'İslam ve Sosyalizm' üzerine

02 Ağustos 2012 Perşembe
\n

İslamiyetin kapitalizme hizmet etmesini eleştiren görüşler yeniden gündemde

\n\n\n

\n\n\n

Siyasetteki etkinliğini Saadet Partisi (SP) Genel Başkanlığıyla yükselten Prof. Dr. Numan Kurtulmuşun AKPyle temasları başlayınca İslam ve Sosyalizm de gündeme geliverdi. Nedeni ise AKPnin kapitalistliği Kurtulmuşa anımsatıldığında Düşüncelerimizden taviz vermeyiz demesiydi...

\n

Neydi bu düşünceler?

\n

Örneğin birkaç yıl önce, tekel işçilerinin ünlü direnişini desteklerken, Bu mücadele küresel emperyalizme direnişin adım taşıdır demiş ve eklemişti: 2000 başında yürürlüğe konulan IMF programları ile Türkiye ekonomisi küresel sermayeye teslim edildi. Stratejik kuruluşlar tek tek satıldı. Emek, tarım değersizleştirildi.”

\n

Kurtulmuşa göre emeğin değerini bilmeyen iktidarların sürmesi mümkün değildi… “Tekel fabrikalarının özelleştirilerek kapatılması emperyalistlerin oyunudur derken siyasi hedefini de şöyle özetlemişti: Bu oyunu bozacağız.” (25 Aralık 2009)

\n

İşte bu gibi sözleriyle İslam Sosyalizminin anımsanmasına neden olan Kurtulmuşun geçen yıl, partisinin sokak iftarındaki konuşması da çarpıcıydı:

\n

Ayrılıkçı Kürt hareketiyle ilgili olarak Bölgeyi etnik ve dini farklılıklarla bölmek isteyen emperyal güçlerden bu soruna çözüm beklemek abesle iştigaldir diyen HSP lideri, hükümetin başarılı gösterilen paralı sağlık hizmeti politikasında da emperyalist ilişkilerin bulunduğunu şöyle vurgulamıştı: “Vatandaş müşteri gibi görülüyor. Türkiyeyi yabancılara daha da borçlu hale getirdikleri bu sistem derhal terk edilmelidir. Mazlum kitleleri mağdur etmesinler.(14 Ağustos 2011)

\n

Suriyeli Sıbai

\n

HSP liderinin antiemperyalist ve toplumcu söylemiyle yeniden anımsattığıİslam Sosyalizmi ya da İslamiyet ve Toplumculuk konusu, 1940larda özellikle Suriyeli bilim adamı Sıbainin çabalarıyla Dünya gündemine gelmiş bir kavram.

\n

Bu çabayı en fazla önemseyenler arasında, dindar toplumcularımızdan Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk, adını da İslam Sosyalizmi koyduğu Prof. Dr. Mustafa Sıbaiyle ilgili kitabının tanıtım metninde özetle diyor ki; Sosyalizmi, bütün peygamberlerin ortak mesajlarından biri veİslam akidesinin bir parçasıolarak gören Sibai (1915-1964) fikir ve siyaset mücadelesinin merkezine bu fikri koymuştur. Sibaiye göre, Hz. Muhammetdin sünneti tarihin ilk ve en muhteşem sosyalizm denemesidir.

\n

Humusta doğan Sıbainin babası Fransızlara karşı savaşmış. Oğlu da Mısırdaki yüksek öğreniminden sonra Şam Üniversitesinde hukuk profesörü olunca İlahiyat Fakültesine önderlik ederek ilk dekanlığını yapmış. 50’lerde Suriye meclisine milletvekili seçilirken, ülkesinin anayasasını hazırlayan dokuz kişiden biriymiş. Filistin savaşı başlayınca tüm Suriye kentlerini dolaşarak halkı savaşa çağırmış...

\n

1947’de El-Menâr gazetesi ile El-Müslimûn mecmuasını çıkaran, özellikle işçilerin yaşam düzeylerinin yükselmesi için çabalar gösteren, emekçilere gece okulları açtıran, köylülerin dertlerini meclise taşıyan Sıbai için, ölümünden sonra da Pakistan, Lübnan, Suriye ve Mısırdaki çağdaş İslam bilginlerinin bildiriler yayımladıklarını belirten Öztürk, kitapları arasında doğrudan İslam Sosyalizmi adını taşıyan eserinin de altını çiziyor.

\n

Afgani’den İnayet’e

\n

İslam ve sosyalizm ilişkisinde anımsanması gereken isimler arasında, 1945de İslam Sosyalizmi kitabını yayımlayan ve 1933de Nâzım Hikmetle hapis yatan Lübnanlı yazar Faik Bercâvi de var. Ama çok daha önce 20. yy. başlarında aynı konuda makalesi yayımlanan, Osmanlının son, Türkiye Cumhuriyetinin ilk felsefecilerinden İzmirli İsmail Hakkıyı da (1869-1946) unutmamak gerekiyor.

\n

Daha da önceleri ise Mısırlı şair Ahmed Şevkinin (1868-1932) bir şiirinde Hz. Muhammedi tanımlarken sosyalistlerin imamı dediği biliniyor. Hataylı edebiyatçımız Cemil Meriç de (1916-1987) İslami sosyalizmin ilk kuramcısının Afgani(1838-1897) olduğunu savunmuş.

\n

Buna rağmen Türkiyede aynı konuya mesafelidurulduğu söylenebilir Örneğin Erzurumlu yazarımız Nurettin Topçunun (1909-1975) makalelerinde değindiği Anadolu sosyalizmi kavramı fazla yaygınlaşmadı. Topçunun Hareket dergisinde sosyalizm devrimizin şeriatıdır dediği bir yazısı bile geniş tartışma yaratmadı.

\n

Günümüz düşünürlerinden Hüseyin Hateminin kitabı, “İslam Açısından Sosyalizm de bu ilgisizliği aşmaya yetemezken, Haziranın 13ünde vefat eden Fransız Marksist ve Müslüman düşünür Roger Garaudynin (1913-2012) Türkçeye Doğan Avcıoğlunun çevirdiği Sosyalizm ve İslamiyet adlı eseri de ülkemizin dindar aydınları arasında yeterince önemsenmedi.

\n

Oysa İranda da siyaset bilimcisi Prof. Hamid İnayete (1932-1982) göre 20. yyın politik akımları arasında İslama en yakını sosyalizmdir. Çünkü her ikisi de özellikle servetin eşit üleşimini savunmaktadırlar.

\n

Bakalım bugüne dek ülkemizdeki İslam kuramı tartışmaları arasında pek yer alamayan İslam ve Sosyalizm ilişkisi, Numan Kurtulmuşun siyasetteki yeni etkinliğiyle birlikte aydınlarımızın ve özellikle dinci kesimin gündeminde yerini alabilecek mi?

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları