Anayasa paketindeki maddeler ne anlama geliyor?

AKP'nin kamuoyuna açıkladığı 23 maddelik Anayasa değişikliği paketinde; HSYK'nın yapısı, Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve üye sayısı değişirken, Anayasa'nın 10. Maddesiyle pozitif ayırımcılık genişliyor.

Anayasa paketindeki maddeler ne anlama geliyor?
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 22.03.2010 - 10:09

Anayasa'nın 23. maddesi 3. Fıkrası değiştirilerek, vatandaşın yurt dışına çıkışı kolaylaşıyor. Memurlara grev hakkı, kişisel verilerin korunması, YAŞ kararları, disiplin ve uyarı cezası alan memurlara yargı yolu açılıyor. Anayasa Mahkemesi'ne bireysel başvuru hakkı, 12 Eylül darbecilerinin yargılanmasının önünü açan geçici 15. Madde Anayasa'dan çıkarılıyor. Askerlere sivil yargı yolu açılıyor. Siyasi partilerin kapatılmasını zorlaştıran Anayasa'nın 69.maddesi de değişiyor.

Hak ve özgürlüklerin yolunu açan düzenlemeler de yine Anayasa değişikliği taslak metnin önemli maddeleri arasında yer alıyor.

Maddeler nasıl değişiyor

Anayasa değişiklik taslağının 1. Maddesinde Anayasa'nın Kanun Önünde Eşitlik Maddesini düzenleyen 10. Madde genişliyor. Pozitif ayırımcılık getirilirken, kadın ve erkeklerin kanun önünde eşitliği; "Anayasasının 10 'uncu maddesinin ikinci fıkrasının sonuna "Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz" cümlesi ve aynı maddeye ikinci fıkradan sonra gelmek üzere asağıdaki fıkra eklenerek, "Çocuklar, yaslılar ve engelliler gibi özel surette korunması gerekenler için alınacak tedbirler esitlik ilkesine aykırı sayılamaz" şeklinde genişletildi.

Kişisel verilerin korunması

Anayasa değişiklik taslak metninin 2. Maddesini ise; Anayasasının 20'nci maddesine fıkra eklenerek, "Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar. Kişisel veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla islenebilir. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir" şeklinde değişti.

Yurttaşlara yurtdışına çıkma kolaylığı

Anayasa'nın 23. Maddesi'nde yurtdışına çıkma kolaylığı da getiriliyor.Bu çerçevede; Anayasasının 23' üncü maddesinin üçüncü fıkrası, "Vatandasın yurtdışına çıkma hürriyeti, ancak suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hâkim kararına bağlı olarak sınırlanabilir" düzenlemesiyle kolaylaştırıldı.

Kadın ve çocuk hakları

Anayasa'nın Ailenin Korunması başlıklı 41'inci maddesine "kadın ve çocuk hakları" başlığı eklenerek şu değişiklik yapıldı: "Her çocuk, yeterli himaye ve bakımdan yararlanma, yüksek yararına açıkça aykırı olmadıkça, ana ve babasıyla kişisel ve doğrudan ilişki kurma ve sürdürme hakkına sahiptir. Devlet, çocuk istismarı, cinsellik ve şiddete karsı çocukları koruyucu tedbirleri alır."

Anayasa taslak metinde; Siyasi Partilerin nasıl kapatılacağına ilişkin "usul ve esaslar" yeniden düzenleniyor.

Taslek metnin 6. Maddesiyle; Anayasanın, "siyasi partilerin uyacakları esaslar" başlıklı 69. maddesi değiştiriliyor.Bu çerçevede; siyasi partilerin mali denetimi Sayıştay tarafından yapılacak. Kapatma davasında, partililere verilen, "siyasetten men edilme" süresi 5 yıldan 3 yıla indiriliyor.

Meclis karar verecek, partileri sayıştay denetleyecek

Anayasa'nın 69. Maddesinde düzenlemeye gidilerek, "Meclis çalışmalarındaki oy ve sözler, Mecliste ileri sürülen düşünceler ve Meclisce başka bir karar alınmadıkça bunların Meclis dışında tekrarı veya açığa vurulması ile idarenin eylem ve işlemleri, odaklaşmanın tespitinde gözetilemez" cümlesi eklenerek, dokuzuncu fıkrasındaki "beş yıl" ibaresi "üç yıl" seklinde değiştirildi.

Anayasa'nın 69. Maddesinde siyasi partileri Anayasa Mahkemesi yerine bundan sonra Sayıştay denetleyecek. Bu çerçevede madde de şu değişikliğe gidildi: "Siyasî partilerin gelir ve giderlerinin amaçlarına uygun olması gereklidir. Bu kuralın uygulanması kanunla düzenlenir. Siyasî partilerin malî denetimi Sayıştay tarafından yapılır. Sayıştayca siyasî partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunun tespiti, bu hususun denetim yöntemleri ve aykırılık halinde uygulanacak yaptırımlar kanunda gösterilir. Sayıştayın bu denetim sonunda vereceği kararlar kesindir."

Parti kapama

Siyasi partilerin nasıl kapanacağı ise şu şekilde düzenlendi: "Siyasî partilerin kapatılması, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının talebi üzerine, Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunan her bir siyasî partinin beser üye ile temsil edildiği ve Meclis Başkanının başkanlığında oluşturulacak Komisyonun üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ve gizli oyla vereceği izin üzerine açılacak dava, Anayasa Mahkemesince kesin olarak karara bağlanır. Komisyonun bu kararı, yargı denetimi dışındadır. Reddedilen izin başvurusunda ileri sürülen sebepler, hiçbir şekilde yeni bir başvuruya konu olamaz. Siyasî parti gruplarında ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde izin konusunda görüşme yapılamaz ve karar alınamaz. Anayasa Mahkemesi, kapatma yerine, dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilecek. Devlet yardımından yoksun bırakılma, bağlı olduğu kapatma davasının ve kararının usulüne tabi olup tek basına dava konusu olamayacak."

Kamı denetçiliği

Taslak metnin 7. Maddesiyle; Anayasanın "dilekçe hakkı" başlıklı maddesinde değişiklik, "dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı" olarak yeniden düzenleniyor.
Maddeye eklenen hükümlerle herkese bilgi edinme ve "kamu denetçisi"ne başvurma hakkı tanınıyor. TBMM Başkanlığına bağlı olarak kurulması öngörülen "Kamu Denetçiliği Kurumu", idarenin işleyişi ile ilgili şikayetleri inceleyecek. Kamu başdenetçisi, TBMM tarafından gizli oyla ve 4 yıl için seçilecek.

Bu maddede sayılan hakların kullanılma biçimi, Kamu Denetçiliği Kurumunun kurulusu, görevi, çalışması, inceleme sonucunda yapacağı işlemler ile Kamu Başdenetçisi ve kamu denetçilerinin nitelikleri, seçimi ve özlük haklarına ilişkin usul ve esasları ise kanunla düzenlenecek.

Milletvekilliğin düşmesi

Taslak metnin 8. Maddesiyle; Anayasanın "milletvekilliğinin düşmesi" başlıklı 84. maddesinde değişiklik yapılıyor. Milletvekilliği artık doğrudan düşmeyecek. Kapatmaya neden olan milletvekilleri görev süreleri dolana kadar milletvekili olarak kalacak. Buna göre, partinin temelli kapatılmasına beyan ve eylemleri ile sebep olduğu Anayasa Mahkemesinin kararında belirtilen milletvekilinin milletvekilliğinin, kararın, Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihte sona ermesini öngören hükmü, yürürlükten kaldırılıyor. Böylece parti kapatma davalarında, milletvekilliğinin düşürülmesi kararı verilemeyecek. Kaldırılan fıkra şöyle: "Partisinin temelli kapatılmasına beyan ve eylemleriyle, sebep olduğu Anayasa Mahkemesi'nin temelli kapatmaya ilişkin kesin kararında belirtilen milletvekilinin milletvekilliği bu kararın Resmi Gazete'de gerekçeli olarak yayınlandığı tarihte sona erer. TBMM Başkanlığı bu kararın gereğini derhal gereğini yerine getirip Genel Kurul'a bilgi sunar."

Seçim süresi taslak metinde


Anayasa değişikliği taslak metnin 9. Maddesinde ise; Anayasanın, TBMM'nin Başkanlık Divanının oluşumunu düzenleyen 94. maddesinde değişiklik yapılıyor. Seçim süresinin 5 yıldan 4 yıla indirilmesi nedeniyle Başkanlık Divanının 2. dönem görev süresi konusunda düzenleme yapılıyor. Buna göre, Başkanlık Divanı 2. devre, dönemin sonuna kadar görev yapacak. Mevcut düzenlemede, Başkanlık Divanının 3 yıl için görev yapması öngörülüyor.

 

Memura toplu sözleşme hakkı

Anayasa taslak metninin en önemli maddeleri arasında gösterilen, memura toplu sözleşme hakkı da getiriliyor. Bu çerçevede, Anayasa'nın 53' üncü maddesi; "Toplu iş sözleşmesi ve toplu sözleşme hakkı" seklinde değiştirilerek, üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılıyor. Maddeye şu fıkralar ekleniyor: "Memurlar ve diğer kamu görevlileri, toplu sözleşme yapma hakkına sahiptirler. Toplu sözleşme yapılması sırasında uyuşmazlık çıkması halinde taraflar Uzlaştırma Kuruluna başvurabilir. Uzlaştırma Kurulu kararları kesindir ve toplu sözleşme hükmündedir. Toplu sözleşme hakkının kapsamı, istisnaları, toplu sözleşmeden yararlanacaklar, toplu sözleşmenin yapılma sekli, usulü ve yürürlüğü, Uzlaştırma Kurulunun teskili, çalışma usul ve esasları ile diğer hususlar kanunla düzenlenir"

Taslak metnin 10. Maddesiyle Anayasanın, "Yargı Yolu" başlıklı 125. Maddesi'ninde değişiklik yapılıyor.

Yüksek Askeri Şura kararlarına yargı denetimi getiriliyor. Yargı, bu yetkiyi, idari eylem ve işlemin hukuka uygunluğunun denetimiyle sınırlı kullanacak, yerindelik denetimi yapamayacak.

Maddeye; "Yüksek Askeri Şuranın Silahlı Kuvvetlerden her türlü ilişik kesme kararlarına karsı yargı yolu açıktır" cümlesi eklenerek, dördüncü fıkrasının birinci cümlesi ise, "Yargı yetkisi, idarî eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olup, hiçbir surette yerindelik denetimi seklinde kullanılamaz" şeklinde değişti.
Anayasanın devlette memur çalıştırılmasına ilişkin hükümler içeren 128. maddesinde değişikliğe gidilerek, memurlara tanınacak "toplu sözleşme hakkının" yansıtılması öngörüldü. Bu çerçevede 11. madde; "Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev yetkileri, hakları ve yükümlükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenmesi ve malî ve sosyal haklara ilişkin toplu sözleşme hükümleri saklıdır" şeklinde düzenlendi.

Memur ve kamu çalışanlarına yargı yolu açılıyor

Anayasanın, memurların disiplin kovuşturması konusunda hükümler getiren 129. maddesinde değişiklik yapılarak, "Uyarma ve kınama" cezaları da yargı denetimine açılacak. Bu çerçevede 12. Maddeyle; Anayasa'nın 129 maddesi, "Disiplin kararları yargı denetimi dışında bırakılamaz" şeklinde değişti.

Taslak metnin 14 maddesiyle; Anayasanın, "Askeri Yargı" başlıklı 145. maddesinde değişiklik yapılıyor. Buna göre, askeri mahkemeler, asker kişilerin sadece askerlik hizmet ve görevleri ile ilgili olarak işledikleri askeri suçlulara ait davalara bakmakla görevli olacak. Devletin güvenliğine, Anayasal düzene ve düzenin işleyişine karşı suçlara ait davalar, her durumda adli mahkemelerde görülecek. Siviller, savaş hali dışında askeri yargıda yargılanamayacak. Değişiklik şu şekilde yer aldı:
"Askeri yargı, askeri mahkemeler ve disiplin mahkemeleri tarafından yürütülür. Bu mahkemeler; asker kişilerin, sadece askerlik hizmet ve görevleriyle ilgili olarak isledikleri askerî suçlara ait davalara bakmakla görevlidirler. Devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karsı suçlara ait davalar her halde adliye mahkemelerinde görülür. Savaş hali haricinde, asker olmayan kişiler askerî mahkemelerde yargılanamaz. Askerî mahkemelerin savaş halinde hangi suçlar ve hangi kisiler bakımından yetkili oldukları; kuruluşları ve gerektiğinde bu mahkemelerde adlî yargı hâkim ve savcılarının görevlendirilmeleri kanunla düzenlenir. Askerî yargı organlarının kurulusu, isleyişi, askerî hâkimlerin özlük isleri, askeri savcılık görevlerini yapan askerî hâkimlerin görevli bulundukları komutanlıkla ilişkileri, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenir."

Anayasa mahkemesi 19 üyeden oluşacak

Taslak metnin 15 maddesiyle; Anayasa Mahkemesi'nin kuruluşunu düzenleyen 146. maddede değişiklik yapılıyor. Buna göre, halen 11 asıl 4 yedek üyeden oluşan Anayasa Mahkemesi, 19 asıl üyeden oluşacak.

TBMM 2 üyeyi, Sayıştay Genel Kurulunun gösterdiği 3'er aday arasından, 1 üyeyi Baro başkanlarının avukatlar arasında göstereceği 3 aday arasından gizli oylamayla seçecek. Cumhurbaşkanı 3 üyeyi Yargıtay, 2 üyeyi Danıştay, 1 üyeyi Askeri Yüksek İdare Mahkemesince gösterilecek 3'er aday içinden, 3 üyeyi ise YÖK'ün kendi üyesi olmayan Yüksek Öğretim Kurumları öğretim üyeleri arasından göstereceği 3'er aday içinden seçecek. Cumhurbaşkanı 7 üyeyi ise direkt olarak atayacak. Cumhurbaşkanı, 5 üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar veya Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından, 2 üyeyi ise yüksek öğrenim görmüş, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları arasından seçecek. Anayasa Mahkemesi 3 daireden oluşacak. Madde şu şekilde değişti:
"Anayasa Mahkemesi ondokuz üyeden kurulur. TBMM iki üyeyi, Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri arasından, her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden, bir üyeyi ise baro başkanlarının avukatlar arasından gösterecekleri üçer aday içinden yapacağı gizli oylamayla seçer. Türkiye Büyük Millet Meclisinde yapılacak bu seçimde, her boş üyelik için ilk oylamada üye tam sayısının üçte iki ve ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. İkinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için üçüncü oylama yapılır; üçüncü oylamada en fazla oy alan aday üye seçilmiş olur. Cumhurbaşkanı; üç üyeyi Yargıtay, iki üyeyi Danıştay, bir üyeyi Askeri Yüksek İdare Mahkemesi genel kurullarınca kendi başkan ve üyeleri arasından her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden; üç üyeyi Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri arasından göstereceği üçer aday içinden; beş üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar veya Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından; iki üyeyi ise yüksek öğrenim görmüş Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları arasından seçer. Yargıtay, Danıştay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay genel kurullarından, Anayasa Mahkemesi üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde, her boş üyelik için, bir üye ancak bir aday için oy kullanabilir; en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır. Baro başkanlarının avukatlar arasından gösterecekleri üç aday için yapılacak seçimde de her bir baro başkanı ancak bir aday için oy kullanabilir ve en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır."

Anayasa mahkemeleri üyeleri 12 yıllığına seçilecek

Madde 16'yla; Anayasanın 147'nci maddesinde ise şu değişikliğe gidildi: "Anayasa Mahkemesi üyeleri oniki yıl için seçilirler. Bir kimse iki defa Anayasa Mahkemesi üyesi seçilemez. Anayasa Mahkemesi üyeleri altmışbeş yasını doldurunca emekliye ayrılırlar. Zorunlu emeklilik yasından önce görev süresi dolan üyelerin başka bir görevde çalışmaları ve özlük isleri kanunla düzenlenir."

Yüce Divan kararları kişisel başvuru hakkıyla korunacak

Madde 17'yle; Anayasanın 148'nci maddesinde değişikliğe gidilerek, kişisel başvuru hakkı tanınıyor. Yüce Divan kararları, "kişisel başvuru" hakkıyla Anayasa Mahkemesi'ne bireysel başvuru hakkı getirilecek. Buna göre, kişiler, "Anayasa şikayeti" başvurusunda bulunabilecek. Herkes, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki Anayasal hak ve özgürlüklerden birinin kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasıyla ve kanun yollarının tüketilmiş olması şartıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilecek. Maddeyle şu şekilde değişikliğe gidiliyor:

"Anayasa şikayeti başvurularını karara bağlar" ibaresi eklenerek, aynı maddenin altıncı fıkrası "Yüce Divan kararlarına yeniden inceleme başvurusu yapılabilir. Genel Kurulun yeniden inceleme sonucunda verdiği kararlar kesindir."

Anayasa mahkemesinin yargılama usulü

Madde 18'le; Anayasa Mahkemesi'nin çalışma ve yargılama usulünü düzenleyen 149. maddesinde değişiklik yapılıyor. Buna göre, Anayasa Mahkemesi, üç daire ve Genel Kurul halinde çalışacak. Daireler, daire başkanının başkanlığında dört üyenin katılımıyla toplanacak. Genel Kurul ise Mahkeme Başkanı'nın başkanlığında en az 14 üye ile toplantı yapabilecek. Siyasi partilere ilişkin dava ve başvurulara Yüce Divan sıfatıyla Genel Kurul bakacak. Madde şu şekilde değişti: "Anayasa Mahkemesi, üç daire ve Genel Kurul halinde çalışır. Daireler, daire başkanının başkanlığında dört üyenin katılımıyla toplanır. Genel Kurul, Mahkeme Başkanının başkanlığında en az ondört üye ile toplanır. Daireler ve Genel Kurul kararlarını salt çoğunlukla alır. Anayasa şikayetlerinin kabul edilebilirlik incelemesi için ön komisyonlar oluşturulabilir. Siyasî partilere ilişkin dava ve başvurulara, iptal ve itiraz davaları ile Yüce Divan sıfatıyla yürütülecek yargılamalara Genel Kurulca bakılır. Anayasa değişikliğinde iptale, siyasî partilerin kapatılmasına ya da Devlet yardımından yoksun bırakılmasına karar verilebilmesi için üye tamsayısının üçte iki oy çokluğu şarttır. Sekil bozukluğuna dayalı iptal davaları Anayasa Mahkemesince öncelikle incelenip karara bağlanır. Anayasa Mahkemesinin kurulusu, Genel Kurul ve dairelerin yargılama usulleri kanunla; Mahkemenin çalışma esasları, daire ve komisyonların oluşumu ve is bölümü kendi yapacağı içtüzükle düzenlenir.Anayasa Mahkemesi Yüce Divan sıfatıyla baktığı davalar dışında kalan isleri dosya üzerinde inceler. Ancak, anayasa şikayeti başvurularında duruşma yapılmasına karar verilebilir. Mahkeme ayrıca gerekli gördüğü hallerde sözlü açıklamalarını dinlemek üzere ilgilileri ve konu üzerinde bilgisi olanları çağırabilir ve siyasî partilerin kapatılmasına ilişkin davalarda, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısından sonra kapatılması istenen siyasî partinin genel başkanlığının veya tayin edeceği bir vekilin savunmasını dinler."

