3. Havalimanı’nın açılışına 75 gün kaldı. Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, zorlu taşınma operasyonunu anlattığı geçen haftaki basın toplantısında, “Metronun açılmasıyla şehir merkezine 26 dakikada ulaşılacağını” söyledi.
Aycı’nın cümlesindeki kritik unsuru, daha çekici görünen “26 dakika” değil, “metronun açılmasıyla” ifadesi oluşturuyor. Çünkü bu konudaki haberlere baktığınızda hayli utangaç ve kısa ifadelerle geçiştirilse de metronun açılış tarihi için 2019 sonu ve 2020 başı diye iki tarih verildiğini görüyorsunuz.
Başka deyişle, dünyanın en büyüğü diye övünülen (ve şehrin en uzak noktasına inşa edilen) bir havalimanı yapacak, bu havalimanı için milyarlar akıtacaksınız. Ama düşmanların bizi kıskandığı bu havalimanına vatandaşı taşıyacak bir raylı sisteminiz olmayacak.
Bu normal bir durum mudur? Dünyanın en büyük havalimanına metropolde yaşayan halkı taşıyacak raylı ristemin neden ve nasıl geciktiği, nasıl olup da ufacık projeciklere şaşaalı temel atma törenleri yapılırken milyar Avro’luk metronun temel atma töreninin yapılmayışı gibi konular tabu mudur?
2020 başında açılacak bu metroyu yapan şirketlerin isimleri yok mu? Gayrettepe - 3. Havalimanı hattını yapan Kolin-Şenbay Madencilik ile Halkalı -3. Havalimanı hattını yapan Kolin-Özgün Yapı’nın isimlerinin bir haber içinde geçmesine dair bir dokunulmazlıkları mı var?
Hiçbirinin yeri gelince övündükleri şirket kültüründe milyonlarca insanın hayatını uzun süreli etkileyecek bir projeye dair kamuya bilgi verme ihtiyacı bulunmuyor mu? Belki de yoktur. Onların bir kısmı eleştirel gazeteciye milyonluk manevi tazminat davası açarak “acılarını bir nebze gidermeyi” tercih ediyordur.
Bu arada devletin ihalesini Avro üzerinden yapmayı uygun gördüğü Gayrettepe - 3. Havalimanı metro inşaatı konusunda eski Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, 999 milyon 769 bin Avro’ya sonuçlanan ihale için o zamanlar “Yani 3.5 milyar TL” demişti. (Mayıs 2016)
Gazeteci merak ediyor: Bugünkü kurla 7 milyar 800 milyon TL olan Gayrettepe-3 Havalimanı inşaatının mali profili acaba hâlâ Avro üzerinden mi gidiyordur?
Dev sermaye artırımı
Herkesin ekonomik krizin yaşatacağı kayıpları düşündüğü bugünlerde, kimi şirketler de sermayesini artırıyor. 3. Havalimanı’nı yapan ve beş şirketten oluşan İGA A.Ş. mesela.
Cengiz, Limak, Kolin, Kalyon ve Mapa’dan oluşan İGA, geçen hafta büyük bir sermaye artırımına gitti. Bundan önceki son sermaye artırımını Aralık 2017’de yaparak 2.5 milyar TL sermayeyi 4 milyar 450 milyon TL’ye çıkarmıştı. Yeni sermaye artırımı 6 Ağustos tarihli Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayımlandı. 1 milyar 790 milyon TL daha artırıma giden şirketin toplam sermayesi böylece 6 milyar 240 milyon TL’ye yükseldi.
Şirket kararında, her ortağa 358 milyon TL düşen bu payların, önceki artırımda avans olarak ödenen tutarlardan “nakden” karşılandığı belirtildi.
6 milyar 240 milyon TL gibi iddialı bir sermayeye sahip bir şirketin eseri olarak tamamlanacak 3. Havalimanı’nın en az bir buçuk yıl metrosuz faaliyet gösterecek olması tam bir plansızlık örneğidir. Bu plansızlığın faturası pek de hafif olmayacağa benziyor.
3. Havalimanı’na nasıl gidilir
Yazarın Son Yazıları
Hoşça kalın
O fayansın talimatı kimden?
Bakan düzeyinde 2018’de biteceği açıklanmış ilk metro hattında işlerin planlandığı gibi gitmeyeceği, herhalde baştan belliydi ki, İETT yarım milyar TL’lik bir otobüsle taşıma ihalesini yapıverdi. Otobüsle taşıma seçeneği zorunluysa, özel taşımacılık şirketlerine kaynak aktarmak zorunlu muydu? Otobüsle taşıma işini İETT’nin organize edip gerçekleştirmesi daha mı pahalı olurdu?
‘Enflasyonla topyekûn mücadele’
Bankalara ne oluyor?
Tek hane hedefi
Boykot ve adanmışlık
Otağ Merkezi ve bütçe
Cevapsızlığın şiddeti
Türkiye’nin Uluslararası Yolsuzluk Algı Endeksi’ndeki sırası 81’inciliğe düştü. “Vergi Barışı” tebliği, uluslararası yükümlülükleri hiçe sayıp Türkiye’yi kara para aklayan ülkeler konumuna sokabilir. CHP’li Utku Çakırözer, yurtdışındaki paraların ülkeye transferini yapanların sorgulanmamasını sağlayan düzenlemeyle kimlerin korumaya alındığını sordu.
2019 bütçesinde KÖİ garantileri
Devletin dövizli sözleşmeleri
Türkiye kara para cenneti midir?
İstanbul metrolarının geleceği
Müteahhit kriterleri
3. Havalimanı’na nasıl gidilir
Matrah artırın, yoksa…
Melen Barajı 11 Ağustos’ta açılacak mı?
Tarım alanına santral yaparsanız
Tarım alanlarına Danıştay’dan destek
Yap-işlet-devret yöntemiyle yapılacak Kanal İstanbul büyük bir rant yaratacak. Ancak Kanal İstanbul’un mühendisliği ne kadar mükemmel olursa olsun, çarpık kentleşmiş, betona boğulmuş, neredeyse her gün yeni bir felaket yaşayan ve deprem beklenen bir metropolde doğayla oynanacak. Giresun’da 82 yaşındaki Yusuf Topal, gittiği aile hekimliğinde doktorla tartıştı. Doktorun “beyaz kod” alarmı vermesi üzerine hastaneye gelen polisler, yaşlı vatandaşı gözaltına aldı. Gözaltına alınmasına tepki gösteren Topal’a polislerce biber gazı sıkılıp ters kelepçe takıldı. CHP’li Gülizar Biçer Karaca, Meclis’te milletvekillerini uyardı: “Bu projeyle İstanbul’da milyonlarca metreküp toprak taşınacak. Güzergâh üzerindeki Sazlıdere Barajı yok edilecek. Hafriyatla ekolojik sistem değişecek, sular kirlenecek.”
Büyük ihalede itirazlar dinlendi
Devlet şişmanlıyor ‘Yeni devlet’ darmadağın ve çok başlı
Şehir hastanelerinde ‘kur’ virüsü
Berberoğlu kararı ve ‘kapsayıcı Meclis’
TCDD’nin mali yüküymüş!
SGK neden Sayıştay’dan kaçırıldı?
Torba teklif dönemi
‘Ses ve öfke’
Perhizler ve turşular
Madde 104 yokmuş gibi davranmak
1 numaralı kararname
Ucuz hayatlar
Kişiye özel elbise
‘Yeni’ Meclis dalsız bir çınar gibi
‘Helalinden yüzde 31’
Yüksek enflasyonda dolarlı ihale
Sahip çıkma becerisi
Sonuna dek beklense ne olurdu?
Asıl sorudan kaçmak