Cemaati değil öğrenciyi vurdu

AYM’den dönen dershane planının faturasını çocuklar ödeyecek

Yayınlanma: 14.07.2015 - 22:32
Abone Ol google-news

Anayasa Mahkemesi’nin dersanelerin özel okula dönüşümüne ilişkin yasayı iptal etmesinin ardından hem dersaneler hem öğrenciler ve veliler hem de Milli Eğitim Bakanlığı gerekçeli kararı bekliyor. MEB yetkilileri dün sabah saatlerinde acil toplandı ve “yol haritası” belirlemeye çalıştı. Dönüşen, kapanan, dönüşmeyi bekleyen dersanelerin, dersane öğretmenlerinin, tatildeki öğrencilerin ve velilerin gözü de MEB’te.

Fen Bilimleri Okulları kurucusu Nazmi Arıkan, “izin verilmesi halinde hemen dershaneye döneriz” derken, Uğur Eğitim Kurumları Genel Müdürü Lokman Durak, “Bu karar ya 4 ay önce ya da 4 ay sonra açıklanmalıydı. Eğer gerekçeli karar da geç açıklanırsa bu sene dershanecilik faaliyeti yapılamayabilir” dedi.

Nazmi Arıkan, Anayasa Mahkemesi kararlarının geriye doğru işlemediğine dikkat çekerek, şunları söyledi:

“Temel Liselerin kalıp kalmayacağı bakanlığın iradesine bağlı. Bakanlık, temel lise olarak devam edeceksiniz de diyebilir, dershaneye dönüşüm için izin de verebilir.

olmaz, Şimdiye kadar ‘apartmandan okul’ olmaz’ dedik ama mecbur kaldık. izin verilirse hemen liseyi kapatır dershaneye döneriz. Dersanelerin hangi yasaya yönetmeliği göre açılacağı artık belli değil. Nisan ayının sonundan itibaren ön kayıt aldık resmi kayıt almadık. Temel liselere para verenler, senet düzenleyenler, bankadan işlem yapanlar var. Biz Fen Bilimleri olarak velinin 1 lirasına bile dokunmayacağız.”

Veliler sakin olsun

Uğur Eğitim Kurumları Genel Müdürü Lokman Durak, “Uğur Okulları, okula dönüşüm kararını dershanelerin kapatılması kararı alınmadan daha önce almış ve ilk okulunu 2 yıl önce açmıştır. Kurumumuz gerekçeli kararın açıklanmasından sonra uygun koşulların oluşması halinde 47 yıldır başarıyla yaptığı dershaneciliği de yapmaya devam edecektir” dedi.

Velilerin bu süreçte ani kararlar vermemesi gerektiğini vurgulayan Lokman Durak, “Henüz yargı kararı ve gerekçesi ortaya çıkmadığından velilerimizin sakin olmaları ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın konu ile ilgili açıklamalarını beklemeleri gerekmektedir. Velilerimizi ve öğrencilerimizi mağdur etmeyeceğiz’’ diye konuştu.

Cemaat dershaneleri

Milli Eğitim Bakanlığı’nın Fethullan Gülen Cemaati’ne yakın dershanelerin okullaşma sürecini zorlaştırdığı ve bu nedenle ancak bir bölümünün temel liseye dönüşebildiği iddia ediliyor. Bu nedenle de temel liselerin kalması halinde dershane piyasasının tamamen ‘cemaat elinde’ kalacağı da iddialar arasında.

Olası sorunlar neler?

Gerekçeli kararın içeriğine göre, eğitim sisteminde yaşanması muhtemel sorunlar ise şöyle:

Yasadan önce kapanan 236 dershane ne olacak? Dersanelerin özel okula dönüşümü ile ilgili yasa taslak halinde Meclis’te görüşülmeye devam ederken, MEB istatistiklerine göre eğitim sistemi içinde 3 bin 858 dersane eğitim öğretim hizmeti veriyordu. Yasa 14 Mart 2014’te yürürlüğe girdi. Nisan ayında dershane sayısı 3 bin 622’ye düştü. Bu durumda 236 kurum daha dönüşüm şartları belirlenmeden, tartışmalı ortamda kapısına kilit vurdu. Bu 236 kurum, çıkacak gerekçeli karara göre yeniden dershane olarak açılabilir.

Dönüşüme alınmayan dershaneler: Yasanın iptal isteminin Anayasa Mahkemesi’nde görüşüldüğü ilk gün olan 7 Temmuz tarihi itibarıyla 2 bin 288 dershane özel okula dönüşüm programına müracaat etti. Bunlardan 2 bin 259’u dönüşüm programına alındı. Yasaya göre kapanmayı bekleyen 1363 dersane, AYM’nin kararıyla kapanmaktan kurtuldu. Ancak Anayasa Mahkemesi’nin MEB’e yeni bir mevzuat çıkarılması yönünde karar vermesi ve MEB’in dönüşümde ısrar etmesi durumunda dönüşüm programına alınacak ilk kurumlar da bunlar olacak.

Ruhsatı yanan dershaneler: 829 dersane özel okula dönüştü. Bunlardan 727’si temel lise oldu. 91’i özel ortaokul, 6’sı özel ilkokul, 3’ü özel anadolu lisesi, 2’si ise özel okul öncesi eğitim kurumu olarak hizmet vermeye başladı. Bu durumda 829 dershane, özel okula dönüştüğü için, dershane ruhsatları iptal edildi. Bu kurumlar artık dershane değil.

Temel liseye dönüşüm programı: Dönüşüm programına alınan 2 bin 259 dershane için ne yapılacağı da bilinmiyor. Çünkü bu dersaneler, dönüşüm için başvurdukları tarihe göre, dönüşüm yolunda ilerledi. Bir yandan dersane ruhsatı ile çalıştı bir yandan da özel temel lise iznini aldı.

ÖZDEBİR: Gecikmiş karar

ÖZDEBİR Başkanı Faruk Köprülü: Bu karar, dershane sektörü olarak uzun zamandır beklediğimiz ama çok gecikmiş bir karar. Dersaneciler en az 2-3 ay önce mahkemeden olumlu ya da olumsuz bir kararın çıkmasını bekliyordu. Şimdi gerekçeli kararı bekliyoruz. Onu gördükten sonra MEB bir açıklama yapacak ve biz de sektörü en az zararla nasıl geleceğe taşırız onun planlamasını yapacağız. Özel okula dönüşemeyecek durumdaki birçok kurum kapanmak zorunda kaldı. Dönüşüm nedeniyle yatırım yapan, yeni binalar inşa eden, mevcut binalarından ayrılan arkadaşlarımızın durumları ne olacak, bunlar büyük soru işaretleri. Bir de bekleyen dersaneler vardı, başvuran ama ruhsatları henüz çıkmamış dersaneler...

Burhan Şenatalar değerlendirdi: Alınan karar isabetli

Anayasa Mahkemesi’ne dershaneler için temel başvuruyu yapan CHP’nin Parti Meclisi Üyesi Prof.Dr. Burhan Şenatalar iptal kararını değerlendirdi. “Karar çok isabetli. Bazı AKP’lilerin hemen kararı karalamaya çalışmaları anlamsızdır, abesle iştigaldir. Dershanelerin kapatılmasını öngören yasanın kendisi tümüyle siyasi amaçlıydı ve eğitimle ilgili bir gerekçeye dayanmıyordu. Dershanelerin kapatılmasıyla birlikte getirilen “temel lise” türü yarı dershane, yarı lise türünden çok yetersiz bir kurumdu. Bunların bir lisede bulunması gereken birçok olanaktan yoksun olarak faaliyete geçmeleri kabul edilmişti. Bu modelin eğitim sistemine yarar sağlamayacağı da çok açıktı. Ayrıca ailelerin bütçesine dershanelerden daha ağır yük getiren bir modeldi. Kararın alınmasına temel olan başvuruyu CHP yapmıştı. AYM eğitimin sorunlarını çözmeyen, tersine yeni sorunlar doğuran, aynı zamanda anayasaya birkaç açıdan aykırı olan bir düzenlemeyi kaldırarak çok yerinde bir adım atmıştır.”


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler