TL'ye geçiş psikolojimizi etkileyecek
Yeditepe Üniversitesi Tıp fakültesi Öğretim Üyesi Prof Dr. Arif Verimli, Türkiye Cumhuriyet Merkezi Bankası'nın (TCMB) YTL'ye geçiş sürecinde insan psikolojisini yeteri kadar dikkate almadığını savunarak, aynı hatanın TL'ye geçişte tekrarlanmaması gerektiğini söyledi.
Yeditepe Üniversitesi Tıp fakültesi Öğretim Üyesi Prof Dr. Arif Verimli, 1 Ocak 2009 tarihinden itibaren Türk halkının yeni bir para birimi değişikliğiyle karşı karşıya kalacağına dikkati çekti.
1 Ocak 2005 tarihindeki YTL'ye geçişte, sürecin psikolojik etkileri konusunda bazı önerilerde bulunduklarını, ancak bunların dikkate alınmadığını ifade eden Verimli, o dönemde eleştirdikleri konuların haklılığını canlı kanıtlarla izlediklerini ifade etti.
YTL'ye geçişte halkın yeteri kadar eğitilmediğini, yeni para birimini kullanması konusunda ikna edici bir çalışma yapılmadığını ileri süren Verimli, ''Gelinen noktaya baktığımızda bu eleştirilerde ne kadar haklı olduğumuzu görüyoruz. Bugün bırakın daha düşük eğitim veya gelir seviyesindeki vatandaşları toplumun tüm kesimlerinde halen YTL kavram olarak yerleşmedi. Bugün dilimizde hala milyonlar ve milyarlar var. 'Kaç para maaş alıyorsunuz?' sorusuna kim YTL ile cevap veriyor?
YTL her ne kadar kullanıma girse de halkın büyük çoğunluğu bunun kullanımına alışamadı. Etiketler YTL üzerinden yazılsa da alışveriş eski diyaloglarla devam ediyor.'' dedi.
Prof. Verimli, gelecek yıl tekrar TL'ye geçişin halkın ''Milyon ve milyar'' kullanımındaki alışkanlıklarından kopamadığı için sorunlar yaratabileceğine dikkati çekti.
Verimli, Bu nedenle Merkez Bankası'nın YTL'ye geçişte yeteri kadar dikkate almadığı psikolojik faktörleri TL'ye geçişte gündemine alması gerektiğini ileri sürdü.
Sık sık televizyon reklamı
Merkez Bankası'nın yeni TL'nin tanıtımını teknik düzeyde yaptığı etkinliklerle anlattığını, ancak bu çalışmaların artık halk düzeyine indirilmesi gerektiğini kaydeden Verimli, günlük hayatın içinden mesajlarla hazırlanacak reklamların medya yoluyla halka iletilmesi gerektiğini söyledi.
Bu kapsamda özellikle televizyon reklamlarının çok etkili olacağını belirten Verimli, reklamlarda ''Yeni para birimiyle yaşamın öğrenilmesi gereken bir şey olduğu, bunun için insanların çaba göstermesi gerektiği mesajlarının iletilmesi'' gerektiğini kaydetti.
Verimli, reklamların 1 yıl süreyle sık sık yayınlanması gerektiğini de kaydetti.
Yaş ve gelirler grubu
Yeni para birimine geçişte en çok etkilenen kesimlerle ilgili önceki yıllarda yapılan tahminlerin YTL'ye geçiş sürecinde çok geçerli olmadığını gördüklerini de sözlerine ekleyen Verimli, ''Yaş ve gelir grubu ayrımı yapmak çok zor. Bakıyorsunuz entelektüel olarak tanımlanabilecek insanlar bile eski değerlerle düşünüyor. Özellikle yaşlı nüfusun yeni duruma adapte olmakta zorlandığı dikkati çekiyor." dedi.
En Çok Okunan Haberler
- Colani'den İsrail hakkında ilk açıklama
- Emekliye iyi haber yok!
- Devrim Muhafızları'ndan Suriye çıkışı
- Adnan Kale'nin ölümüne ilişkin peş peşe açıklamalar!
- İngiliz gazetesinden Esad iddiası
- 'Seküler müdür kalmadı'
- Dönmek isteyen gençler için şartını açıkladı
- CHP'nin ilçe başkanından açıklama!
- Üniversite öğrencisi, trafikte öldürüldü
- ‘Kartlar bloke edilebilir’ uyarısı!