Altın İskender Meksika'nın

Altın İskender ödülünü Meksika yapımı Perpetual Sadness alırken, Gümüş İskender’in sahibi de ilk çalışması Next to Her filmiyle Asaf Korman oldu.

21 Kasım 2014 Cuma, 12:47
Abone Ol google-news

55. Selanik Uluslararası Film Festivali’nde Theo Angelopoulos adına verilen Altın İskender ödülünü Meksika yapımı “Perpetual Sadness” kazandı. İkinci uzun metrajında Jorge Perez Solano, köyde yaşayan iki kadının günlerine odaklanarak Meksikalı kadınların yıpratıcı yaşam koşullarını yansıtırken duygularını, acılarını dışavurmadan sessizce taşımalarını gerçekçi, yalın bir anlatımla vurguluyor.

Jüri Özel Ödülü Gümüş İskender’i ilk çalışmasıyla kazanan Asaf Korman, “Next to Her”de (İsrail) büyük bir uyum içerisindeki iki kız kardeşin dengelerinin üçüncü bir kişiyle nasıl bozulduğunu betimlerken, birbirlerine duydukları gereksinimin gittikçe sağlıksız bir aşamaya geçişini anlatıyor. Bu sıra dışı bağımlılığı öylesine doğallıkla sürdürüyorlar ki izleyici onları yargılayamıyor.

Özgünlüğünden, sinema sanatına katkısından ötürü Bronz İskender, “The Lesson”a (Kristina Grozeva, Petar Valchanov/Bulgaristan) verildi. Öğrencilerine affetmeyi, bağışlamayı öğretme çabasındaki Nante bir anlamda yaşam dersini de öğrenir. Nante öylesine bir ekonomik çıkmaza giriyor ki sınırlarını zorlamak durumunda kalır. İlk uzun metrajlarıyla Grozeva ve Valchanov, en iyi senaryo ödülünü de kazandılar. İlk üç ödülü kazanan yapımların ortak noktaları yaşama tutunmaya çalışan kadınları, zorlu savaşımlarını, umutlarını yitirmemelerini konu alıyor.

En iyi yönetmen ödülünü “The Tribe”la (Ukranya) Myroslav Slaboshpytskiy aldı. Broke Bloom, “She’s Lost Control”deki (Anja Marquardt/ABD) yorumuyla en iyi kadın oyuncu, Sverrir Gudnason, “Blowfly Park”taki (Jens Östberg/İsveç) yorumuyla en iyi erkek oyuncu seçildi. En iyi sanatsal katkı ödülü özgün, ustalıklı görüntü çalışmasından ötürü “In the Crosswind”e (Martti Helde/Estonya) verildi.

Uluslararası Film Eleştirmenleri Jürisi Fipresci, uluslararası bölümde “Godnight Mommy”yi (Veronika Franz, Severin Fiala/Avusturya), ulusal bölümde “Norway”i (Yiannis Veslemes) en iyi film seçti. “Polk”a (Nikos Nikolopoulos/Yunanistan) özel mansiyon verdi. Yunan Parlamentosu TV kanalının verdiği İnsan Hakları Ödülü, “Corrections Class”ın (Ivan Tverdovsky/ Rusya–Almanya) oldu. Fischer’in sponsor olduğu İzleyici Ödülü uluslararası kategoride “Corrections Class”a, ulusal kategoride “Dark Illusion”a (Manos Karistinas) verildi. “Balkanlar’a Bakış” bölümünden “Three Windows and a Hanging” (Isa Oosja/Kosova–Almanya), “Open Horizons” bölümünden “The Little Death” (Josh Lawson/Avustralya) en iyi film seçildiler. Yunan Film Eleştirmenleri Birliği’nin ödülü “Stratos”un (Yannis Economides) oldu.

 

Yunan sinemasının 100. yılı

Yunan sinemasının 100. yılından ötürü ödül töreninde oyuncular Voula Zouboulaki ve Anna Synodinou’ya, yönetmenler Pantelis Voulgaris ve Lakis Papasthatis’e onur ödülleri verildi. Kapanış filmi Venedik Altın Aslan ödüllü, “İnsanları Seyreden Güvercin”di (Roy Andersson/ İsveç).

10 gün süresince 150 film gösterildi, sinema salonları yüzde 96 oranında doluydu. Altın İskender’le onurlandırılan oyuncu–şarkıcı Hanna Schygulla konserinde Edith Piaf, Janis Joplin, The Rolling Stones, The Beatles’ın şarkılarını söyledi. Bertolt Brecht’in “Üç Kuruşluk Operası”ndan sahneler canlandırdı.

Savaş sonrası kuşağa ait olduğunu belirten oyuncu Nazizmin ağır bir yük olduğunu vurgulayarak kendi kuşağının bununla baş etmekte zorlandığını, o karanlık geçmişle tanımlanmak istemediğini, tüm Almanların canavar olmadıklarını vurguladı.

Toplu gösterimi yapılan İran kökenli Amerikalı yönetmen Ramin Bahrani filmlerindeki tinselliği açıklarken “Özgür irade ve yazgı arasındaki ana gerilim tinsellik ve gizeme bağlıdır. Rumi’nin bir şiirinde dediği gibi: Ben bir değneğim sense bir topsun, sana vurunca gitmek zorundasın. Nereye gidersen seni izlerim” örneğini verdi.