Kaptan gözaltında

Toscana açığında kaza yapan ''Costa Concordia'' adlı kruvaziyer gemisinde yaşananlarla ilgili ilginç ayrıntılar, gemi kaptanı ile sahil güvenlik görevlilerinin konuşmalarının deşifre edilmesiyle su yüzüne çıktı. Olayın hemen ardından tutuklanan kaptanın sorgusuna yarın başlanacak.

Kaptan gözaltında
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 16.01.2012 - 07:52

Kazayı, bir yolcunun karadaki annesinin yetkililere duyurduğu bildirilirken, gemi kaptanının filikada olduğu sırada gemide 200 kişinin olduğunu öğrenen sahil güvenlik görevlilerinin gösterdiği tepki de telsiz konuşmalarının deşifre edilmesiyle ortaya çıktı.

Giglio adası açıklarında kayalıklara çarparak yan yatan gemiden 6 kişinin cesedi çıkarılmıştı. Kayıp 16 kişinin aranmasına da devam ediliyor.

"La Repubblica" gazetesinde yer alan habere göre, "Costa Concordia"nın geçen cuma akşamı Giglio adası açıklarında kayalıklara çarpmasının ardından olayı, güvenlik birimlerine ilk haber veren, gemideki bir yolcunun Toskana'nın iç kısımlarındaki Prato kentinde oturan annesi oldu.

Kayalıklara çarptıktan sonra 10 dakika içinde makine dairesinden su almaya başlayan gemide seyahat eden kızı aracılığıyla haber aldığını belirten bir anne, durumu Prato Jandarma karakoluna aktardı.

Sahil Güvenlik Komutanlığı ''Otomatik Tanıma Sistemi (AIS)'' sayesinde sorunlu geminin ''Concordia'' olduğunu tespit etti ve gemiyle irtibata geçti.

"Sorun mu var" sorusuna, ilk aşamada, kaptan Francesco Schettino'nun "Her şey yolunda. Küçük bir elektrik kesintisi yaşadık. Yeniden harekete geçiyoruz" yanıtını verdiği basına yansıdı.

Kaptan Schettino'nun söylediği bu sözler sırasında, geminin makine dairesinin su almaya başladığı ve elektrik kesintisinin bu nedenle yaşandığı belirtiliyor.

Saat 22.30 sularında gemi kaptanının, Livorno Sahil Güvenlik Komutanlığı ile tekrar iletişime geçtiği ve sol taraflarında bir açık olduğunu ve burada içeriye su sızıntısı olduğunu ancak, merak edilecek bir şeyin olmadığını söylediği kaydedildi. Kaptanın bu andan sonra geminin su almasını önlemek için birtakım manevralar yaptığı ancak ''Concordia''nın kısa bir süre zarfında 20 derece yan yattığı ve hükmedilemez duruma geldiği anlatılıyor. Livorno Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın Kaptan Schettino'nun verdiği bilgilerden tatmin olmadığı da aktarılan bilgiler arasında yer aldı.

Geminin durumu dakikalar geçtikçe kötüye giderken, sahil güvenlik birimlerinin yönlendirmesiyle bölgede devriye görevinde olan bir mali polis helikopterinin saat 22.45 civarında, bölgeye gelerek, gemi yöntemiyle irtibata geçtiği ve Schettino'nun acil durum çağrısında bulunmayı kabul ettiği belirtildi.

Kaptana gemiye geri dön çağrısı

Saat 23.00'ten biraz önce kaptan Francesco Schettino'nun Livorno ile yeni bir bağlantı kurarak, "Gemiyi tahliye işlemi sürüyor. Tahminen 200 ile 300 kişi güvertede" derken, sahil güvenlik komutanlığı bu ifadelere şaşırarak, "200 ile 300 kişi mi? Ama bu nasıl olur? Yarım saatten az bir sürede 4 bin kişi taşıyan Concordia nasıl tahliye edilir? Bu sayı makul değil" şeklinde kaptanın verdiği gemideki yolcu sayısını inandırıcı bulmadığını ifade ediyor.
Kıyı yönetimi ile gemi kaptanı arasında geçen bu konuşmalar esnasında olay yerine varan güvenlik ekiplerinden gelen ilk raporlarda geminin 60 derece yattığı ve sadece geminin sağ tarafından filikalara tahliye işleminin yapılabildiği bilgileri merkeze varıyor.

''Concordia''da işlerin yolunda gitmediğini anlayan Livorno'daki Sahil Güvenlik Komutanlığı operatörü Gregori De Falco ile kaptan Schettino arasında geçen diyalog şöyle:

Operatör De Falco: "Size bir kez daha soruyorum. Bana gemide kaç kişi olduğunu söyler misiniz?"

Kaptan Schettino: "200 kişi" (Israrlı bir cevap veriyor)
De Falco: "Kaptan bana bir iyilik yapıp, kaç kişi olduğunu sayar mısınız?"
Schettino: "Sayamam"
De Falco: "Nasıl sayamazsınız?"
Schettino: "Sayamam çünkü; ben de bir teknedeyim"
De Falco: "Hemen gemiye geri dönün"
Schettino: "Bunu yapamam. Buradan yardımları yönetiyorum."

Kaptanın sorgusuna yarın başlanıyor


Costa Concordia isimli kruvaziyer geminin kaptanı Francesco Schettino ''Kazara ölüme sebebiyet vermek'', ''Felakete sebep olmak'' ve ''Üzerinde yolcu varken gemiyi terk etmek'' suçlamalarıyla olayın hemen ardından tutuklanmıştı. Kaptan Schettino'nun, olayla ilgili sorgusuna yarın başlanacağı, bu süre içinde kendisinin Grossetto hapisanesinde tutuklu kalacağı daha önce açıklanmıştı.

Grosetto Cumhuriyet Savcısı Francesco Verusio, güvenlik yetkilileri ve görgü tanıklarının ifadesinden yola çıkıldığında olaydan ilk aşamada kaptan Schettino'nun sorumlu olduğunu duyurdu.

Bu arada, sosyal paylaşım sitesi ''Facebook''da kaptan adına açılan sayfada hem çok sayıda tepki içerikli yorumlar hem de destek veren yorumlar yapıldığı görülürken, ''Twitter''da da gemideki tahliye işleminin ne kadar kötü idare edildiğinden bahsedildiği dile getirildi

Kazanın nedeni karaya fazla yaklaşma


İtalyan basınında yer alan haberlerde, kazanın nedeni olarak; ''Costa Concordia''nın Giglio Adası'nı selamlamak için adaya fazla yaklaştığı iddiası öne çıkıyor.

Gemide bulunan yolculardan birinin kız kardeşinin sosyal paylaşım sitesi ''Facebook''a yerel saatle 21.08'de yazdığı bir ileti de bu iddiaları kuvvetlendirecek cinsten. İletide; "Birazdan Concordia, kardeşimle birlikte yakından geçecek" yazıyor.

''Costa Concordia''nın, adadaki limanın güneydoğusunda, kıta sahanlığında yer alan kayalıklara sağ taraftan çarptığı ardından 7 derece sol tarafa yaslanarak yol almaya devam ettiği anlatıldı. Geminin, komuta merkezinin kararıyla, az gerisinde kalan Giglio limanına geri dönmek için ''U'' dönüşü yaptıktan sonra limanı karşısına alacak derecede 90 derece sol tarafa yan yatarak, adanın kayalıklarına dayandığı ifade ediliyor.

Çevre felaketi riski

Kaza nedeniyle gemi enkazında halen kayıp olan 16 kişinin aranmasına devam edilirken, bir başka endişe konusu ise geminin yakıtının denize yayılıp bir de çevre felaketine yol açması.

Çevreciler, geminin yakıt deposunda 2 bin 380 ton yakıt bulunduğu bunun kontrollü bir şekilde alınmaması durumunda çevre için çok büyük felaket olacağı uyarısını yaptı.

Çevrecilerden ve eski Toskana Bölgesi Takımadaları Derneği Başkanı Mario Tozzi, "Yakıt tankları hemen boşaltılmalıdır" derken, büyük gemilerin kıyılarında dolaşmalarına izin verilmemesi gerektiğini belirtti.

Çevre Bakanı Corrado Clini de yaptığı açıklamada, geminin yakıt tankından sızıntı olmaması için çalıştıklarını açıkladı.

İtalyan arama-kurtarma ekiplerinin dev kruvaziyerin enkazında kayıp 16 kişiyi bulmak için çalışmaları gece-gündüz durmaksızın devam ederken, bölgede bugün itibariyle kötüleşen hava koşulların çalışmaların yavaş ilerlemesine neden oluyor.
 

Ölü sayısı 6'ya çıktı

Giglio adası açıklarında geçen Cuma akşamı kaza yapan kruvaziyerden, arama-kurtarma ekipleri tarafından bir ölü daha bulundu. Cesedin bir erkeğe ait oldu belirtildi. Böylece gemide hayatını kaybedenlerin sayısı 6'ya çıkarken, yetkililer tarafından son olarak 15 olarak açıklanan kayıp sayısı da 16 olarak düzeltildi.

Bölgede hava şartlarının kötüleşmesine karşın arama kurtarma ekiplerinin kayıp kişileri bulmak için sürdürdüğü çalışmaların aralıksız devam ettiği bildirildi.

İtalya Başbakanı Mario Monti, yaptığı yazılı açıklamada, kendisi ve hükümeti adına ölenlerin ailesine taziyelerini belirtirken, yaralananlara acil şifalar diledi. Başbakanın, Giglio Adası ve ana karada yer alan Monte Argentario belediye başkanlarına yardım faaliyetlerine gösterdikleri dayanışma için teşekkür ettiği ifade edildi. Başbakan Monti'nin Cumhurbaşkanı Giorgio Napolitano'ya bu iki belediyeye yardımlarından ötürü madalya verilmesini önerdiği de gelen haberler arasında yer aldı.

 

'Planladığımız Akdeniz seyahati, faciayla son buldu'

İtalya'da meydana gelen gemi kazasından sağ kurtulan 9 Türk vatandaşından biri olan Hasan Filiz, planladıkları Akdeniz seyahatinin, faciayla son bulduğunu belirtti. Çorlu'da iş yeri bulunan ve Marmaraereğlisi ilçesine bağlı Yeniçiftlik beldesi CHP Belde Teşkilatı Başkanlığı görevini yürüten Filiz, İtalya'dan başlayıp yine İtalya'da bitecek olan Akdeniz turu planladıklarını belirterek, kaza sırasında yaşadıklarını şöyle anlattı: ''Gemiye bindikten birkaç saat sonra yemek için yemek salonuna gittik. Yemeği yedikten sonra odalarımıza geçtiğimizde bir sarsıntı oldu ve gemi yavaş yavaş yan yatmaya başladı. Ancak sarsıntı sonrası elektrik akımı da gitti. Daha sonra geminin tahliyesi için alarm verildi. Görevliler, gelip bizi tahliye edileceğimiz konusunda uyardı. Bu sırada insanlar panik içindeydi. Hiçbir eşyamızı almadan, üzerimizde ne varsa tahliye gerçekleşti. Filikalara binerken izdiham yaşandı. Bir an önce çıkmak isteyenler kaosa neden oldu. Biz de bir şekilde filikaya bindik ve küçük bir adaya çıkarıldık.''

Filiz, ''planladıkları Akdeniz seyahatinin faciayla son bulduğunu'' belirterek, uzun bir süre çıkarıldıkları adada bekledikten sonra küçük deniz araçlarıyla en yakın sahil şehrine götürüldüklerini kaydetti. Filiz, sözlerini şöyle sürdürdü: ''İtalyan hükümeti ve turu düzenleyen ilgili firma bizi bir otele yerleştirdi. Gemide bulunanların yaklaşık 2 bini İtalyan, bin kadarı da diğer ülkelerden gelenlerdi. Kazanın kıyıya yakın yerde olması bizim için büyük bir avantaj oldu. Bunu kötünün iyisi olarak değerlendiriyoruz. Kaza, açık denizde olsaydı bizlerin toplanması ve karaya çıkartılması çok güç olurdu.''

İçinde bulundukları geminin Titanik'ten büyük olduğunu ifade eden Filiz, şunları kaydetti: ''4 bine yakın kişiyi taşıyan gemide bin kişiden fazla da personel vardı. Şu an sağlık açısından bir sorunumuz yok ama psikolojik olarak iyi durumda değiliz. Kazadan sonra bir daha gemiye binmem diye düşünüyorum. Kaza anında, bütün eşyalarımız kayboldu. Bunun yanında, pasaportlarımızı, kimliklerimizi ve birçok resmi belgemizi de kaybettik. Roma Konsolosluğu'nun yardımlarıyla seyahat belgesi düzenlendi ve biz o belgeyle yolculuk yaparak ülkemize geri döndük.'' Öte yandan, Hasan Filiz'in yanında seyahatinde eşi Seher ve oğlu Egemen Filiz'in de bulunduğu öğrenildi.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler