Bakan Çağlayan'dan 2012 değerlendirmesi

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, ''Parasal büyüklüğe göz attığımızda ise 2002-2012 döneminde TL bazında yaklaşık üç katına varan bir artış var'' dedi.

Bakan Çağlayan'dan 2012 değerlendirmesi
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 04.01.2013 - 12:15

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Conrad Otel'de düzenlenen basın toplantısında 2012 İhracat Destekleri Analizi-2013 Yılı Hedeflerini açıkladı. Çağlayan, ihracatı desteklemek için gerçekleştirdikleri en önemli faaliyetlerden birinin de sağladıkları devlet yardımları olduğunu belirterek, ''Bakanlık olarak, yurt dışına açılma sürecinde firmalarımıza her safhada destek sağlıyoruz. Tabiri caizse emekleme sürecinden tutun da tam sürat hedefine doğru yol alan maraton koşucusu firmalarımıza kadar her türden firmaya destek sağlıyoruz'' dedi.

Bakanlık olarak, bütünsel bir bakış açısı yakalamış durumda olduklarını anlatan Çağlayan, ''Yatırım-üretim-istihdam-ihracat değer zincirinin tüm halkalarına yönelik olarak politikalar oluşturarak, Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşma konularında gelişme kaydediyoruz. Fransız yazar Marcel Proust'un bir sözü var, 'Gerçek keşif yeni diyarlar bulmak değil, yeni gözlerle bakmaktır.' İşte biz devlet desteklerine bu anlayışla yaklaştık ve yeni bir gözle baktık'' diye konuştu.

 

'2012-2013 dönemi için 17 hedef ve 27 öncelikli ülke belirledik'

Çağlayan, yeni fırsatları yakalamakta, firmalara cesaret verecek yeni destek mekanizmaları geliştirdiklerini belirterek, sözlerini şöyle sürdürdü: ''İthalat artış hızlarının daha yüksek olması beklenen ve ülkemiz için pazar teşkil edebilecek ülkelere öncelik verdik. 2012-2013 dönemi için 17 hedef ve 27 öncelikli ülke belirledik. Buralarda destek oranlarımızı yükselttik. Çok şükür bu çalışmalarımızın meyvelerini de topluyoruz. 2009-2011 yılları arasında pazar çeşitlendirme faaliyetlerimiz sayesinde ihracatımızı 29 milyar dolar fazladan artırdık. İnşallah yıl sonunda bu rakam 40 milyar doları bulacak. Destek sistematiğimizde 3 olgunluk seviyesi var. Birincisi ihracata hazırlık aşamasıdır. Bu seviyedeki firmalarımız, ihracatı yeni öğrenen veya düzenli bir ihracatı olmayan KOBİ'ler. Bu noktada, firmalarımızın alt yapısını güçlendirmek, deyim yerindeyse kaslarını geliştirmek için hazırlık aşamasında Ur-Ge desteğimiz ile firmalarımızın pazara ilk adımlarını atarken yanlarında oluyoruz. İhracat yapmayı öğrenen ve yurt dışı pazarlara ilk adımlarını atan ihracatçılarımıza, Çevre Desteği ile karşılaştıkları teknik engelleri giderecek belgeleri almaları için destek veriyoruz.''

 

'Son 10 yılda desteklerden yararlanan firma sayısı 3 katına çıktı'

Çağlayan, ikinci aşamanın pazarlama aşaması olduğunu ifade ederek, ihracat yapmayı öğrenen ve yurt dışı pazarlara ilk adımlarını atan ihracatçıların artık kendi imkanlarıyla pazar araştırması yaptıklarında devreye Pazar Araştırması desteğinin girdiğini söyledi.

Fuar Desteği ve Yurt Dışı Birim desteğinin ise artık düzenli ihracat yapmaya başlayan firmaların yurt dışı pazarlarda daha çok tutunmaları, dağıtım kanalları kurmaları ve pazar paylarını artırmaları için vazgeçilmez destekler olduğunu vurgulayan Çağlayan, şöyle konuştu: ''Üçüncü aşama markalaşma aşamasıdır. Yurt dışı pazarlarda dağıtım kanallarını oluşturan, özgün tasarımları ile bulundukları pazarın dinamiklerine uygun markalı ürün sunma yetkinliğine ulaşan firmalarımız için ise tasarım ve Turquality desteklerini sunuyoruz. Desteklerden yararlanan firma sayısındaki değişime göz attığımızda, destek tabanını çok hızlı artırdığımızı görüyoruz. Son 10 yılda ihracat yapan firma sayısı 1,7 katına çıkarken, desteklerden yararlanan firma sayısı 3 katına çıktı. Sağladığımız desteklerin parasal büyüklüğüne göz attığımızda, 2002-2012 döneminde TL bazında yüzde 168'lik bir artış söz konusu. İlk bakışta gayet yüksek görünen bu artışı, ihracatımızdaki artışla kıyasladığımızda, destekler için kullandığımız bütçenin, ihracatımızın artış hızına yetişemediğini görüyoruz. 2002 yılı destek bütçemiz, ihracatımızın binde 4'ü kadar iken, 2012'de bu oran binde 2 olarak gerçekleşebildi. 500 milyar dolarlık ihracat hedefimize doğru ilerlerken, sağladığımız desteklerin miktarını artırmak en öncelikli gündem maddelerimizden biri. Hedefimiz, sağladığımız ihracat desteklerini, ihracatımızın en az yüzde 1'i düzeyine çıkarmak.''