Taslak metnin 19 maddesi ise; Anayasanın, Askeri Yargıtay'a ilişkin düzenleme içeren 156. maddesinde değişiklik yapılıyor. Buna göre, Askeri Yargıtay üyelerinin disiplin ve özlük işlerinde askerlik hizmetinin gereklerine bakılmayacak. Bunun için hakimlik teminatı esasları dikkate alınacak.

HSYK üye sayısı 21 oluyor

Madde 20'yle; Anayasanın Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun yapısını düzenleyen 159. maddesinde değişiklik yapılıyor. Bu kapsamda, HSYK'nın halen 7 olan asıl üye sayısı 21'e, 5 olan yedek üye sayısı ise 10'a çıkarılıyor. Madde şu şekilde değişiyor:
"Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yapar. Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yirmibir asıl ve on yedek üyeden oluşur; üç daire halinde çalışır. Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabii üyesidir.Kurulun, dört asıl üyesi, nitelikleri kanunda belirtilen; yüksek öğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan ögretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından Cumhurbaşkanınca, bir asıl ve bir yedek üyesi Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından Anayasa Mahkemesince, üç asıl ve iki yedek üyesi Yargıtay üyeleri arasından Yargıtay Genel Kurulunca, bir asıl ve bir yedek üyesi Danıstay üyeleri arasından Danıştay Genel Kurulunca, yedi asıl ve dört yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından adlî yargı hâkim ve savcılarınca, üç asıl ve iki yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından idarî yargı hâkim ve savcılarınca, dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir. Kurul üyeligi seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde yapılır. Cumhurbaşkanı tarafından seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda, boşalmayı takip eden altmış gün içinde, yeni üyelerin seçimi yapılır."

Geçici 15. madde çıkarılıyor

21. Maddeyle, Anayasa'nın geçici 15. Maddesi çıkarılıyor. Bu çerçevede; Anayasanın, 12 Eylül yöneticilerinin yargılanmasını önleyen geçici 15. maddesi, yürürlükten kaldırılıyor.

3 geçici madde

Anayasa değişiklik taslağı metninde üç geçici madde yer aldı. Bu çerçevede; 22. Maddeyle; teklifle Anayasa Mahkemesinin görevlerinde yapılan değişiklikler, mevcut davalarda da uygulanacak. Anayasa Mahkemesinin mevcut yedek üyeleri, asıl üye sıfatını kazanacak. Anayasa Mahkemesinin kalan üyeleri ile HSYK üyelerinin seçimine ilişkin düzenleme de yapılıyor. Buna göre, teklif, yasalaşması halinde yürürlüğe girecek. Halk oyuna sunulması halinde ise tümüyle oylanacak.

 

İlgili haberler için tıklayınız;

ÇİÇEK: YENİ BİR ANAYASA İHTİYACI HERKESİN KABULÜDÜR

ERDOĞAN'DAN ANAYASA PAKETİNE SON RÖTUŞ

PAKET CHP'YE SUNULDU

İŞTE YENİ ANAYASA PAKETİ

AYDINLARDAN ÇAĞRI

YARGITAY BAŞKANLAR KURULU TOPLANACAK

ÖZBEK'TEN ANAYASA PAKETİ YORUMU

ŞAHİN'DEN ANAYASA PAKETİ YORUMU

"YAPICI BİR MUHALEFETİN PARÇASI OLACAĞIZ"

BAYKAL'DAN PAKETE İLK YORUM


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler