Avrasya Tüneli'nin kazı işlemi tamamlandı

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) tarafından İstanbul'daki trafik sorununun çözümüne ve İstanbul Boğazı karayolu geçişine katkı sağlamak amacıyla Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret modeliyle ihale edilen Avrasya Tüneli Projesi'nde çalışmalar tüm hızıyla sürüyor.

22 Ağustos 2015 Cumartesi, 18:04
Abone Ol google-news

1 Milyar 245 Milyon Dolar yatırım bedelli projeyi tamamlayacak firmalar tüneli 29 yıl boyunca işletecek. 55 ayda bitmesi hedeflenen projenin 2017 yılının ilk 6 ayı içinde bitirilmesi bekleniyor.

TEK YÖN 4 DOLAR

Tünelden araç geçiş ücretleri açılış yılında tek yönde otomobiller için ilk yıl KDV hariç 4 Dolar, minibüsler için KDV hariç 6 Dolarak olarak uygulanması planlanıyor.

DEV DELME MAKİNASI

Toplam geçiş uzunluğu 14.6 km, tünel kısmı da 5.4 km olacak. Tünel delme makinasının toplam boyu 3.340 metreyi buluyor.

TÜNELİN BOYUTLARI

En derin noktanın deniz yüzeyinden derinliği 106 metre olan tünelin üzerindeki örtünün kalındığı da 55 metreyi bulacak. Denizin en derin noktasında deniz tabanı derinliği 62 metreyi bulacak tünelin üzerindeki örtü kalındığı da 26 metreyi bulacak.

PROJENİN ÖZELLİKLERİ

Bağlantı yollarıyla birlikte toplam uzunluğu 14,6 kilometre olacak Avrasya Tüneli projenin 5,4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altına inşa ediliyor. Dünyanın önde gelen mühendislik projelerinden biri olan projenin 3,4 km uzunluğundaki Boğaz geçişi tünelinde dünyanın en gelişmiş TBM (Tunnel Boring Machine - Tünel Açma Makinesi) teknolojisinden yararlanılıyor. Avrasya Tüneli için imal edilen TBM, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makinaları içinde 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada ikinci sırada yer alıyor. Makina, 13,7 metre kazı çapı ile de dünyada 6. sırada yer alıyor. En derin noktanın deniz yüzeyinden derinliği 106 metreyi geçiyor. Avrasya Tüneli Projesi, teknik özellikleri bakımından dünyanın sayılı ve ender mühendislik projelerinden biri olarak nitelendiriliyor.

PROJENİN İSTANBUL ULAŞIMINA KATKILARI?

İstanbul'da trafiğin yoğun olduğu Asya- Avrupa geçişini rahatlaması beklenen projenin, Kazlıçeşme - Göztepe arasındaki mesafeyi 15 dakikaya kadar indirmesi bekleniyor. Tünel 2'şer şeritli ve iki katlı olarak inşa ediliyor. Tünel yalnızca küçük otobüs, minibüs ve otomobillerin kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. Asya ve Avrupa arasında en hızlı karayolu ulaşımına imkan vermesi beklenen projenin Tarihi Yarımada'nın doğusunda kayda değer trafik azalmasına ve Boğaziçi, Galata ve Unkapanı köprülerinde hissedilir rahatlamalara yol açması bekleniyor.Toplam 1310 çalışanın görev aldığı projede inşaatta toplam 91 iş makinesi kullanılıyor.

PROJE ÇALIŞMALARINDA SON DURUM

TBM, Anadolu yakasında başladığı 3 bin 340 metrelik çalışmasını günde 8-10 metre ilerleyerek 21 Ağustos 2015 tarihinde tamamladı. Proje için özel olarak geliştirilen tünel açma makinesi ile gerçekleştirilen kazı çalışmaları, Asya yakasından başladı Avrupa yakasında sona erdi. Toplam 1672 bilezikten oluşacak Avrasya Tüneli olası büyük bir depremde tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla, iki ayrı noktada özel sismik conta monte ediliyor. İlk sismik contanın montajı, 852'nci metrede tamamlandı. İkinci conta ise 1380'inci metrede monte edildi. Tünel kazı çalışmalarına, Asya kıtasında Haydarpaşa şantiyesinde 19 Nisan 2014 tarihinde başlanan projenin 2017 yılının ilk çeyreğinde bitirilmesi planlanıyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı döneminde, 19 Nisan 2014 tarihinde, Avrasya Tüneli'nin Anadolu yakasında başlattığı tünel açma işlemi, 3 bin 340 metrelik kazı çalışmasının ardından bugün Çatladıkapı'da sona erdi. Başbakan Ahmet Davutoğlu Çatladıkapı'daki şantiyeye gelerek çalışmalar hakkında brifing aldı.

GÜVENLİK NEDENİYLE İNMEDİ

Planlanan, Başbakan Davutoğlu'nun tünel kazma işleminin sona ereceği 25 metre derinlikteki kazı alanına inmesiydi. Ancak güvenlik gerekçesiyle bundan vazgeçildi. Bunun yerine Başbakan Davutoğlu telsizle, TBM adlı tünel açma makinesinin operatörüne talimat verdi.

KITALARI BİRLEŞTİREN NESLİN TORUNLARIYIZ

Davutoğlu telsizle talimatını verirken, "Kıtaları birleştiren nesillerin torunları olarak sizlerle gurur duyuyoruz. Kıtalararası yolculukta kazasız belasız hayırlı yolculuk diliyoruz. Emekleriniz için sağolun, biz de buradan heyecanla takip ediyoruz" dedi.

Davutoğlu, "Ya Allah Bismillah" diyerek son delme işlemenin başlamasının talimatını verdi. Delme işlemi ikindi ezanı okunurken tamamlandı. Davutoğlu bunun üzerine, "Hoş geldiniz Avrupa'ya, Tünelin açılması tamamlanırken bu tarafta ezan başladı. Hayırlı bir yolculuğu ezanla bitiriyorsunuz" diye konuştu.

Davutoğlu son olarak," Fatih'in gemileri karadan yürütmesinden sonra nesiller boyunca anlatılacak büyük bir destan yazdınız"diyerek görevlilere tekrar teşekkür etti.

ERDOĞAN BAŞLADI, DAVUTOĞLU BİTİRDİ

Günde 8-10 metre ilerleyerek bugüne gelen tünel açma işleminde özel olarak geliştirilen Tünel Açma Makinesi (TBM) kullanıldı.Asya yakasından başlayan tünel kazısı Avrupa yakasında sona erdi. Asya kıtasında Haydarpaşa şantiyesinde, dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı törenle 19 Nisan 2014 tarihinde start alan işlem 16 ay sonra bitti. Projenin tamamının 2017 yılının ilk çeyreğinde bitirilmesi planlanıyor.

GÖRÜNTÜYÜ ÇALIŞANLAR DA ÇEKTİ

Başbakan, şantiye merkezinde yetkililerle birlikte telsizle yeraltına komut verirken bir kamera da delme işlemini canlı olarak yayınladı. Görüntü şantiyeye kurulan tören çadırında dev ekrana yansıtıldı. Bu sırada proje çalışanları da cep telefonlarıyla kendileri için tarihi olan bu anı görüntüledi.

3340 KİŞİYE KURBAN

Bu arada kazı işlemi tamamlanırken Başbakan Davutoğlu, Kadir Topbaş'ın kendisine söylediği dileği paylaştı. Buna göre tünelin toplam uzunluğu kadar muhtaç kişiye dağıtılmak üzere kurban kesileceğini söyledi. Tünelin toplam uzunduğu 3 bin 340 metre.