 

'2012'de 17 bin 293 firma desteklerden yararlandı'

2002'de 5 bin 704 firmanın, devlet desteklerinden faydalanırken 2012'de 17 bin 293 firmanın desteklerden yararlandığına dikkati çeken Çağlayan, ''2002-2012 döneminde TL bazında yaklaşık üç katına varan bir artış var. 2002'de 252 milyon TL olurken, 2012'de 676 milyon TL'lik bir parasal destek vermiş durumdayız. İlk bakışta gayet yüksek görünen bu artışı, ihracatımızdaki artışla kıyasladığımızda aslında destekler için ayırmış olduğumuz bütçemizin ihracat artış hızının gerisinde kaldığını görüyoruz. Dolayısı ile özellikle Maliye Bakanımın duyması açısından ifade ediyorum; ihracatın artış hızına paralel olarak da devlet desteklerinden bilhassa bizim bütçemize olan desteklerin artırılması önem arz ediyor'' diye konuştu.

'72 farklı işbirliği kuruluşundan 123 proje başvurusu aldık'

Çağlayan, firmaların kaslarını güçlendirmek için dizayn ettikleri ilk basamak desteğinin, Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (Ur-Ge) olduğunu belirterek, şunları ifade etti: ''2010'da kümelenme anlayışını temel alan, proje bazlı hedef pazar ve hedef sektör odaklı bir anlayışla Ur-Ge mekanizmasını yürürlüğe koyduk. TOBB, TİM ve DEİK başta olmak üzere ihracatçı birliklerinden, il ticaret ve sanayi odalarına kadar çok geniş bir işbirliği kuruluşu ağımız var. Bu kapsamda, ihtiyaç analizinden alım heyetine, yurt dışı pazarlamadan ihracat eğitimine kadar bir çok alanda destek veriyoruz.''

Bugüne kadar 72 farklı işbirliği kuruluşundan 123 proje başvurusu aldıklarına dikkati çeken Çağlayan, ''Bu projelerin 106 tanesini şu anda aktif olarak yürütüyoruz. Gerçekleştirilen faaliyetler için şu ana kadar 3,6 milyon lira tutarında ödeme yaptık. Bu projelerde işbirliği kuruluşlarımızla, firmalarımıza ortak vizyon oluşturup, üyeleri olan firmaların sorunlarına terzi işi çözümler üretiyoruz'' dedi.

 

'1900 başvuruyu sonuçlandırdık'

Çağlayan, KOBİ'lerin uluslararası teknik mevzuata uyum sağlayabilmeleri için almaları gereken çevre, kalite ve insan sağlığına yönelik belgelendirme maliyetlerini desteklediklerini kaydetti. Bu destek mekanizmasındaki amaçlarının uluslararası pazarlara girişte tarife dışı engellerle karşılaşan KOBİ'lerin diğer ülke pazarlarına girişini kolaylaştıracak ve sağlayacak belgelendirme harcamalarını desteklediklerini anlattı.

Çağlayan, bu kapsamda 2012'de KOBİ'lerin pazarlara girişini sağlayacak 1900 belge ve analiz destek başvurusunu sonuçlandırarak toplam 15,5 milyon lira ödeme yaptıklarını kaydetti. Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği kapsamında henüz yurt dışına açılmamış veya pazar paylarını artırmak isteyen KOBİ'lerin yapacakları pazar araştırmalarını, satın alacakları raporlarını ve üye olacakları e-Ticaret sitelerine ilişkin masraflarını desteklediklerine vurgu yapan Çağlayan, şunları kaydetti: ''KOBİ'lerin bireysel olarak yararlanacağı destek kalemlerinin yanı sıra üyesi oldukları işbirliği kuruluşları yolu ile yararlanabilecekleri sektörel ticaret heyeti desteğimiz de mevcut. Bu program kapsamında, 2012 yılında toplam 7 milyon lira destek ödemesi yaptık. 22 adet sektörel ticaret heyeti ve 4 adet alım heyeti düzenledik. Bu heyetlere ilişkin 15 adet başvuruyu sonuçlandırarak 834 bin lira tutarında ödeme yaptık. Yine bu kapsamda, şirket satın almaya yönelik danışmanlık desteği veriyoruz. Burada da 15 ön onay verdik. Ağırlıklı olarak nükleer tıp, savunma sanayi, ilaç gibi katma değeri yüksek sektörleri destekliyoruz. Yapılan toplam ödeme miktarı ise 1,8 milyon lira. Yurt dışı fuarlar, firmalarımızın mütevazı bütçelerle doğrudan tanıtım yapmalarına olanak sağlıyor. Bu nedenle, yurt dışı fuarlara katılım, dış pazarlara açılmanın en uygun ve firmalarımızca en çok tercih edilen yollarından biri.''

Çağlayan, bu trendi görerek firmaların fuarlara katılım bedellerini desteklediklerini ifade ederek, ''Bunun yanında, belirli sektörlere nakliye desteği veriyoruz. Belirlediğimiz hedef ülkelerde gerçekleştirilen fuarlara, ilave 20 puan destek sağlıyoruz. Firmalarımızın daha gösterişli ve ilgi çekici standlarla fuara katılıp, daha etkin tanıtım yapabilmesi hedefiyle, dünyadaki belli başlı fuarlar arasından Prestijli fuarlar belirledik. Prestijli Fuarlara katılımlarda metre kare sınırlaması olmaksızın, 50 bin dolara kadar destek veriyoruz'' diye konuştu.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler