Savaş ve aşırı şiddet olayları karşısında siyaset mümkün mü?

Paris’deki Uluslararası Felsefe Koleji(CIPh) girişimi, Fransız Kültür Merkezi ve Galatasaray Üniversitesi işbirliğiyle, Etienne Balibar’ın "Şiddet ve Medenilik" isimli kitabından yola çıkan uluslararası sempozyum sona erdi.

Yayınlanma: 25.05.2014 - 23:41
Abone Ol google-news
 
 
Etienne Balibar felsefesini kritik eden dostlarla buluştuParis’deki Uluslararası Felsefe Koleji(CIPh) girişimi, Fransız Kültür Merkezi ve Galatasaray Üniversitesi işbirliğiyle, Fransız düşünür Etienne Balibar’ın "Şiddet ve Medenilik" isimli kitabından yola çıkan “Günümüz Dünyasında Şiddet, Siyaset ve Sürgün/Sürgünü Bozma” konulu uluslararası sempozyum sona erdi.
 
Fransa ve Türkiye’nin yanı sıra birçok ülkeden insan bilimleri ve felsefe alanlarındaki katılımcılar, 7- 9 Mayıs günlerinde İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nde, 10 Mayıs’ta Galatasaray Üniversitesi’nde gerçekleşen sempozyumu ve 11 Mayıs’ta Cezayir Lokantası’nda gerçekleşen "Günümüzde şiddete rağmen siyaset imkanı" başlıklı paneli izlediler.
 
Sempozyum öncesinde Boğaziçi Üniversitesi’nde “Globalization and the Crisis of the Cosmopolitan Idea” başlıklı İngilizce, açılışta ise, "Şiddet, Siyaset, Medenilik" başlıklı Fransızca birer konferans veren Etienne Balibar, tüm etkinliği baştan sona dikkatle izledi, her günün tartışma bölümünde eleştiri ve soruları yanıtladı.
 
Savaş ve aşırı şiddet olayları karşısında siyasetmümkün mü, nasıl? problemi şiddetin (« doğal » olarak algılanan eşitsizliklerden, küçümsemeden, zenofobiye, ırkçılığa, cinsiyet ayrımcılığına, engellemelere, işkenceye, cinayetlere, kitle katliamlarına ve soykırımlara kadar) çok katmanlı yüzleri konuşuldu.
 
Etienne Balibar, felsefesini kritik eden dostlarla buluşturan etkinliğin kapanışında CIPh adına konuşan Prof. Marie-Claire Caloz-Tschopp,  “Günümüz Dünyasında Şiddet ve Medenilikle İlgili Etkinlikler”in İstanbul’dan sonra Pınar Selek’in katılımıyla Avrupa’nın Cenevre ve Lozan şehirlerinde devam edeceğini hatırlattı.  
 
Prof.Zeynep Direk (G.Ü. Felsefe Bölümü), Etienne Balibar'ın etkinlikte üzerinde yoğunlaşılan görüşlerini şu sözlerle özetledi;
 
“Etienne Balibar felsefesi Althusserlci yapısalcı bir marksizmden başlar; fakat o düşüncesini yapısalcılığın ilkeleriyle de Marksizmle de sınırlamaz.
 
Küreselleşen dünyada şiddeti düşünerek hesaplaşan Balibar, Arendt'i yeniden okur. Arendt’in politika ile şiddet arasındaki karşıtlığına karşı   politikanın şiddetsiz olmadığını, siyaset yapma imkanını ortadan kaldırana karşı da bir anti-şiddet kullanarak direnilebileceğini söyler.
 
Balibar’da anti şiddet, çeşitli medenilik stratejileri içerir. Anti şiddet karşı şiddetten farklıdır. Karşı şiddet insanın kendisine uygulanan şiddete aynı türden bir şiddetle karşılık vermesidir. Kaba şiddeti kaba şiddetle yanıtlamak gibi. Oysa anti-şiddet bu karşılığı vermek yerine dayak atmayı, zalimliği engelleyen bir dizi strateji geliştirir. Anti-şiddet, kurumları dönüştürmek için uygulan güçtür. Amaç, iktidar olmak veya diğer gruplar üzerinde tahakküm kurmak değil, doğayı ve insanları yok eden; insanların çoğunu yoksullaştırıp, işsizleştiren, gereksizleştiren, temel ihtiyaçlarını karşılayamaz hale getiren kapitalist sisteme darbe vurmaktır. İktidara direnmek, kapitalizmi ve siyaset imkanını ortadan kaldıran egemenlikleri özneleştirici anti şiddet stratejileriyle rahatsız etmektir.” 
 

Etkinlik, Yiğit Bener, Sedef Atam, Dicle Buharalı ve Ragıp Duran’ın eşzamanlı çevirisiyle yüksek katılımla gerçekleşti. Sempozyumun çalısma ve materyallerinin felsefi sentezi, Rennes 1 Üniversitesi’nde Prof. Catherine Colliot-Thélène tarafından yapılacak ve CIPh’ın “Rue Descartes” adlı online dergisinde yayınlanacak.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler