taahhüt ediyorum" dedi.
 

"Hedefimiz, satışlarımızın yarısını gelişen piyasalardan elde edilmesi"

Toplantının sonunda Andrew Morgan ve Galip Yorgancıoğlu gazetecilerin sorularını yanıtladı. Bir soru üzerine Morgan, stratejilerinin dünyada satış oranlarını artırmak üzere kurulu olduğunu, daha çok büyüyen ve gelişen piyasalarda paylarını artırmak istediklerinin altını çizerek, "Hedefimiz, satışlarımızın yarısını gelişen piyasalardan elde edilmesidir. Cazip gelişen bir piyasa, bu stratejinin önemli bir parçası. Batı Avrupa'daki ülkelerin pek çoğunda büyüme düşük gerçekleşiyor. Avrupa'da tüm satışların yüzde 20'si, büyüyen pazarlardan geliyor. Biz de bu pazarlarda satışı iki katına çıkarmayı hedefliyoruz" dedi.

"Türkiye'de analiz süreci yaşadık"

Türkiye pazarına ilişkin tereddüt yaşayıp, yaşamadıklarının sorulması üzerine Morgan, şu karşılığı verdi:

"Tereddüt değil ama analiz süreci yaşadık. Türkiye'de bizim sektörümüzü düzenleyen mevzuat oldukça tipik Avrupa mevzuatına benziyor. Bizim, 'sektöre, çok aşırı bir kısıtlama gelir mi' gibi korkumuz yok. Türk hükümeti çok dengeli bir tutum izliyor ve bunun devam edeceğini bekliyoruz. Çünkü çok sayıda turist çeken bir ülke. Rakı gibi bir içki, bu büyük ülkenin ulusal mirasının önemli bir parçası. Bundan dolayı da dengeli tutumun Türkiye'de, alkol tüketimi açısından devam edeceğini düşünüyoruz. AB ile müzakereler çerçevesinde de ilerleyen yıllarda vergi oranlarının o seviyelere çekileceğini düşünüyoruz."

"Bedel konuşmak için çok erken"

Mey İçki'nin cin ve likör markalarına satışı ve satış bedeline ilişkin bir soru üzerine ise Galip Yorgancıoğlu, cin pazarının 1 milyon litre, likör pazarının 500-600 bin litre olduğuna işaret ederek, "Bedel konuşmak için çok erken. Bunlar bizim çok sevdiğimiz markalar, fakat koşullu bir onay olduğu için markaların kısa zamanda değerlendirmesini yapacağız, yerli ve yabancı alıcılar için görüşmelerimizi başlatacağız" yanıtını verdi.

"Rakı pazarı, beklediğimiz şekilde küçülmeye devam ediyor"

ÖTV artışıyla birlikte rakı pazarında büyüme beklemediklerini dile getiren Yorgancıoğlu, şunları söyledi:

"Rakı pazarı, beklediğimiz şekilde küçülmeye devam ediyor. ÖTV artışıyla birlikte toplam pazarda yüzde 6-7 düşüş var. Bu yılın sonuna kadar pazarın bu seviyelerde seyredeceğini düşünüyoruz. Büyüme beklemiyoruz."

Toplantıda verilen bilgilere göre, içki portföyünde Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Gordon's ve Baileys gibi dünyaca ünlü markaları bulunduran Diageo, bu satın almayla birlikte başta Yeni Rakı olmak üzere, Mey İçki'nin rakı, votka ve şarap kategorilerinde yer alan 34 diğer markayı bünyesine katmış oldu. Böylelikle Mey İçki, bütün olarak Diageo Avrupa ailesine dahil olurken, hızlı büyümekte olan alkollü içki pazarındaki konumunu da sağlamlaştırmış olacak. Satışın tamamlanmasının ardından markanın, Türkiye'deki satış ve pazarlama çalışmaları en kısa sürede Mey İçki'nin faaliyetleri ile entegre edilmesi, söz konusu işlemlerin yaklaşık iki ay sürmesi tahmin ediliyor.